Gå til innhold

Hvorfor er vi i Norge så nøye med å skulle ha så supersunt kost til barn? Se andre land da

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er vi i Norge så hysteriske med barn og sukker/usunne ting? har dere dette andre land eller? 

I Norge Barnehager må ha samtykkeskjema på sukker på havregrøt ,foreldre får kjeft for en skive banos med i barnehagen en gang i uka (ref: en annen tråd her) , bursdager skal være fruktspyd) , foreldre reagerer på om barnehagen serverer ketchup innimellom eller om barna en skjeden gang får godteri i barnehage (feks en mini eske smarties) osv osv 

vel i andre land er det HELT VANLIG med loff typer brød som eneste brødtype. Ungene får alltid små poser potetgull, sjokolader, sukret yohurt, eple saus til lunsjen sin. Frokost er frokostblanding med sukker mange ganger, feks Cheerios . I usa er fruktposer for barn likestilt med p spise en frukt (ikke helt enig i det da men). Tross dette er likevel  de fleste barna NORMALVEKTIGE  og normale/fine.

så stress ned dette sabla stresset med hyper sunne barn. Sånn det var dages frustrasjon. Måtte få det ut et sted 

hilsen en mors som fint kan gi is på en onsdag til barna mine og sukker på havregrøt (de fråtser grønnsaker likevel )

Anonymkode: e483a...3f9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Unger og ungdom i Norge blir bare feitere og feitere. Hvorfor må de ha alt det sukkeret? Det er ikke bra. Slutt å fore ungene med sukker.

Endret av Adrenalina1
  • Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan da ikke bruke uvett i andre land som en rettesnor... 

Anonymkode: d3cc2...6fd

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Overvekt blant barn er jo et stort problem i mange andre land, blant annet usa og Storbritannia som serverer ungene dritt rett og slett. Men dette handler jo uansett ikke bare om vekt, men om helse. Vil mye heller ha barna i en barnehage som ikke deler ut godis, enn at de skulle delt ut potetgull og sjokolade som snacks altså. Merkelig tankegang 😅 (og jeg er ikke hysterisk med sukker, men unger i dag får som regel i seg nok sukker uansett og de trenger det strengt talt ikke servert i tide og utide for kosens skyld).

Anonymkode: dfc6c...a8b

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er vi i Norge så hysteriske med barn og sukker/usunne ting? har dere dette andre land eller? 

I Norge Barnehager må ha samtykkeskjema på sukker på havregrøt ,foreldre får kjeft for en skive banos med i barnehagen en gang i uka (ref: en annen tråd her) , bursdager skal være fruktspyd) , foreldre reagerer på om barnehagen serverer ketchup innimellom eller om barna en skjeden gang får godteri i barnehage (feks en mini eske smarties) osv osv 

vel i andre land er det HELT VANLIG med loff typer brød som eneste brødtype. Ungene får alltid små poser potetgull, sjokolader, sukret yohurt, eple saus til lunsjen sin. Frokost er frokostblanding med sukker mange ganger, feks Cheerios . I usa er fruktposer for barn likestilt med p spise en frukt (ikke helt enig i det da men). Tross dette er likevel  de fleste barna NORMALVEKTIGE  og normale/fine.

så stress ned dette sabla stresset med hyper sunne barn. Sånn det var dages frustrasjon. Måtte få det ut et sted 

hilsen en mors som fint kan gi is på en onsdag til barna mine og sukker på havregrøt (de fråtser grønnsaker likevel )

Usa er virkelig ikke et land å se opp til i matveien. 

Anonymkode: 71f2d...607

• Liker 26
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det er vel fordi vi har en del fanatiske foreldre som lager et helvetes bråk om barna skulle slumpe til å få noe "usunt" i barnehagen.

Det er jo blitt umulig å gi barna "rett" mat fordi noen skal ikke ha sukker, noen ikke gluten, noen ikke fett, noen ikke karbohydrater, noen ikke kunstige stoffer, noen ikke gluten, noen ikke melk, noen ikke svinekjøtt, noen ikke kjøtt i det hele tatt... Det er jo helt umulig å tilfredsstille alle foreldrenes ønsker. Ungene, de bryr seg lite, og spiser det de liker, og blir som regel sunne og friske barn uansett foreldrenes ulike tanker om kosthold.

Endret av aksase
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er da søren meg mye feite unger å se rundt om i verden. 

Anonymkode: b58f4...564

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er heldigvis ikke så hysterisk her vi bor. Får ha med is i barnehagen når det er bursdag. Det er syltetøy og sukker å få i bhg.

Anonymkode: 57718...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke så sikkert at alt sukkeret de får servert i USA som barn er så bra. Med tanke på vektproblemene i den voksne befolkningen. Mye bedre å få inn gode vaner tidlig enn å skulle slutte med sukret frukostblanding som voksen, når de fleste er langt mindre aktive enn de var som barn. De kjører jo enda mere bil der borte enn det vi gjør her. 

Synes virkelig ikke at godteri har noe i en barnehage å gjøre. Barna får mer enn nok sukker hjemme og i alle sosiale sammenskomster så blir vi foret med sukker. Men enig med deg i at det kan gå for langt også. Hvis foreldre sender med en skive søtpålegg nå og da, så har ikke barnehagen noe med det å gjøre. Jeg har også lagt merke til at "ingen" på KG gir barna sine saft eller juice. Pussig, da de fleste jeg kjenner serverer barna sine sukkerfri saft temmelig ofte, og juice-automaten på alle hoteller jeg har vært på, er i flittig bruk av barnefamiler. 

Anonymkode: 99056...3bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes sunt kost er bra også for barn. Men det er et paradoks at mange norske foreldre er hysteriske, samtidig som Norge er det tredje feiteste landet i Europa.

Anonymkode: 0e0a1...383

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med å ikke bruke ketchup synes jeg er en god ting. Ketchup får all mat til å smake likt, og ketchup er i utgangspunktet en veldig søt saus som tilvender barn at alt skal smake søtt, og alt skal smake likt.

Veldig mye "barnevennlig" middagsmat blir fort en vane om at alt skal smake søt tomatsaus. Enten det er suppe, bolognese, pizza eller andre ting hvor søt tomatsaus inngår. Tomatsausfri middag kan fort bli et problem

Anonymkode: f160a...2b7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi så mye sukker du vil til dine egne barn. Men barn trenger ikke sukker i barnehagen. De er i barnehagen på formiddag hverdager, trenger ikke sukker da! Det bidrar til dårlige vaner. Og om du tror barn er sunne så kan det sikkert stemme for mange barnehagebarn. De er aktive og får som regel et bredt mattilbud i barnehagen. Men når de blir litt eldre og sitter å gamer hele dagen, står på en elsparkesykkel hver gang de skal et sted og lever på monster og skoleboller, da er det fint om de har litt gode vaner i bunn. Hilsen ungdomsskolelærer som ser dette med egne øyne hver dag. De sunne barna er unntaket, ikke normen!

Anonymkode: 2c569...06d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (6 minutter siden):

Det er vel fordi vi har en del fanatiske foreldre som lager et helvetes bråk om barna skulle slumpe til å få noe "usunt" i barnehagen.

Det er jo blitt umulig å gi barna "rett" mat fordi noen skal ikke ha sukker, noen ikke gluten, noen ikke fett, noen ikke karbohydrater, noen ikke kunstige stoffer, noen ikke gluten, noen ikke melk, noen ikke svinekjøtt, noen ikke kjøtt i det hele tatt... Det er jo helt umulig å tilfredsstille alle foreldrenes ønsker. Ungene, de bryr seg lite, og spiser det de liker, og blir som regel sunne og friske barn uansett foreldrenes ulike tanker om kosthold.

Ts

vi hadde barnebursdag nettopp for 5 åringer. Som drikke hadde vi juicebokser, flere vannmugger. Likevel var det enkelte foreldre som kommenterte juicen . Jeg synes sunnhetshysteriet har gått for langt

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (20 minutter siden):

Unger og ungdom i Norge blir bare feitere og feitere. Hvorfor må de ha alt det sukkeret? Det er ikke bra. Slutt å fore ungene med sukker.

Men på de siste 19 årene har sukkerforbruket stupt i Norge. Så det er på ingen måte foring med sukker. 

Kan det være andre ting som fører til feitere barn? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (26 minutter siden):

Men kan vi egentlig skylde på sukkeret? 

Vi vet jo at nordmenn inntok 3 ganger mer sukker i året på 1800-1900 tallet målt opp mot idag. 

Jeg tror heller vi bør se på andre stoffer i mat og aktivitetsnivå. 

Anonymkode: a11f9...d10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste tidligere i dag at dersom Storbritannia hadde endret kostholdet sitt fra normalt til optimalt (da snakker vi altså dagens normal, som er en helt annet normal enn slik vi spiste før), kan andelen kroniske sykdommer synke med 70 (!!) %

DERFOR er vi «hysteriske»

Anonymkode: 3d8cb...ebe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du vet tydeligvis kjempemye om hvordan kostholdet er i andre land, og også hva de fleste foreldre mener om det, og har god innsikt i at andre land er meget fornøyd med et slikt usunt kosthold. Så da har du nok svaret på spørsmålet ditt også. 

Anonymkode: 998c5...d41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn tålet som regel et dårlig kosthold rimelig godt. Du ser ikke konsekvensene før de blir voksne.

Anonymkode: 3859f...661

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tross dette er likevel  de fleste barna NORMALVEKTIGE  og normale/fine.

Her mistet du meg altså... Er de fleste barn i USA/England og andre chips/loff-nasjoner normalvektige?

• In the United States, the prevalence of obesity in children and adolescents is 19.7%. (CDC, 2021)

https://www.singlecare.com/blog/news/childhood-obesity-statistics/

"

What are 3 main causes of obesity?

Three main causes of obesity are:

1) High calorie, nutrient-deficient food and drinks 

Anonymkode: e8f0f...0aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...