AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Vi har rett på barnehageplass fra 1 års alder. Far jobber 2/4-rotasjon, så er en del hjemme. Hvis jeg begynner på jobb deltid og jobber mens han er hjemme og tar permisjon når han er borte... Tenker at hvis vi velger 80% og planlegger smart med ferie så kan vi utsette barnehagestart flere måneder. Men det krever nok at jeg begynner på jobb igjen tidligere enn jeg egentlig hadde ønsket. Så hvordan vet man hva som er beste tidspunkt for start? Vet at det er mange som ikke har mulighet til å velge på grunn av økonomi og omstendigheter, men dere som har kunnet time det som dere ville, når ble det? Anonymkode: 5673d...b85
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Kommer an på barnet ditt. Jeg ønsket egentlig å vente til 2 år, men ungen var veldig klar da h*n var 16 måneder. Jeg har fått et veldig sosialt barn. Anonymkode: 4556f...522
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer an på barnet ditt. Jeg ønsket egentlig å vente til 2 år, men ungen var veldig klar da h*n var 16 måneder. Jeg har fått et veldig sosialt barn. Anonymkode: 4556f...522 Henter tidlig da, så det ikke blir så lange dager. Anonymkode: 4556f...522 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Anonymus Notarius skrev (10 minutter siden): 2-3 år. Ah. Så lenge tror jeg ikke vi får til 😕 Anonymkode: 5673d...b85
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Jeg ønsket å vente til 2 år med begge to. Det ble 19 mnd, de er født i januar (ikke tvillinger, så det er snakk om to barnehagestarter med ett par år mellom). Det gikk akkurat greit økonomisk og passer fint med det ordinære opptaket og barnehagestart i august. Vi kunne fått barnehageplass med start i januar også (både året de ble 1 og 2 år) da kommunen her har opptak i Desember også men start ved 12 mnd var uaktuelt og ved 2 år som vi ønsket ble tøft økonomisk. Anonymkode: 3f10e...c0e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 1 1/2 og oppover. Lært seg å gå og prate litt. Anonymkode: 99932...75c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 Kommer an på barnet. Sånn generelt sett er nærmere to år bedre enn en fersk ettåring, men min eldste som var 18 mnd hadde en langt enklere barnehagestart enn min yngste som var litt over 2 år. Anonymkode: 14082...a4f
Agatha Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 Hvorfor mener dere at det er best når de er 2-3år gamle? Hva baserer dere det på? Jeg bare lurer?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Ventet til 2,5-3 års alderen med alle mine 3 😊 Anonymkode: c825e...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 Det kommer jo veldig an på mange faktorer. Selvfølgelig er alle barn forskjellige, men felles for dem alle er at barnehagestart ved ett år, er for tidlig. De er ikke psykologisk modne for den separasjonen og institusjonen så tidlig. Hadde «alle» barn vært hjemme, og de kunne leke sammen i gata, er fem år ganske ideelt. Da er de mest modne for å bli utfordret på selvstendighet. Men når det nå en gang er sånn at de aller fleste barn er i barnehagen fra de er ett år, og gatene er tomme på dagtid, må man selvfølgelig ta modenhet for sosial stimuli fra jevnaldrende med i regnestykke. Den begynner å komme i toårsalderen. Så er det personlige preferanser hos foreldre, men jeg ville regnet meg frem til et sted mellom 2,5 og 5 år, basert på hva som er til barnets beste. Anonymkode: 8bf8a...18f 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Ville valgt 1,5-2år her. Eldste begynte ved 16mnd. Det gikk helt fint men syns ikke han fikk noe glede/utbytte av det før noen mnd senere. Venter nr.2 nå. Med opptak en gang i året blir det enten enten 15mnd eller 2 år og 3mnd. Usikker på hva vi skal velge. Anonymkode: 77d0a...c4a
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 Jeg synes ikke at Barn skal gå I barnehage Fordi de bør være hjemme med mor og far og skape bånd og tilknytning. Barna mine går ikke I barnehage de er Hjemme med meg og vi koser oss kjempemasse🥰👍🏼😊 Barn har det bedre med foreldre en og bli passet av Andre fremmede „pedagoger“. Anonymkode: 7f61d...196 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg synes ikke at Barn skal gå I barnehage Fordi de bør være hjemme med mor og far og skape bånd og tilknytning. Barna mine går ikke I barnehage de er Hjemme med meg og vi koser oss kjempemasse🥰👍🏼😊 Barn har det bedre med foreldre en og bli passet av Andre fremmede „pedagoger“. Anonymkode: 7f61d...196 Min tror jeg oppriktig har det bedre i barnehage, hadde han hjemme til han var 16 mnd, verken jeg eller far klarte å holde følge med alle behovene hans for aktivitet og stadig ny stimuli. Det var en lettelse for oss alle da han startet i barnehagen, vi fikk en helt "ny" unge. Mindre krevende barn med normalt behov for input og aktivitet er jeg enig i at har det best med mor og far de første par årene. Anonymkode: abd33...8da
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #17 Skrevet 21. april 2023 For mine har 18 mnd vært veldig fint, men tror det kan variere veldig. Anonymkode: adde4...aa3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #18 Skrevet 21. april 2023 Vi skulle ha eldstemann hjemme til 18 måneder, måtte betale for plassen fra 13 måneder. Gikk fint først, vi hadde andre unger rundt oss som var litt yngre, så det var alltid noen å være med. Men de begynte jo i barnehage! Og grunnet corona var alle åpne barnehager stengt, alle tilbud var stengt, det var ingen babysang eller lek eller noe. Og ungen var sosial! Så etter et par måneder prøvde vi barnehagen, og ungen elsket det fra første stund! Tilvenning gikk som en lek, han elsket å være med de andre ungene. Så da la vi om fars permisjon så han fikk korte dager heller. Yngstemann er ikke like sosial av seg, selv om han har vært med i barnehagen mange mange ganger. Han skal begynne i august, da er han 17 måneder. Greit at det ble sånn egentlig, jeg vil tro han er mer klar da enn han var ved 12 måneder. Nå er det jo åpne barnehager, og vi benytter oss av flere av de tilbudene som fins, men han er langt mer fornøyd med å bare sulle hjemme enn det broren var. Anonymkode: ec84b...2e0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #19 Skrevet 21. april 2023 Tror helt ærlig 2 års alder eller like før er best. min eldste begynte ved 2 års alder. Yngste når hun var 15 mnd. Tror nok hun har utviklet språket og lært og utviklet seg mye men tror også det nok har vært mye frustrasjon og kjipe følelser - fordi hun ikke har skjønt så mye - desverre ;( Anonymkode: e1534...abf
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #20 Skrevet 21. april 2023 Det finnes nok ikke noe fasitsvar som er riktig for alle barn i alle situasjoner, men her blir det nok rundt 1,5 år. Vi bor i utlandet og jeg tror det er best om barnet får litt mer eksponering for lokalspråket fra tidlig av (vi snakker norsk hjemme). Hadde vi bodd i Norge kunne jeg nok fint ventet til nærmere 2 år, men generelt synes jeg et korttidstilbud av noe slag hadde vært beste løsningen frem til 4-5 år. Heller enn når barnet begynner, så synes jeg det er litt rart at man absolutt må gå fra 0 til 100 med en gang. Skulle veldig gjerne startet med 2-3 timer 3-4 dager i uken, og så gradvis trappet opp til 6-7 timer om dagen. Men det bryter jo med alt av kjernetid osv. så det er vanskelig å få til i praksis. Anonymkode: 1e056...436 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå