AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #21 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 12.43): Ja det stemmer. Og jeg har ved flere anledninger funnet mark i tissen også, så det du har lært stemmer 🤢 men visste ikke at det kan være grunn for resmitte, fysjameg... Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Det er jo helt forferdelig! Da må dere ta en kur for alt. Anonymkode: 6cab8...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #22 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 17.40): Har lest en del på nett nå og ser ut til at de i skjeden trenger ytterligere behandling for å bli kvitt. Sånt hadde vært flott om leger informerte om!! Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Ja men da vil barnet ha mark Kontinuelig og ikke kun 2 ganger i året. Du vil kanskje ha noen uker opphold hver gang, men ikke mer. Opphold på mer enn en mnd er nesten garantert gjensmitte. Anonymkode: 3faf2...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #23 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 12.43): Ja det stemmer. Og jeg har ved flere anledninger funnet mark i tissen også, så det du har lært stemmer 🤢 men visste ikke at det kan være grunn for resmitte, fysjameg... Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Hvordan reagerer jenta på 11 år på at det er mark i tissen og skjeden og rompa? Det er jo helt forferdelig... Hun må jo få hjelp??? Anonymkode: 6cab8...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #24 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja men da vil barnet ha mark Kontinuelig og ikke kun 2 ganger i året. Du vil kanskje ha noen uker opphold hver gang, men ikke mer. Opphold på mer enn en mnd er nesten garantert gjensmitte. Anonymkode: 3faf2...451 Hvordan kan mark overleve i skjeden? Er det ikke for surt miljø til det? Anonymkode: 6cab8...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #25 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 1.47): Mitt barn på nå 11 år får barnemark 1-2 ganger HVERT BIDIGE ÅR! Dette har holdt på siden barnet var kanskje tre år gammelt. Jeg forstår ingenting og får heller ikke noen gode svar fra lege. Vi kurer oss alle sammen hver eneste gang, kokvasker og klorer og gud veit ikke hva. Jeg skjønner det ikke, er man ikke for stor til å få det når man er 11?? Vi har ett barn til som er noen år eldre, men det barnet har aldri hatt mark eller symptomer på det. Ei heller vi voksne. Det er kun minstemann. Og jeg forstår det ikke, hva kommer det av? Urenslighet? Har ikke hørt noe fra skole om at det går mark nå heller. Blir så frustert og kan ikke tro det er bra for tarmene å få markkur så ofte heller.. Anonymkode: fb8bc...a59 Jeg slet også med mark når jeg var liten, fikk det flere ganger, men ikke hvert år tror jeg. Noen får dette lettere enn andre, foreldrene mine fikk det aldri f.eks. Mark får man vel hovedsakelig pga urenslighet og smitte. Fikk det en gang jeg var på et toalett i utlandet 🤮🤮. Det å ta markkur er nok ikke sterkt for tarmene, markkuren dreper bare marken. Du må jo heller komme i bunns hvorfor dette skjer, om barnet faktisk er flink til å vaske seg. Man kan få mark hvis man er dårlig på å tørke seg i rumpa også, bæsj som ligger igjen. Anonymkode: ff3d5...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #26 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 2.11): Jeg klipper negler og håndvask er vi strenge på. Men som nevnt over her så er akkurat dette barnet veldig komfortabelt med å ikke dusje, ha rene klær og ha et ryddig rom feks. Det er en konstant kamp. Det eldste barnet vårt er stikk motsatt og har omtrent fobi mot bakterier, sånn som meg. Men barnet kan jo ikke smitte seg selv, så noen må jo konstant gå rundt med ubehandlet mark da?? Men kan det er dette barnet sluntrer med hygienen være nok det at det blir smittet så ofte? For jeg leser jo på nett at mark ikke kommer av dårlig hygiene.. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Barnet lan smitte seg selv jo. Når man skal ta markkur skal man først ta en tabelett, så en ny tabelett en uke senere (?) fordi man ikke skal få oppblussing på nytt. Hvis barnet har drevet å tatt på ting på rommet sitt samtidig som hun har mark, og ikke vasket rommet sitt - så kan hun bli smittet igjen. Dere får desinfisere hele soverommet hennes. Høres helt jævlig nasty ut at ei jente på 11 år går rundt med kontinuerlig mark og IKKE vil dusje, altså hallo??? Har du snakket med henne om denne marken og at hun har små mark i tarmene og i tissen, og at dette får man fordi man har det litt skittent rundt seg? Hva føler hun selv om dette? Når jeg hadde mark som 12 åring ble jeg veldig redd og syntes det var helt forferdelig. Det klør jo også. Hvis hun ikke reagerer i det hele tatt, så er det noe feil - det er jo veldig unormalt å ikke ha noen som helst formening eller noe rundt noe slikt. Anonymkode: ff3d5...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #27 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan mark overleve i skjeden? Er det ikke for surt miljø til det? Anonymkode: 6cab8...b4d Når man har mark har man det egt i hele kroppen. Har man det lenge nok så kryper dem ut 🤮🤮🤮🤮🤮. Anonymkode: ff3d5...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #28 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 14.03): Ja men da vil barnet ha mark Kontinuelig og ikke kun 2 ganger i året. Du vil kanskje ha noen uker opphold hver gang, men ikke mer. Opphold på mer enn en mnd er nesten garantert gjensmitte. Anonymkode: 3faf2...451 Ja det er kanskje sant. Og det har hun jo ikke. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #29 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 14.04): Hvordan reagerer jenta på 11 år på at det er mark i tissen og skjeden og rompa? Det er jo helt forferdelig... Hun må jo få hjelp??? Anonymkode: 6cab8...b4d Når det skjer så klager hun over at det klør i tissen og rompa. Utover det så er det ikke så mye symptomer, men hun synes det er grådig ekkelt såklart. Ja det er jeg helt enig i, har time hos lege i morgen. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #30 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 15.46): Jeg slet også med mark når jeg var liten, fikk det flere ganger, men ikke hvert år tror jeg. Noen får dette lettere enn andre, foreldrene mine fikk det aldri f.eks. Mark får man vel hovedsakelig pga urenslighet og smitte. Fikk det en gang jeg var på et toalett i utlandet 🤮🤮. Det å ta markkur er nok ikke sterkt for tarmene, markkuren dreper bare marken. Du må jo heller komme i bunns hvorfor dette skjer, om barnet faktisk er flink til å vaske seg. Man kan få mark hvis man er dårlig på å tørke seg i rumpa også, bæsj som ligger igjen. Anonymkode: ff3d5...8ed Hvor får du dette fra? Det er ingen informasjon jeg har fått eller kommet over som tilsier at dette er sant. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #31 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 15.52): Barnet lan smitte seg selv jo. Når man skal ta markkur skal man først ta en tabelett, så en ny tabelett en uke senere (?) fordi man ikke skal få oppblussing på nytt. Hvis barnet har drevet å tatt på ting på rommet sitt samtidig som hun har mark, og ikke vasket rommet sitt - så kan hun bli smittet igjen. Dere får desinfisere hele soverommet hennes. Høres helt jævlig nasty ut at ei jente på 11 år går rundt med kontinuerlig mark og IKKE vil dusje, altså hallo??? Har du snakket med henne om denne marken og at hun har små mark i tarmene og i tissen, og at dette får man fordi man har det litt skittent rundt seg? Hva føler hun selv om dette? Når jeg hadde mark som 12 åring ble jeg veldig redd og syntes det var helt forferdelig. Det klør jo også. Hvis hun ikke reagerer i det hele tatt, så er det noe feil - det er jo veldig unormalt å ikke ha noen som helst formening eller noe rundt noe slikt. Anonymkode: ff3d5...8ed Det vet vi. 2 uker senere tar man siste tablett. Og har du lest tidligere i tråden? Jeg sier jo at vi vasker ned rommet hennes hver gang og gjør det som er ment å gjøres når man får mark. Jeg skjønner ikke hvorfor du overdriver ting jeg har fortalt? Hun har ikke kontinuerlig mark, jeg sier hun har det 1-2 ganger hvert år. Rimelig stor forskjell. Ikke sier jeg at hun ikke vil dusje overhode heller, men at hun er av typen som ikke liker det/ gidder, så vi må tvinge henne. Noe vi altså gjør. Hun hadde mark sist for 8 måneder siden, skal vel godt gjøres at marken/egg lever videre på rommet hennes i alle disse månedene sånn at hun smittes derifra. Og når jeg sier rommet hennes er rotete, så er det et normalt rotete rom, ikke en søppeldynge. Og vi foreldre vasker og hjelper til såklart, men at det er er kamp om å få henne til å rydde selv. Blir helt oppgitt over frekkheten og dramatiseringen din for å være ærlig. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #32 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 14.05): Hvordan kan mark overleve i skjeden? Er det ikke for surt miljø til det? Anonymkode: 6cab8...b4d Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #33 Del Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 15.54): Når man har mark har man det egt i hele kroppen. Har man det lenge nok så kryper dem ut 🤮🤮🤮🤮🤮. Anonymkode: ff3d5...8ed Dette er jo heller ikke sant. Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #34 Del Skrevet 27. april 2023 Til de som mener at hun resmitter seg selv. Det er fysisk umulig da eggene kan overleve i kun opptil 3 uker utenfor kroppen. Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #35 Del Skrevet 18. juli 2023 Dette høres kanskje rart ut, men jeg finner trøst i at jeg/vi ikke er alene. Vi har det riktignok oftere enn dere - tre til fire ganger i året. Det lengste oppholdet de 7 siste årene har vært 9 måneder. Hos minsten (som har vært mest plaget), var det lengste oppholdet ett år. Han er også straks 11. Storebror på 14 har hatt det vel 3-4 ganger som vi vet om, men alle behandles. Minstemann behandles alltid med Zentel nå, etter at vi fikk registreringsfritak på det. Vi har vel sikkert hatt det 15-20 ganger de siste årene. Det sier seg selv jeg er ganske oppgitt. Jeg har gjort alt unntatt å si det til alle venneforeldrene direkte (synes det er sosialt sårbart for ham, jeg sier det kun til en mor jeg kjenner godt og stoler på). Skolen informeres hver gang. Det jeg synes er så rart er at det alltid bare er oss. Aldri noen andre. Er bare en liten mark jeg oppdager, ingenting i avføringen. Men likevel. Heldigvis er han flink til å dusje når vi er i kurmodus (vasker rumpa hver morgen i fjorten dager, det gjør vi alle mann, nesten uten unntak (storebror blir litt lei dag 10 ). Synes det er grådig urettferdig. Men skal snakke skikkelig med legen om det. Hun forstår frustrasjonen. Kanskje vi må gå fast på ormekur hver tredje måned ut barneskolen Anonymkode: b2b14...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #36 Del Skrevet 19. juli 2023 Ingen i vår familie har hatt barnemark. Noensinne. Dere må ha en virkelig dårlig hygiene 🤢 Det er for øvrig ingenting som heter "vil ikke dusje". At en elleveåring ikke dusjer regelmessig, og er opptatt av å være ren, lukter psykiatri, eller foreldre som ikke fungerer. Her må dere virkelig ta grep for fremtidens del. Anonymkode: f851e...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #37 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen i vår familie har hatt barnemark. Noensinne. Dere må ha en virkelig dårlig hygiene 🤢 Det er for øvrig ingenting som heter "vil ikke dusje". At en elleveåring ikke dusjer regelmessig, og er opptatt av å være ren, lukter psykiatri, eller foreldre som ikke fungerer. Her må dere virkelig ta grep for fremtidens del. Anonymkode: f851e...9a1 Jeg er anonym over her. Vi har aldri hatt lus, noensinne. Tror det muligens har med andre ting å gjøre, ikke dårlig hygiene. Muligens noe med immunsystemet, kan hende bare noen er immune. Samtidig - er dere sikker på at dere ikke har hatt det eller har det? FHI gjorde en undersøkelse i 2012. Da viste det seg at omtrent 20 prosent (72 av tre hundre av noe) av barna de undersøkte hadde barnemark, men kun 2 prosent av familiene visste om det. Så mange er asymptomatiske. Så er du helt sikker på at dere ikke har barnemark? Anonymkode: b2b14...5c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #38 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er anonym over her. Vi har aldri hatt lus, noensinne. Tror det muligens har med andre ting å gjøre, ikke dårlig hygiene. Muligens noe med immunsystemet, kan hende bare noen er immune. Samtidig - er dere sikker på at dere ikke har hatt det eller har det? FHI gjorde en undersøkelse i 2012. Da viste det seg at omtrent 20 prosent (72 av tre hundre av noe) av barna de undersøkte hadde barnemark, men kun 2 prosent av familiene visste om det. Så mange er asymptomatiske. Så er du helt sikker på at dere ikke har barnemark? Anonymkode: b2b14...5c4 Unnskyld, jeg feilsiterte - 2 av 72 familier visste de hadde det. Så det er nok enormt mye mark ute og går men de fleste går rundt med det og vet det ikke. Anonymkode: b2b14...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #39 Del Skrevet 19. juli 2023 Det er nok å kun ta på en overflate som noen som har hatt mark og ikke har vasket seg skikkelig etter dobesøk, og etterpå ta hånden til munnen. Selv om barna mine alltid, i alle fall hjemme, vasker hendene godt hver gang de skal spise noe, så kan det skje den beste. Så det kan like gjerne være andre sin dårlige hygiene som er problemet, ikke vår... Anonymkode: b2b14...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #40 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 2.11): Jeg klipper negler og håndvask er vi strenge på. Men som nevnt over her så er akkurat dette barnet veldig komfortabelt med å ikke dusje, ha rene klær og ha et ryddig rom feks. Det er en konstant kamp. Det eldste barnet vårt er stikk motsatt og har omtrent fobi mot bakterier, sånn som meg. Men barnet kan jo ikke smitte seg selv, så noen må jo konstant gå rundt med ubehandlet mark da?? Men kan det er dette barnet sluntrer med hygienen være nok det at det blir smittet så ofte? For jeg leser jo på nett at mark ikke kommer av dårlig hygiene.. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Jeg har også hatt den kampen, det hjalp ikke og snakke om viktigheten av renslighet fordi dem ikke helt skjønte det, eller ikke brydde seg. Men jeg var bestemt i dusjen skulle dem og klærne skulle byttes. Det var noen år med det, der jeg ikke kunne gi meg. Og om det ikke ble gjenomført, ble mobilen/PlayStation osv tatt fra dem til gikk i dusjen. Dem trampet i gulvet og var dirkete sint, deg ga jeg blaffen i og sa inn i dusjen. Og i dag er det endelig noe dem har skjønt er både gått og viktig og gjøre. Jeg har jo selv sett hvordan andre ungdom som foreldrene ikke har stått i det ser ut. Og man blir en outsider tilslutt om man ikke dusjer og bytter klær. Om det er grunnen til barnemark aner jeg ikke. Anonymkode: 924a0...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå