AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Hvordan er livet deres med ibs? Hvordan er dagene deres, hvilke plager har det og hvordan påvirker det livet deres? Anonymkode: 9234e...aeb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Må alltid vite hvor det er do. Ikke spise på/før bilkjøring, for der har jeg ikke do. Alltid do 10-30 minutter etter inntak av mat. Mye magesmerter - som letter når jeg har vært på do. Tåler dårlig mat med fett og karbohydrater samtidig (som pizza, hamburger, o.l. Da kommer reaksjonene enda raskere). Mye illeluktende fising Anonymkode: 92b50...bb2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Etter gastroskopi så ble det vel sagt at det var IBS og GERD jeg eventuelt feilte siden alt "så" bra ut. For min del så er jeg oppblåst omtrent hele tiden, raper en del og har tidvis smerter i mage. Før så hadde jeg og av og til løs mage etter inntak av diverse mat som jeg selv har funnet ut av er gjær. Her blir jeg bedre av å ha et mindre spisevindu, 4-6 timer og så faster jeg 18-20 timer, det funker veldig bra for meg og minimalt med gjær i kostholdet. Anonymkode: 69e77...447
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Kan ikke spise før noe viktig, jeg må gjøre aktiviteter, møterosv før jeg spiser. Spiser helst bare om jeg vet jeg skal hjem innen 30 minutter etter inntak. Er jeg borte må jeg spise minimalt av frykt for å bli dårlig. Anonymkode: 72de6...bf7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Jeg unngår det jeg ikke tåler og lever omtrent som før. Anonymkode: e8a69...7ac
Topsi Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Jeg må vente med å spise noe til jeg har tatt bussen hvis jeg skal et stykke, bør helst ta imodium før en lenge busstur. Imodium før jeg skal noe som setter følelser igang, eller jeg gruer meg til, som å gå til lege. Fiser mye, kan holde inne en i kanskje 10 minutter hvis jeg har lite luft i magen, ellers kommer de rett som det er. Må.bare prøve å få det som en smyger hvis mulig
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Hos meg, og faktisk de fleste jeg kjenner, så gikk det over/ble avgrenset. Jeg hadde 3 år, 2016-2019, hvor jeg slet mye med IBS. Eller det var den diagnosen jeg fikk av legen, da hun ikke fant noe galt tarmen. Prøvde low fodmap, prøvde lavkarbo, det meste var styr, og lite funket. De årene er bare minner om kramper, "hvor er toalettet". Skikkelig drit. Bokstavlig talt. Så gikk det over. Av seg selv? Aner ikke. Men har ikke hatt plager på nesten 4 år. Spiser alt. Av og til får jeg symptomer, men i avgrensede perioder. Anonymkode: 39545...a08
Vera Vinge Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 For meg ble alt totalforandret etter at jeg helt kuttet ut hvetemel i kosten. Før det hadde jeg skjønt at jeg ikke tålte så mye laktose, siden flere i familien min reagerer på det. Men jeg hadde fortsatt mye plager. Hovedsakelig sterke magesmerter. Tilfeldigvis testet jeg å kutte ut hvetemel (dette før noen snakket om fodmap osv), og etter noen dager var alle problemene borte. Nå lever jeg helt uten plager. Er forsiktig med laktose, og spiser speltbrød i stedet for vanlig brød. Men jeg har nok en litt følsom mage og føler feks at jeg må være mer forsiktig med mat utgått på dato, mat som har stått lenge ute osv.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 Kan ikke gå noe sted før magen er tom, tar som oftest tre timer fra jeg står opp til jeg er ferdig med å løpe på do. Klarer ikke holde på det så det går ofte galt. Er verken og vond i hele kroppen til det er over. Anonymkode: 593ef...d3b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Skrevet 21. april 2023 Jeg er ikke så hardt rammet. Har ikke akutt diaré eller mye smerter f.eks. Mitt største problem er treg avføring og oppblåsthet. Har egentlig en relativt slank mage, til å være i 40-årene, men kan se ut som jeg er langt på vei i en graviditet. Det plager meg veldig. Vet aldri hvilke klær jeg kan gå med. En bukse kan passe en dag, men ikke neste. Ser alltid gravid ut i kjoler. MEN: nå tror jeg at jeg har funnet noe som hjelper! Jeg har begynt å droppe frokost. Av og til lunsj også faktisk, hvis jeg er travel på jobb og ikke egentlig føler jeg trenger det. Nå spiser jeg middag, og så gjerne litt aftens sammen med ungene. I tillegg har jeg snackset litt her og der, og ikke vært så forsiktig med sånt. Er det kake på jobb spiser jeg det, og blir jeg godtesyk på kvelden har jeg spist det. Og likevel er magen stort sett helt fin! Også etter middag! Det kan jo være tilfeldig, men det ser ut som å gi tarmen en god pause er veldig bra for meg i alle fall! Prøvde det etter å ha lest om hun der Marit Kolby. Anonymkode: d4546...72c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå