Gå til innhold

Hva skjedde med empatien i overvektsdiskusjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt her, og det er tydelig at folk ikke klarer å prøve en gang å sette seg inn i hvor vanskelig det er å slite med vekten. Det er enten de naturlig slanke som ikke klarer å vri hodet sitt rundt at enkelte overspiser, fordi det er jo så enkelt som å slutte å spise når man er mett! Hvorfor klarer dere ikke det? Det er så rart at dere ikke klarer det. Prøv å klare det, vel! Eller de tidligere overvektige som har klart å gå ned i vekt, men kjemper en daglig kamp mot kaloriene. Men den kampen tar de hver dag, så hvorfor klarer ikke dere andre å bruke like mye viljestyrke som oss? Vi har jo klart det, derfor kan dere andre også klare det dersom dere bare prøver litt hardere. 

Anbefaler alle å se på Helsekost Furuset som begynner i kveld på NRK. Hun er ærlig og tørr å være sårbar og vise hvor vanskelig det er å slite med fedme. Kanskje hun kan bidra til litt mer forståelse og empati?

I chatten på NRK svarte professor Jøran Hjelmesæth en som spurte om det finnes genetiske sårbarheter for overvekt. Og han var helt tydelig på at ja, det gjør det. Det finnes sterke ulikheter i metthetshormoner, hvor mye mat man føler man trenger for å bli tilfredsstilt, hvordan kostholdet man er oppvokst med, hvor mye mat man er vant med å spise, og hvor ofte, vil prege nåværende vekt. Og dersom man først har blitt overvektig så vil kroppen alltid prøve å kjempe tilbake til den høyeste vekten man har hatt. Overvekt i tidlig alder øker antall fettceller, og disse kan aldri bli borte. Overvekt gir vedvarende hormonelle endringer. Å gå ned i vekt og holde vekten er nærmest en biologisk umulighet dersom man ikke endrer på hormonene på et biologisk plan. Det finnes nå effektive medikamenter som kan gjøre nettopp dette. Og kan frigjøre tankespinn rundt mat. Men dette blir sett på som en "snarvei". 

Bare- vis litt mer empati. Du kjenner vel personer med fedme? Hadde du turt å være like brutal til dem irl? 

Anonymkode: 4ec35...f53

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig..for dessverre er det en magisk formel... spis mindre og sunt og bevege deg mer..tror mange her inne...og ja...det er hva vi spiser. Men folk gidder jo ikke se hva som ligger bak. 

Og bare for at en diet passer for en person betyr ikke at denne passer for alle.

Jeg har også lest at mange overvektige faktisk har bakterier i tarmene som kan gjøre at du ikke går ned i vekt... uansett hvor lite du spiser...mener å huske det var 2 forskjellige bakterier. Dette er noe de har sett på siste årene. Fordi de disse bakteriene spiser det du spiser og gjør noe med magen, og gjør at kroppen ikke skjønner at den egentlig får lite mat.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS. Jeg synes kjempesynd på feite folk, på alt det de ikke er i stand til å gjøre og ikke får oppleve. Hvis hensyn!

Anonymkode: a15df...517

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overvekt og fedme er et interessant tema. På mange måter så enkelt, men også innmari vanskelig. Selve regnestykket er jo såre enkelt. Du blir tykk om du spiser for mye. Dersom du spiser mindre blir du slankere. Selv om matten er enkel, er jo praksisen det motsatte. Som du sier kan det være vanskelig å begrense seg selv når man er sulten. Noen kjenner mer på sult enn andre, og det er ofte genetisk.

Når det er sagt er jo kalorier likt for alle. 500 kalorier er det samme uansett om du veier 45 eller 85 kg. Jeg har selv gått fra overvekt til undervekt, og tilbake til normalvekt. Har en BMI på 19 nå. Men det er en daglig kamp. Jeg forstår at ikke alle er villige til å legge inn en slik jobb, da det er veldig energikrevende.  

Anonymkode: c8b9d...75e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt enig. Derimot ser jeg at den mest uskyldige kommentar blir tolket som fatshaming. Det som ble sagt er ofte at man er lei av å høre alle unnskyldningene og bortforklaringene når det kommer til overvekt. De fleste vet at det finnes mange årsaker, det er vanskelig og det har mye med psyken å gjøre. Men når noen (mange og ofte) påstår at de ikke spiser noen ting omtrent, trener som gale, evt har så mange fysiske problemer at de ikke kan røre seg, overvekten er der helt uforskyldt osv, da vil mange selvsagt reagere.

Anonymkode: 3499b...e44

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fordi de knytter så mange negative egenskaper til det å være overvektig. I deres hode er det ensbetydende med lat, dum, tiltaksløs, grådig, og så videre. Hvis de oppriktig mener og tror i sitt hjerte at de fleste overvektige er dumme og late, hvorfor skulle de ha noe som helst av medfølelse for dem da?

Anonymkode: 6587f...94c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (18 timer siden):

Enig..for dessverre er det en magisk formel... spis mindre og sunt og bevege deg mer..tror mange her inne...og ja...det er hva vi spiser. Men folk gidder jo ikke se hva som ligger bak. 

Og bare for at en diet passer for en person betyr ikke at denne passer for alle.

Jeg har også lest at mange overvektige faktisk har bakterier i tarmene som kan gjøre at du ikke går ned i vekt... uansett hvor lite du spiser...mener å huske det var 2 forskjellige bakterier. Dette er noe de har sett på siste årene. Fordi de disse bakteriene spiser det du spiser og gjør noe med magen, og gjør at kroppen ikke skjønner at den egentlig får lite mat.

Tarmbakteriene fucker vel mest med sult/metthetsfølelsen. Hvis de faktisk hjorde at man ikke hadde gått ned i vekt samme hvor lite man spiste ville jo man sørget for å gi denne tarmbakterien til alle mennesker som sulter, så hadde man ikke trengt å gi dem mat lenger. Du skjønner jo selv at dette er tull?

Anonymkode: 4fa82...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

............ de naturlig slanke som ikke klarer å vri hodet sitt rundt..

Anonymkode: 4ec35...f53

Det er fordi slike som du bruker denne typen idiotiske begrep, og er nedlatende. Så det danner ikke et godt utgangspunkt for en konstruktiv diskusjon. 

Anonymkode: 77b1d...51b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (18 timer siden):

Diett passer ingen. Så det er et elendig utgangspunkt...

Jeg tenderte til å være sjokoladeavhengig. Stappet i meg hver kveld. Kuttet derfor helt, spiste ingenting på to år. Knalltøft, ja. Men nødvendig. 

Vekten glei oppover i 20-årene. Da var det på tide med selvrefleksjon. Litt mindre porsjoner, droppe pestoen på salaten, spise seg passe mett på taco fredagen. Tøft ja, Men nødvendig.  Ny runde med dette ved ca 40, og er forberedt på at det blir knalltøft når overgangsalderen treffer. Men jeg er klar, om det så betyr kodelås på kjøleskapet. 

Og disse tarmbakteriene må dere virkelig bare gi dere med. Om du ble tildelt en gitt porsjon til hvert måltid fra en annen person ville du gått ned. Garantert. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke bare her inne, det er media også. "Overvektige sluker diabetesmedisin" som er et ordspill som spiller på manglende hemninger. Jeg er sikker på at mange som hetser overvektige er overvektige selv, det er bare det at "akkurat de" har en grunn, det er "de andre" som manglet selvkontroll 

Endret av Topsi
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tenderte til å være sjokoladeavhengig. Stappet i meg hver kveld. Kuttet derfor helt, spiste ingenting på to år. Knalltøft, ja. Men nødvendig. 

Vekten glei oppover i 20-årene. Da var det på tide med selvrefleksjon. Litt mindre porsjoner, droppe pestoen på salaten, spise seg passe mett på taco fredagen. Tøft ja, Men nødvendig.  Ny runde med dette ved ca 40, og er forberedt på at det blir knalltøft når overgangsalderen treffer. Men jeg er klar, om det så betyr kodelås på kjøleskapet. 

Og disse tarmbakteriene må dere virkelig bare gi dere med. Om du ble tildelt en gitt porsjon til hvert måltid fra en annen person ville du gått ned. Garantert. 

Må være fint å leve i en verden der man kan velge å tro på det som passer en best.

Anonymkode: 0a376...da8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det med tarmbakterier er reelt, men tarmfloraen påvirkes jo av hva man spiser, og sukker, kunstig søtning, lettprodukter, korn, alle former for ultraprosessert mat (deriblant ALLE fettreduserte produkter) forsterker jo ubalansen i tarmen. Så da må de med feil tarmflora begynne et sted da. Spise ren mat, drikke ordentlig kraft laget av beina til gressforede dyr…

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det virker som empati ofte er mangelvare i kommentarfelt. Kanskje det bare er slik at de empatiske ikke føler behov for å kommentere, mens de som kommer med stygge ytringer har behov for å få ut negative følelser de ikke tør ytre i virkeligheten.

Jeg har sett to episoder av Helsekost Furuseth. Tviler på at de som skriver hat er interesserte i å se serien, jeg tror de er så fokuserte på at bare de selv har rett, at de ikke vil høre på andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Må være fint å leve i en verden der man kan velge å tro på det som passer en best.

Anonymkode: 0a376...da8

Hvis det er sannheten du trenger å fortelle deg selv, så greit.

Men har jeg vondt av deg for elendigheten du selv velger å grave deg ned i resten av ditt liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det med tarmbakterier er reelt, men tarmfloraen påvirkes jo av hva man spiser, og sukker, kunstig søtning, lettprodukter, korn, alle former for ultraprosessert mat (deriblant ALLE fettreduserte produkter) forsterker jo ubalansen i tarmen. Så da må de med feil tarmflora begynne et sted da. Spise ren mat, drikke ordentlig kraft laget av beina til gressforede dyr…

Man kan skape godt miljø for de bakteriene man har. Men ikke få tilbake bakterier som ikke er i tarmen mer. Etter to-årsalderen blir det ikke flere typer.

Forskning viser at mennesker i noen vestlige land (husker ikke hvilke), har færre bakterietyper enn afrikanere. En stor undersøkelse i Danmark viste at barn som blir født med keisersnitt, og ikke blir ammet, mangler noen bakterier. Disse barna hadde høyere risiko for overvekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest er møkk lei av at de ikke tar eget ansvar for egen helse. 

Samme gjelder for øvrig mental helse, ikke mye empati å spore fra min side hvis du bevisst går inn for å sabotere for deg selv og i tillegg uten evne til å vise mental styrke går det trengs. 

Det er ikke uten grunn at dagens unge kalles snøflak. 

Anonymkode: eaf00...629

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 minutt siden):

Man kan skape godt miljø for de bakteriene man har. Men ikke få tilbake bakterier som ikke er i tarmen mer. Etter to-årsalderen blir det ikke flere typer.

Forskning viser at mennesker i noen vestlige land (husker ikke hvilke), har færre bakterietyper enn afrikanere. En stor undersøkelse i Danmark viste at barn som blir født med keisersnitt, og ikke blir ammet, mangler noen bakterier. Disse barna hadde høyere risiko for overvekt. 

det finnes spennende forsøk som viser at transplantasjon av tarmbakterier fra slanke personer til overvektige, fører til vekttap. Jeg håper dette kan bli en behandlingsmetode mot overvekti fremtiden.

Anonymkode: 937e8...a0d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 minutt siden):

Helt klart. Fekal transplantasjon er interessant å følge med på mer forskning av.

Forøvrig, i følge KG er det bare slemme mamma-politi som mener amming er bedre enn mme, og at man bør tilstrebe å få det til om det på noen måte er mulig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk flest er møkk lei av at de ikke tar eget ansvar for egen helse. 

Samme gjelder for øvrig mental helse, ikke mye empati å spore fra min side hvis du bevisst går inn for å sabotere for deg selv og i tillegg uten evne til å vise mental styrke går det trengs. 

Det er ikke uten grunn at dagens unge kalles snøflak. 

Anonymkode: eaf00...629

Hvorfor blir "folk flest" møkk lei av helsa til vilt fremmede personer? 

Det er da mye lettere å bli møkk lei av disse som må mene så mye om andres helse eller livsstil.

Det er ikke påbudt å være så eller så sunn eller å ha en bestemt livsstil.

Anonymkode: bc759...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt klart. Fekal transplantasjon er interessant å følge med på mer forskning av.

Forøvrig, i følge KG er det bare slemme mamma-politi som mener amming er bedre enn mme, og at man bør tilstrebe å få det til om det på noen måte er mulig.

jeg er 50+, og var baby på en tid da mødrene fikk ekstremt dårlig rådgivning om amming (dr. Spock og merkelige ideer om å amme bare hver fjerde time). Jeg vet at jeg bare ble ammet et par måneder på grunn av det. Vi var barn på 70-tallet da antibiotikaresistens ikke var en problemstilling, og fikk sikkert  pencillin for litt av hvert. Man kan jo lure på om dette er elementer i forklaringen på fedmeepidemien i vår generasjon?

Anonymkode: 937e8...a0d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...