Gå til innhold

Hvor overvektig må man være for å begynne med pustemaske om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser omtalen om Else K Furuseth sitt nye program, der hun sier at fastlegen "truet" med pustemaske hvis hun ikke gikk ned i vekt.

Jeg lurer da på om alle som er overvektige har søvnapné eller snorker?

Kjenner to som er skikkelig overvektige men de har ikke pustemaske, men de snorker.

Kan man ha søvnapné når man er slank?

Er det kun overvektige folk som snorker, hvis man ser bort ifra grunner som røyking, tett nese,bihuler osv.

Anonymkode: 0c22e...0af

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan få det som slank. Det har sammensatte årsaker.

Anonymkode: 2df87...021

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke alltid noe med vekt å gjøre, det har med pusten å gjøre. Min svigerfar som er liten og tynn, sliter med pusten om natta og bruker pustemaske. 

Anonymkode: b1578...ff4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tjukk venninne (hun foretrekker det ordet fremfor overvektig). Jeg har delt hotellrom med henne, og aldri hørt på maken til snorking. Fordi fettet trykket på luftveiene.

Søvnapné kan mange ha. Og når de har drukket alkohol om kvelden, er det mer sannsynlig at de får pustestopp om natten.

Min samboer er normalvektig, drikker ikke alkohol, og fastlegen vet ikke hvorfor han har søvnapné.

Anonymkode: 541b5...539

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg  har hatt bmi på 42, hadde ikke søvnapné, slet ikke med pusten i det hele tatt og snorket kun hvis nesa var tett i forbindelse med forkjølelse. Så overvekt trenger ikke å ha sammenheng med pustevansker, sovemaske og snorking. 

Anonymkode: 9df78...7c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har ikke alltid noe med vekt å gjøre, det har med pusten å gjøre. Min svigerfar som er liten og tynn, sliter med pusten om natta og bruker pustemaske. 

Har han en lungesykdom?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det fins noen vektgrense for sånt. Jeg bruker se videoene til en kvinne med overspisingslidelse på youtube. Hun veide rundt 200kg på det verste. Hun ble andpusten av alt, men brukte ikke pustemaske.

Anonymkode: c1d6f...2e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det fins noen vektgrense for sånt. Jeg bruker se videoene til en kvinne med overspisingslidelse på youtube. Hun veide rundt 200kg på det verste. Hun ble andpusten av alt, men brukte ikke pustemaske.

Anonymkode: c1d6f...2e3

Kvifor ser du desse videoane?

Anonymkode: 9aecb...17a

AnonymBruker
Skrevet

Men for å ta det med teskje:

Nei, alle overvektige snorker ikke.

Nei, alle som snorker er ikke overvektige.

Det er mye som spiller inn utover kroppsvekt og fettmasse. Hormoner, for eksempel. Og blodsukkerproblemer (ja, også hos normalvektige). Og sikkert flere andre faktorer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men for å ta det med teskje:

Nei, alle overvektige snorker ikke.

Nei, alle som snorker er ikke overvektige.

Det er mye som spiller inn utover kroppsvekt og fettmasse. Hormoner, for eksempel. Og blodsukkerproblemer (ja, også hos normalvektige). Og sikkert flere andre faktorer. 

Beklager, det siste der gjelder søvnapné.

AnonymBruker
Skrevet

Den mest vanlige årsaken til søvnapné, både hos overvektige og normalvektige, er slapt vev i svelget. Noen har genetisk sett slappere vev i svelget, noe som gjør at vevet faller bakover og "tetter" luftveiene når man sover, og spesielt om man ligger på rygg . Når man drikker alkohol blir man slappere i vevet i svelget, og derfor snorker man lettere etter å ha drukket.
Overvekt gir jevnt over mer fett rundt i kroppen, og også i halsen/svelget. Dette gir trangere svelg og mer press på et allerede slapt vev i svelget. Derfor vil overvektige ha en større risiko for å snorke og eventuelt ha søvnapné. Men ikke alle overvektige snorker, og ikke alle overvektige har søvnapné. Det er heller ikke sånn at alle som snorker har søvnapné. Det er mange som snorker så det durer men likevel ikke har flere pustestopp enn normalt.

Anonymkode: 6fecd...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Har han en lungesykdom?

Ts

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til: det er heller ikke alle med søvnapné som må bruke pustemaske. Ved lett til moderat søvnapné kan man bruke en spesialtilpasset skinne i munnen om natta, som holder underkjeven på plass så den ikke sklir bakover og gir trangere svelg.

Anonymkode: 6fecd...034

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...