Gå til innhold

Samboer glemmer han har tatt medisinen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så uvanlig at folk glemmer ta medisin en gang i blant. Min samboer med begynnende demens er omvendt. Han skal ta en tablett morgen og en tablett kveld. Jeg har kjøpt en Anabox dosett med en eske for hver dag. Hver kveld setter jeg fram morgendagens eske til ham. Det står på esken hvilken dag det er.

Men noen ganger kommer jeg hjem og ser han har tatt begge tablettene. I dag ettermiddag var torsdagsesken tom, noe som har hendt før. I tillegg hadde han tatt morgentabletten i fredagsesken. Dvs 3 tabletter i dag.

Forslag til hva jeg skal gjøre? Alle tips jeg finner er bare om folk som glemmer ta medisinen. Jeg skal gjemme de andre ukeseskene for ham, så tar han ihvertfall ikke 3 tabletter.

Anonymkode: 22fa0...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontakte kommunen å få en medido eller en pilly, maskiner som kjører ut medisiner til rett klokkeslett

Anonymkode: 21c33...024

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan kontakte kommunen å få en medido eller en pilly, maskiner som kjører ut medisiner til rett klokkeslett

Anonymkode: 21c33...024

Men hvis han glemmer å trykke på den maskinen, så er de vel like lamgt…?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Einus skrev (Akkurat nå):

Men hvis han glemmer å trykke på den maskinen, så er de vel like lamgt…?

Maskinen sier ifra når medisinen skal tas.

Anonymkode: b8d3b...761

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du setter frem et pille glass hver morgen og når du kommer hjem sier du at nå må du ta kveldstabletten din.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Maskinen sier ifra når medisinen skal tas.

Jøss det er jo smart

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmetjenesten kan dele ut medisiner hvis han ikke mestrer det selv. 

Anonymkode: c2eda...e69

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hjemmetjenesten kan dele ut medisiner hvis han ikke mestrer det selv. 

Anonymkode: c2eda...e69

Han nekter å innse at han har demens, så noen hjelp vil han ikke ha. Han blir sint på meg om jeg kommer inn på temaet glemsomhet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han nekter å innse at han har demens, så noen hjelp vil han ikke ha. Han blir sint på meg om jeg kommer inn på temaet glemsomhet.

Snakk med fastlegen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempeviktig at han får i seg riktig mengde medisin til riktig tid. Han får jo nå trippel dose av og til. Dette må du ta opp med helsepersonell

Anonymkode: ca5bd...a3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så ikke sett fram mer enn en dose? Regner med du er hjemme til kvelden igjen?

Ellers er vel både sinne og ikke innse sin situasjon begge ting som kan være symptomer på demens.

Det er greit at du snakker med helsepersonell, fastlegen hans, kommunen. De kan hjelpe til med å få ham til å motta hjelp 

Anonymkode: c26d0...ed4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker likevel at dere bør snakke litt om dette av og til. Hjemmesykepleien må på banen etterhvert uansett, det blir lettere å takle hvis han har rukket å bli litt vant til det før han blir sykere. Det blir ikke lettere å takle endringer og lære nye ting med tiden, så ta i mot hjelp og hjelpemidler heller litt for tidlig enn litt for sent. Det er i alle fall min erfaring som nærmeste pårørende til en person med demens.

Anonymkode: 8ebd0...872

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alarm på mobilen?

Anonymkode: 6391c...798

AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere må kontakte hjemmesykepleien. Bestemoren min hadde en maskin som spyttet ut tabletter på et gitt tidspunkt hver dag. Da kan du ikke ta flere enn det du skal.

Anonymkode: 2bd97...732

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Alarm på mobilen?

Anonymkode: 6391c...798

Han glemmer ikke at han skal ta medisinen, men glemmer at han har tatt. Så ender han opp med å ta for mange piller.

AnonymBruker
Skrevet

Pilly er nok noe som vil fungere her skulle jeg tro

Anonymkode: 018aa...d6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...