AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Del Skrevet 20. april 2023 Mitt barn på nå 11 år får barnemark 1-2 ganger HVERT BIDIGE ÅR! Dette har holdt på siden barnet var kanskje tre år gammelt. Jeg forstår ingenting og får heller ikke noen gode svar fra lege. Vi kurer oss alle sammen hver eneste gang, kokvasker og klorer og gud veit ikke hva. Jeg skjønner det ikke, er man ikke for stor til å få det når man er 11?? Vi har ett barn til som er noen år eldre, men det barnet har aldri hatt mark eller symptomer på det. Ei heller vi voksne. Det er kun minstemann. Og jeg forstår det ikke, hva kommer det av? Urenslighet? Har ikke hørt noe fra skole om at det går mark nå heller. Blir så frustert og kan ikke tro det er bra for tarmene å få markkur så ofte heller.. Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Del Skrevet 20. april 2023 Det smitter av urenslighet, feks ved å ikke vaske hender og klippe negler. Hen kan ha en venn som ikke har behandlet seg for mark. Klipp negler og vask hender! Anonymkode: 31b39...eb4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Del Skrevet 20. april 2023 Vær nøye med å klippe negler på barnet og ellers handhygiene, sengetøy og pyjamas osv. Det kan også være stor sannsynlighet for at noen i omgangskretsen til barnet ditt har ubehandlet mark, og dermed gjentatte ganger sprer smitte. Anonymkode: f36cc...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #4 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det smitter av urenslighet, feks ved å ikke vaske hender og klippe negler. Hen kan ha en venn som ikke har behandlet seg for mark. Klipp negler og vask hender! Anonymkode: 31b39...eb4 Men betyr det at det alltid er noen i bhg og skole som har mark ubehandlet da? Vi holder negler korte hele tiden og er nøye på håndvask, men skal ærlig si at det barnet som alltid blir smittet av mark er ikke spesielt glad i å dusje og en generelt rotete/lite nøye på å holde seg og rommet sitt rent. Må tvinges i dusjen og til å rydde rommet. Kan det ha noe å si? Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vær nøye med å klippe negler på barnet og ellers handhygiene, sengetøy og pyjamas osv. Det kan også være stor sannsynlighet for at noen i omgangskretsen til barnet ditt har ubehandlet mark, og dermed gjentatte ganger sprer smitte. Anonymkode: f36cc...9dc Jeg klipper negler og håndvask er vi strenge på. Men som nevnt over her så er akkurat dette barnet veldig komfortabelt med å ikke dusje, ha rene klær og ha et ryddig rom feks. Det er en konstant kamp. Det eldste barnet vårt er stikk motsatt og har omtrent fobi mot bakterier, sånn som meg. Men barnet kan jo ikke smitte seg selv, så noen må jo konstant gå rundt med ubehandlet mark da?? Men kan det er dette barnet sluntrer med hygienen være nok det at det blir smittet så ofte? For jeg leser jo på nett at mark ikke kommer av dårlig hygiene.. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Del Skrevet 21. april 2023 Det kan være en venn som har gått med ubehandlet mark alle disse årene, og stadig smitter ditt barn. Ikke alle får så plagsomme symptomer. Men er du sikker på at barnet ditt har mark...? Er det bekreftet med funn av egg i mikroskop? Eller gir du kur hver gang han klør i rumpa? Det er jo ikke så unormalt å klø i endetarmsåpningen. Særlig hvis man er litt urenslig. Det kan være hemoroider eller små sår f.eks. Jeg tenker at det er usannsynlig at han kan ha det flere ganger i året uten at noen i familien får det, når det er så smittsomt. Nesten umulig at han ikke hadde spredt egg rundt på alle dørhåndtak og i maten og overalt. Jeg fikk helt hetta en gang det gikk mark i barnehagen til barnet mitt. Følte selv jeg klødde og drev og lyste i rumpa på barnet hver kveld 🙈 Til slutt så jeg noe lite hvitt, som jeg tenkte kunne være mark eller egg og ble helt overbevist. Kjørte kur på hele familien. Etter kuren sjekket jeg bæsjen til ungen (ja, jeg vet, jeg ble helt koko) og det var aldri mark der... 🤷♀️ Anonymkode: 2bd34...3f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #7 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men betyr det at det alltid er noen i bhg og skole som har mark ubehandlet da? Vi holder negler korte hele tiden og er nøye på håndvask, men skal ærlig si at det barnet som alltid blir smittet av mark er ikke spesielt glad i å dusje og en generelt rotete/lite nøye på å holde seg og rommet sitt rent. Må tvinges i dusjen og til å rydde rommet. Kan det ha noe å si? Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Egg fra småmark setter seg under negler og fortsetter smitteoverføring til andre eller ned i magen igjen. God hygiene er alltid viktig for å holde seg frisk og fri fra småmark. Har dere alltid fullført ormekurene? De skal gjentas. En 11 åring bør forklares viktigheten av å dusje noen ganger i uka og holde rommet ryddig. Dette kan komme godt med for den psykiske helsa seinere. Anonymkode: 31b39...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Del Skrevet 21. april 2023 Det må være noen venner som har mark og ikke behandles for det. Har dere gitt beskjed til skole om mark? Anonymkode: 3b75e...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være en venn som har gått med ubehandlet mark alle disse årene, og stadig smitter ditt barn. Ikke alle får så plagsomme symptomer. Men er du sikker på at barnet ditt har mark...? Er det bekreftet med funn av egg i mikroskop? Eller gir du kur hver gang han klør i rumpa? Det er jo ikke så unormalt å klø i endetarmsåpningen. Særlig hvis man er litt urenslig. Det kan være hemoroider eller små sår f.eks. Jeg tenker at det er usannsynlig at han kan ha det flere ganger i året uten at noen i familien får det, når det er så smittsomt. Nesten umulig at han ikke hadde spredt egg rundt på alle dørhåndtak og i maten og overalt. Jeg fikk helt hetta en gang det gikk mark i barnehagen til barnet mitt. Følte selv jeg klødde og drev og lyste i rumpa på barnet hver kveld 🙈 Til slutt så jeg noe lite hvitt, som jeg tenkte kunne være mark eller egg og ble helt overbevist. Kjørte kur på hele familien. Etter kuren sjekket jeg bæsjen til ungen (ja, jeg vet, jeg ble helt koko) og det var aldri mark der... 🤷♀️ Anonymkode: 2bd34...3f6 Det er jeg helt sikker på. Det er samme regla hver gang, barnet våkner på kvelden/natten og gråter fordi det klør intenst i rumpa. Jeg sjekker med lys og finner levende mark 🤢🤢 altså den beveger seg. Vi har kun gitt kur de gangene vi har funnet mark. Det har vært falsk alarm noen ganger også, da har vi ikke gitt kur. Og dagen etter har vi funnet døde mark i bæsjen, nå er ungen så stor at det sier selv at "nå var all marken i bæsjen død" 🤮 Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egg fra småmark setter seg under negler og fortsetter smitteoverføring til andre eller ned i magen igjen. God hygiene er alltid viktig for å holde seg frisk og fri fra småmark. Har dere alltid fullført ormekurene? De skal gjentas. En 11 åring bør forklares viktigheten av å dusje noen ganger i uka og holde rommet ryddig. Dette kan komme godt med for den psykiske helsa seinere. Anonymkode: 31b39...eb4 Ja vi har alltid gitt kur etter instruksjonene på pakken. I to omganger, det har vi alltid fullført - hele familien. Og jada, det blir forklart. Men barnet bryr seg fortsatt ikke. Som sagt så har jeg to barn som er helt ulike, og jeg har lært dem opp likt fra de var små. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må være noen venner som har mark og ikke behandles for det. Har dere gitt beskjed til skole om mark? Anonymkode: 3b75e...3ef Ja vi har gitt beskjed hver gang. Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Del Skrevet 21. april 2023 Regelmessig dusjing og hyppig skifte av sengetøy (hver uke). Anonymkode: 3e3e6...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #13 Del Skrevet 21. april 2023 Er yngste barnet en jente og eldste en gutt? Du trenger ikke svare, altså, men jeg spør fordi jeg leste på en nettside for helsepersonell (jeg jobber i apotek) at vaginalt reservoar av småmark antas å være sannsynlig grunn for at enkelte resmittes hyppig/tilsynelatendeikke blir kvitt marken. Det høres jo helt forferdelig ut at disse parasittene kan leve der, men de kan visst det... Anonymkode: 15704...fcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #14 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er yngste barnet en jente og eldste en gutt? Du trenger ikke svare, altså, men jeg spør fordi jeg leste på en nettside for helsepersonell (jeg jobber i apotek) at vaginalt reservoar av småmark antas å være sannsynlig grunn for at enkelte resmittes hyppig/tilsynelatendeikke blir kvitt marken. Det høres jo helt forferdelig ut at disse parasittene kan leve der, men de kan visst det... Anonymkode: 15704...fcd Ja det stemmer. Og jeg har ved flere anledninger funnet mark i tissen også, så det du har lært stemmer 🤢 men visste ikke at det kan være grunn for resmitte, fysjameg... Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Del Skrevet 21. april 2023 Da må du nok til lege og få hjelp til å bli kvitt de markene som overlever i skjeden også. De vil ikke bli utryddet av kuren. Jeg ville nok satt i gang en mer offensiv tilnærming her, sånn at hun blir kvitt det en gang for alle. Hun når snart en alder der det blir vanskeligere for deg å hjelpe med hygiene, sjekke rumpa og tissen og styre hva som skal gjøres. Jeg synes det er rart at dere ikke har fått mer hjelp? Har ikke legen deres reagert på at hun resmittes hele tiden i årevis? Anonymkode: 2bd34...3f6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er yngste barnet en jente og eldste en gutt? Du trenger ikke svare, altså, men jeg spør fordi jeg leste på en nettside for helsepersonell (jeg jobber i apotek) at vaginalt reservoar av småmark antas å være sannsynlig grunn for at enkelte resmittes hyppig/tilsynelatendeikke blir kvitt marken. Det høres jo helt forferdelig ut at disse parasittene kan leve der, men de kan visst det... Anonymkode: 15704...fcd Men da dør de likevel etter behandling. Anonymkode: 3faf2...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #17 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da må du nok til lege og få hjelp til å bli kvitt de markene som overlever i skjeden også. De vil ikke bli utryddet av kuren. Jeg ville nok satt i gang en mer offensiv tilnærming her, sånn at hun blir kvitt det en gang for alle. Hun når snart en alder der det blir vanskeligere for deg å hjelpe med hygiene, sjekke rumpa og tissen og styre hva som skal gjøres. Jeg synes det er rart at dere ikke har fått mer hjelp? Har ikke legen deres reagert på at hun resmittes hele tiden i årevis? Anonymkode: 2bd34...3f6 Nei legen har bare sagt at det er vanlig og at alle barn får mark. Har aldri noensinne hørt noe om at marken kan overleve inne i skjeden! Men det kan jo veldig godt hende at det er det som har skjedd med henne.. stakkars 😣 nei det er akkurat det, hun er jo egentlig blitt for stor nå også, til at det er så hyggelig (det er det jo ikke uansett men) å sjekke med lupe i det området.. men da skal vi ringe lege og forhåpentligvis bli kvitt dette for godt! Ts Anonymkode: fb8bc...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #18 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da dør de likevel etter behandling. Anonymkode: 3faf2...451 Har lest en del på nett nå og ser ut til at de i skjeden trenger ytterligere behandling for å bli kvitt. Sånt hadde vært flott om leger informerte om!! Ts Anonymkode: fb8bc...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #19 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 14.34): Men da dør de likevel etter behandling. Anonymkode: 3faf2...451 Nei. Parasittdrepende legemidler virker hovedsakelig lokalt, det er svært lite som absorberes fra tarmen. Så det er logisk at småmark som finner veien fra endetarm til skjeden hos jenter/kvinner er vanskeligere å utrydde. Anonymkode: 15704...fcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #20 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 21.4.2023 den 2.06): Men betyr det at det alltid er noen i bhg og skole som har mark ubehandlet da? Vi holder negler korte hele tiden og er nøye på håndvask, men skal ærlig si at det barnet som alltid blir smittet av mark er ikke spesielt glad i å dusje og en generelt rotete/lite nøye på å holde seg og rommet sitt rent. Må tvinges i dusjen og til å rydde rommet. Kan det ha noe å si? Ts Anonymkode: fb8bc...a59 Kanskje. Rens rommet. Han MÅ VASKE HENDENE. Ikke ha ting flytende på rommet. Rent og pent, ikke ting og tang. Anonymkode: 43105...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå