Gå til innhold

Kan det å bli innlagt på tvang i psykiatrien være et traume?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hva er din mening/ opplevelse/ erfaring med det? For min del oppleves innleggelse på tvang som traumatisk for meg. 

Anonymkode: 88287...efe

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært innlagt, men tenker at det selvfølgelig kan være et traume. Alt som skjer med tvang kan være det.

Anonymkode: e1e27...3a8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt. Men kriteriene for tvang er jo ting som at man er til fare for seg selv eller andre, så om man blir litt traumatisert av frihetsberøvelse, tvangsbehandling ol så er det likevel beste løsning.

Anonymkode: 4ce97...0cb

• Liker 1
Skrevet

Ja, i høyeste grad vil jeg si. Du blir jo fratatt kontrollen over ditt eget liv og kropp, og blir du utsatt for fysisk tvang (typ beltelegging) i tillegg så kan det nok oppleves livstruende for noen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja uten tvil

Anonymkode: a9ee3...78f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oh yes☹️

Anonymkode: e9b14...e6b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen blir jo lettere traumatisert enn andre, så ja, noen vil oppleve tvang som traumatisk. 

Anonymkode: 8ac7a...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen blir jo lettere traumatisert enn andre, så ja, noen vil oppleve tvang som traumatisk. 

Anonymkode: 8ac7a...2d3

Hvem er de noen som ikke ville føle seg traumatisert? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hva er din mening/ opplevelse/ erfaring med det? For min del oppleves innleggelse på tvang som traumatisk for meg. 

Anonymkode: 88287...efe

For meg som 18åring var det en ok opplevelse. Ble ikke bundet fast, og de som jobbet der var flinke og greie.  Bortsett fra ene psykologen han var forferdelig å snakke med!

Følte meg litt utrygg når ene avdelingen jeg var på så var det en mann som var veldig "på" meg. Han var i 40årene. Etter voldtekt var det ikke noe jeg trengte da. Skulle ønske det var en egen avdeling for kvinner når de har gått igjennom sånne ting! 

Ellers en grei opplevelse. Var der flere ganger og følte meg trygg og ivaretatt ellers!

Anonymkode: af270...790

• Hjerte 3
Skrevet

Tenk når man er psykotisk og de ansatte på avdelingen beltelegger deg mens de ser ut som skumle aliens du tror skal kidnappe deg og drepe deg. Så nektes du å gå på do, og må ligge og tisse og bæsje mens du ligger beltet fast

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke lagt inn på tvang, men en avdeling som også hadde tvang så alt var låst. Jeg opplevde det traumatisk, faktisk så traumatisk og stressende at det har gitt meg migrene... 

Jeg følte meg så overvåket der inne at jeg ble helt paranoid.. Vi fikk ikke lov å røre mat/drikke, feks ta et glass melk uten at en ansatt skulle helle i glasset for oss (dette var etter covid). Jeg hatet det, følte meg som en 3 åring.

Anonymkode: a42dd...adb

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (På 21.4.2023 den 9.18):

Tenk når man er psykotisk og de ansatte på avdelingen beltelegger deg mens de ser ut som skumle aliens du tror skal kidnappe deg og drepe deg. Så nektes du å gå på do, og må ligge og tisse og bæsje mens du ligger beltet fast

Om man har såpass syke vrangforestillinger, bør man bare ta i mot den hjelpen som tilbys - selv om man jo ikke ønsker dette (pga den psykiske tilstanden)

Anonymkode: 60f35...3e0

AnonymBruker
Skrevet

Har sett det i levende live. Er faktisk bedre å la det gå ut over den det gjelder i stedet for hele omgangskretsen og familien rundt. 

Anonymkode: e620c...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Har vært lagt inn både på tvang og frivillig, både i barne og voksenpsykiatrien. Jeg har kun hatt gode opplevelser. Men dette er jo svært individuelt! 

Anonymkode: 6a97e...74f

AnonymBruker
Skrevet
Jytte skrev (På 21.4.2023 den 8.35):

Jeg er en av de noen :) Har flere innleggelser bak meg, både frivillig og tvang. Gode opplevelser alt sammen. 

Anonymkode: 6a97e...74f

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (På 21.4.2023 den 8.35):

Jeg har ikke opplevd tvang som traumatisk. Bare som veldig frustrerende. Har vært beltelagt 4 ganger tror jeg og det er jo ikke gøy å bli dratt langs korridoren og stroppet fast samt måtte gå på do festet i transportbelter og sånt, men for meg ikke traumatisk. Ene gangen hadde jeg ikke lyst til å bli løsnet fra beltene igjen en gang for jeg var så redd for å miste kontrollen over meg selv igjen. Men de ansatte var erfaren og så at jeg var meg selv igjen så de løsnet meg. Nå opplever ikke jeg tvang lenger, men jeg ser at den tvangen jeg har vært under har vært nødvendig. 

Tror ikke nødvendigvis at flertallet opplever det som traumatisk. Det er jo et sterk ord å bruke. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er det i aller høyeste grad.  Vært det selv.... det sier seg vel selv. 

Anonymkode: e7abf...23d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk må slutte å bruke traume til hva som helst. Ja for noen kan det kanskje være traumatisk men tror ilikhet med @Purple_Pixiedustat dette på langt nær gjelder flertallet. De fleste får god og rett helsehjelp som en trenger.

Anonymkode: 6fafc...6d8

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke opplevd tvang som traumatisk. Bare som veldig frustrerende. Har vært beltelagt 4 ganger tror jeg og det er jo ikke gøy å bli dratt langs korridoren og stroppet fast samt måtte gå på do festet i transportbelter og sånt, men for meg ikke traumatisk. Ene gangen hadde jeg ikke lyst til å bli løsnet fra beltene igjen en gang for jeg var så redd for å miste kontrollen over meg selv igjen. Men de ansatte var erfaren og så at jeg var meg selv igjen så de løsnet meg. Nå opplever ikke jeg tvang lenger, men jeg ser at den tvangen jeg har vært under har vært nødvendig. 

Tror ikke nødvendigvis at flertallet opplever det som traumatisk. Det er jo et sterk ord å bruke. 

Enig i dette. Tvang kan være alt fra det du beskriver med mer til at du ikke merker noe til det annet enn at du ikke har lov til å skrive deg ut før i morgen (om man blir overført på frivillig paragraf dagen etter). Traume begrepet har blitt så utvannet at folk ikke forstår at man kan oppleve vonde og skremmende ting uten at det defineres som traume. 

Anonymkode: 1b9fb...d33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...