AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Har en på 13 mnd som fortsatt må bæres rundt i 30 mm in til en time, noen ganger to før han sovner. Når er det vanlig at man kan legge barn uten all denne hjelpen? Hvis vi ikke gjør det sånn legger han seg ikke, bare herjer rundt i sengen. Anonymkode: 15539...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #2 Skrevet 21. april 2023 Tror dere blir nødt til å venne det av. Det blir nok noen kvelder med protest. Hvis dere allerede kan bruke 1 til 2 timer med bussing, så kan dere sitte ved siden av sengen i den tiden heller. Vi brukte reiseseng, slik at ungen ikke falt med hode i sprinklene hele tiden. Fikk et helt nytt liv. Anonymkode: 36c37...628 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #3 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere blir nødt til å venne det av. Det blir nok noen kvelder med protest. Hvis dere allerede kan bruke 1 til 2 timer med bussing, så kan dere sitte ved siden av sengen i den tiden heller. Vi brukte reiseseng, slik at ungen ikke falt med hode i sprinklene hele tiden. Fikk et helt nytt liv. Anonymkode: 36c37...628 Skal vi bare sitte å høre på skriking og grining i 2 timer? Anonymkode: 15539...4b9
Mt3 Skrevet 21. april 2023 #4 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal vi bare sitte å høre på skriking og grining i 2 timer? Anonymkode: 15539...4b9 Du skrev ingenting om skriking og hyling i første innlegg, stor forskjell på å bare la ungen romstere i sengen en stund før den sovner og å la det hyle og skrike. Går barnet? Da kan dere jo gå over til vanlig seng, også ha en madrass på gulvet så barnet ikke slår seg om det står opp eller ruller utav sengen. Da kan en enkelt og greit ta eget kveldsstell sammen med barnet, legge seg ved siden av barnet og lese nattahistorie, synge en nattasang også si godnatt og late som at en sovner. Etterhvert begynner en å gå ut når en er ferdig med nattasang/historie/klem/prat også går en inn og utav rommet om en må trøste eller legge barnet tilbake i sengen. Ingen som mener at en skal la barnet hyle og skrike seg i søvn, men en skal hjelpe barnet i å finne roen selv uten byssing så litt skrik og hyl kan det bli men da skal en såklart trøste uten å bysse barnet i søvn. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #5 Skrevet 21. april 2023 Ikke la ham skrik alene nei. Vær sammen med ham, uten å bære. Si at mamma har vondt i ryggen, men jeg skal være sammen med deg. Sitt ved siden av, gi ham en hånd å holde i, dunk ham rytmisk på rumpa, kanskje det hjelper? Eller samsov? Ekspertene sier at du skal legge ham. La ham turne. Hvis han gråter stikker du hodet inn og viser at du er der, men ikke snakk, tøys, noe som stimulerer eller gir oppmerksomhet. Det tar noem dager å endre vaner. Anonymkode: 8a33a...3d1 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #6 Skrevet 21. april 2023 Anbefaler boken "sove hele natten" av Nina Misvær. Der står det hvordan man kan gå frem med legging Anonymkode: b8a33...33c
Heln Skrevet 21. april 2023 #7 Skrevet 21. april 2023 Jeg tror de fleste prøver å slutte med byssing en god stund før babyen er året. Behovet går over i vaner (eller uvaner om du vil), og vanene kan man forandre. Et barn på et år vil protestere, men det vil den til alle nye vaner man prøver å få inn. Det er få som bare kan det å sove av seg selv, det må læres. Så må dere bare finne ut hvordan metode dere vil bruke på å lære det nye vaner 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal vi bare sitte å høre på skriking og grining i 2 timer? Anonymkode: 15539...4b9 Det kan være skriking ved legging i perioder. Vi sitter alltid der med barnet. Har en stol en meter fra sengen. Koser og trygger til barnet roer seg. Hører på behagelig musikk og synger litt. Jeg har ikke rygg til å bysse i timesvis. Anonymkode: 36c37...628 2
RockyRose Skrevet 21. april 2023 #9 Skrevet 21. april 2023 Vår var rett over året, då vart eg gravid og kjende at eg ikkje klarte vugge meir. Han sov då i sprinkelseng, men der berre tulla han om han ikkje vart lagt sovande oppi. Vi la ei stor madrass på golvet og samsov til han sovna 😊 La han i armkroken, las/sang/nynna til han sovna. Det gjer vi fortsatt og er veldig koseleg!
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 RockyRose skrev (27 minutter siden): Vår var rett over året, då vart eg gravid og kjende at eg ikkje klarte vugge meir. Han sov då i sprinkelseng, men der berre tulla han om han ikkje vart lagt sovande oppi. Vi la ei stor madrass på golvet og samsov til han sovna 😊 La han i armkroken, las/sang/nynna til han sovna. Det gjer vi fortsatt og er veldig koseleg! Men ligger han rolig da? Gjør det samme men han tøyser rundt. Anonymkode: 15539...4b9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Skrevet 21. april 2023 Vi sluttet da vår var 4 mnd. Hun la seg til, og nå når hun er 6 år legger hun seg selv, og om hun båkner om natten klarer hin å finne søvnen selv. Anonymkode: d8bab...554 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en på 13 mnd som fortsatt må bæres rundt i 30 mm in til en time, noen ganger to før han sovner. Når er det vanlig at man kan legge barn uten all denne hjelpen? Hvis vi ikke gjør det sånn legger han seg ikke, bare herjer rundt i sengen. Anonymkode: 15539...4b9 Har aldri gjort sånn med mine to. La i sengen å lot de finne roen selv. Ved gråt så holdt jeg en hånd. Anonymkode: a001f...2c6 2
RockyRose Skrevet 21. april 2023 #13 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men ligger han rolig da? Gjør det samme men han tøyser rundt. Anonymkode: 15539...4b9 Kan tulle litt om han er overtrøytt. Då tullar eg litt tilbake utan å øse han opp, og prøvar igjen etterpå. Fortsett han å tulle etter ei stund overser eg tullinga og spør om eg skal synge eller fortelje eventyr, men då må han ligge på puta. Då kjem han som regel. Kan av og til ta tid å få han til å sovne, men han ligg i ro og høyrer på
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #14 Skrevet 21. april 2023 Ikke bysset barna noe særlig. Har også en på 10 mnd som turner rundt i sengen. Men da er er det å legge ned igjen, eventuelt la henne styre litt. Blir det gråt, er det opp for kos på armen og roe seg og legges ned igjen. Må nok bare avvenne. Anonymkode: b3d67...533
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Skrevet 21. april 2023 Barn er jo ulike. Vi har tre barn, to som legger seg fint etter litt lesing på sengekanten, og en som må sovne på armen -selv om barnet går i 3.klasse. Dette barnet, trengte også byssing lengre enn sine søsken. (Og er generelt mer nervøs og usikker og tenkende og redd osv enn sine søsken). Det vi har gjort ved avvenning av byssing er rett og slett bare å tatt det litt gradvis. Fra byssing på gulvet, til byssing i armen mens vi satt på senga, så har vi ligget i senga og bysset, og så har vi bare ligget i senga. Hvor lang tid den overgangen tok har variert fra barn til barn. Den ene brukte vi to kvelder på å gå fra bæring til stilleligging. Den andre tok fire. Og den siste tok lengre tid. (Vi har aldri hatt sprinkelseng da. Vi samsov frem til nattamminga var slutt, og så har de hatt vanlig seng med sengehest etterpå. Så det har vært plass til oss ved siden av ved behov) Anonymkode: 13a0d...314 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Skrevet 21. april 2023 Byssing som i gå rundt og bære har jeg aldri gjort, men ungen sovnet med hodet i fanget mitt (etter to-tre timer) til hun var 3 år, og først nå som 9-åring er det mulig å bare bre over dyna, gi en kos og gå ut. Med mindre hun er lei seg for noe eller lignende, da må en av oss sitte der litt, men selv da trenger vi ikke lenger sitte der i flere timer til hun sovner. (Har svært lavt søvnbehov og har innsovningsproblemer, og det er ikke noe man bare kan «venne dem av med» med milde skrikekurer og andre groteske metoder mange anbefaler. Lege og helsesøster har vært inne i bildet i flere år. Det er søvnproblemer, rett og slett, kombinert med god kapasitet og mindre søvnbehov enn gjennomsnittet.) Anonymkode: 0769b...169 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #17 Skrevet 21. april 2023 Første måtte bysses/bæres fra 1-3mnd pga kolikk, men sovnet deretter selv ved amming, og etterhvert hvor jeg lå ved siden av. Vi samsov til rundt 2år. Minstemann har jeg aldri bysset, og sovnet selv i sengen til rundt 1år. Pga sykehusopphold og stor operasjon, ble han utrygg og trengte mer nærhet, så jeg lå ved siden av han i sykesengen. Fortsatte med det når vi kom hjem. Etterhvert ble det til at jeg ligger på rommet ved siden av sengen, har med en pute og teppe, også sovner han selv med tryggheten av at jeg er der. Han har perioder hvor han sovner med en gang, og perioder hvor han turner rundt og styrer i sengen opp mot 30min. Helt greit, ekspertene sier vel at det er normalt så lenge barna sovner innen en time, mange trenger litt tid for å roe seg ned. Hva med å legge han i sengen, og være til stede? Holde han i hånden feks (hatt lange perioder hvor gutten har ønsket dette). Overse, ikke snakk, og lat sov du selv sover. Også får han lære seg å finne roen selv. At han gråter osv når du er i rommet og ved siden av han, så tenker jeg han bare får gråte? Anonymkode: 09b51...a6f 1
Gjest Chicchi Skrevet 21. april 2023 #18 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har en på 13 mnd som fortsatt må bæres rundt i 30 mm in til en time, noen ganger to før han sovner. Når er det vanlig at man kan legge barn uten all denne hjelpen? Hvis vi ikke gjør det sånn legger han seg ikke, bare herjer rundt i sengen. Anonymkode: 15539...4b9 Vi slutta da jenta vår var 18 måneder. Vi fikk høre fra alle kanter at det var galskap å holde på med byssing så lenge, men det var enten det, eller fullstendig kaos. Hun kunne holde på som en bajas i flere timer på kvelden. Jeg foretrekker harmoni, takk Men ja, det er driiitslitsomt! Tunge blir de også etter hvert. Da hun nærmet seg 18 måneder, sa kroppene våre stopp og vi kjøpte sovepose til henne, så hun skulle føle seg tullet inn. På et eller annet magisk vis kunne vi legge henne i sengen i soveposen, og til slutt fant hun roen selv etter 45 minutter eller noe sånt. Poenget mitt er: Gjør det så lenge dere orker. Det er fint for barnet å ha dere nære under leggingen
Mt3 Skrevet 21. april 2023 #19 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men ligger han rolig da? Gjør det samme men han tøyser rundt. Anonymkode: 15539...4b9 Klart de fleste tøyser litt rundt først, da er det viktig å holde fast på at nå er det natt da demper vi lyset og legger oss ned. Så lenge du ikke gjør mye utav tøysingen så kommer barnet oppi sengen og legger seg etter hvert. Ha gjerne på lydbok eller musikk, la barnet bla i billedbøker...
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #20 Skrevet 21. april 2023 Mt3 skrev (4 minutter siden): Klart de fleste tøyser litt rundt først, da er det viktig å holde fast på at nå er det natt da demper vi lyset og legger oss ned. Så lenge du ikke gjør mye utav tøysingen så kommer barnet oppi sengen og legger seg etter hvert. Ha gjerne på lydbok eller musikk, la barnet bla i billedbøker... Kan prøve, han er ikke interessert i bøker og lyset er allerede av, er umulig å holde hånden til en som fyker rundt, og sang blir ignorert eller overdøvet av hyling om vi setter han i sprinkelseng, pleier å samsove. Anonymkode: 15539...4b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå