Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.  Har bare et spørsmål om familievernkontoret.   Er dette noe man må?  Har jo et barn på 2 år sammen.  Og hvis man må dette.  Sitter både far og mor i samme rom?   Jeg vil jo helst slippe å sitte i samme rom som barnefar. Da det er mye jeg egentlig vil ta opp uten at han er til stedet.   Eller kan jeg få dra alene ditt?   Er også ganske redd for at han skal si mye om meg som ikke er sant bare for å lage kvalme mot meg.     Og det er mye av grunnen til at jeg ikke enda har dratt fra han.   

Anonymkode: c3f04...379

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei.  Har bare et spørsmål om familievernkontoret.   Er dette noe man må?  Har jo et barn på 2 år sammen.  Og hvis man må dette.  Sitter både far og mor i samme rom?   Jeg vil jo helst slippe å sitte i samme rom som barnefar. Da det er mye jeg egentlig vil ta opp uten at han er til stedet.   Eller kan jeg få dra alene ditt?   Er også ganske redd for at han skal si mye om meg som ikke er sant bare for å lage kvalme mot meg.     Og det er mye av grunnen til at jeg ikke enda har dratt fra han.   

Hvis du skal skilles må man møte opp en gang på FVK for å få meklingsattest, ellers trenger man selvfølgelig ikke møte opp om man ikke vil. Ingen seperasjon blir invilget uten dette besøket, spiller ingen roll om begge møter eller ikke en part en nok

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke. Men da får du ingen stødnader fra Nav og kan heller ikke ta barnebidraget via nav.

De på fvk er til tider flink å få partene til å holde fokuset på det som er temaet, nemlig barnet og samvær og bosted. Uansett om dere kommer fram til noe eller ei, så får den eller de som møter til timen meklingsattest. Denne må legges ved når du søker om stødnader for enslige forsørgere, det være seg overgangsstødnad, barnetilsyn og utvidet barnetrygd.

Husk at de har null myndighet og kan ikke bestemme noe som helst vedr hva dere avtaler.

Anonymkode: 35859...c46

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer helt an på hvilken agenda du har på familievernkontoret. Hvis du skal på parterapi bør dere jo helst komme som et par. Hvis du skal på mekling eller skille deg må begge møte opp for å få meklingsattest. Men du kan også be om samtale alene, men det er vel ikke så ofte det skulle være nødvendig?

Anonymkode: 993f4...142

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kommer helt an på hvilken agenda du har på familievernkontoret. Hvis du skal på parterapi bør dere jo helst komme som et par. Hvis du skal på mekling eller skille deg må begge møte opp for å få meklingsattest. Men du kan også be om samtale alene, men det er vel ikke så ofte det skulle være nødvendig?

Anonymkode: 993f4...142

Hei vi er bare samboere og er på vei til å gå fra hverandre.  Derfor jeg lurte på om han og jeg måtte ditt sammen.  

AnonymBruker
Skrevet

Regner med det gjelder samlivsbrudd? Da må man til megling hvis man har barn sammen. Vi hadde samtale hver for oss, og så sammen etterpå. Det fungerte veldig bra. 

Anonymkode: 280ae...d3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ikke. Men da får du ingen stødnader fra Nav og kan heller ikke ta barnebidraget via nav.

De på fvk er til tider flink å få partene til å holde fokuset på det som er temaet, nemlig barnet og samvær og bosted. Uansett om dere kommer fram til noe eller ei, så får den eller de som møter til timen meklingsattest. Denne må legges ved når du søker om stødnader for enslige forsørgere, det være seg overgangsstødnad, barnetilsyn og utvidet barnetrygd.

Husk at de har null myndighet og kan ikke bestemme noe som helst vedr hva dere avtaler.

Å det var ganske godt å høre.  Trudde de bestemte hvor barnet skulle bo. Er så usikker og redd for at han skal sette meg i dårlig lys så jeg ikke får barnet.  Skal også sies at det er jeg som gjør alt med og for barnet og vært sånn siden fødsel😕 da gaming tydeligvis er viktigere 

AnonymBruker
Skrevet

Svar på dette finner du jo på Internett....

Mekling og avtale

Alle som går gjennom samlivsbrudd og har felles barn, må møte til mekling på familievernkontoret. Dere må også lage en foreldresamarbeidsavtale.

Hvem må til mekling?

Alle foreldre som har felles barn under 16 må møte til mekling i forbindelse med samlivsbrudd og separasjon.

Foreldre som ikke blir enige om foreldreansvar, fast bosted eller samvær, og som vurderer å bringe saken inn for domstolen, må også til mekling. Foreldre som ikke er enige om flytting, må også til mekling.

I noen tilfeller, for eksempel i saker med vold, er det mulig å søke om separat mekling, slik at dere møter på hvert deres tidspunkt.

Meklingen foregår på et familievernkontor eller hos en ekstern mekler.

https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/mekling/

Anonymkode: 56ee5...845

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og en annen ting; hvorfor ikke bare ringe dem å høre?? MÅ VI? Isåfall må vi møte opp sammen? Kan jeg komme på samtale alene?

Det er ikke så vanskelig. Jeg forstår virkelig ikke at dere tørr å spørre om ting på kvinneguiden som dere kan få FASIT SVAR PÅ om dere ringer den innstansen det gjelder. 

Anonymkode: 56ee5...845

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å det var ganske godt å høre.  Trudde de bestemte hvor barnet skulle bo. Er så usikker og redd for at han skal sette meg i dårlig lys så jeg ikke får barnet.  Skal også sies at det er jeg som gjør alt med og for barnet og vært sånn siden fødsel😕 da gaming tydeligvis er viktigere 

Neida. De bestemmer absolutt ikke noe. De er der kun som en mekler og en buffer. De bestemmer ikke noe. Men det jeg har opplevd, er at de søker en avtale kun for avtalens del uavhengig av hva som er til barnets beste. Meklingsattest får den/de som møter uavhengig av om det er kommet til en enighet eller ei.

Det du gjør lurt i, er å føre logg. Hvem leverer og henter i barnehagen? Hvem legger? Bytter bleie? Våkenetter etc etc. Du skriver ikke noe om alder på barnet.

Jeg husker jeg filma babyen en gang i sofaen med meg, og plutselig begynte hun å gråte. I filmen ser man barnefar i bakgrunnen på dataen som ikke en gang reagerer når babyen begynner å gråte. Viste det til sakkyndig (ja, bf skulle sasøkte og skulle ha hovedomsorgen på babyen som da var 6 mnd). På det tidspunktet hadde ikke jeg tatt avgjørelsen om å gå, det var helt tilfeldig.

Ang rettssak, så må man også ha meklingsattest før man får sende inn søksmålet. En meklingsattest er gyldig i 6 måneder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Neida. De bestemmer absolutt ikke noe. De er der kun som en mekler og en buffer. De bestemmer ikke noe. Men det jeg har opplevd, er at de søker en avtale kun for avtalens del uavhengig av hva som er til barnets beste. Meklingsattest får den/de som møter uavhengig av om det er kommet til en enighet eller ei.

Det du gjør lurt i, er å føre logg. Hvem leverer og henter i barnehagen? Hvem legger? Bytter bleie? Våkenetter etc etc. Du skriver ikke noe om alder på barnet.

Jeg husker jeg filma babyen en gang i sofaen med meg, og plutselig begynte hun å gråte. I filmen ser man barnefar i bakgrunnen på dataen som ikke en gang reagerer når babyen begynner å gråte. Viste det til sakkyndig (ja, bf skulle sasøkte og skulle ha hovedomsorgen på babyen som da var 6 mnd). På det tidspunktet hadde ikke jeg tatt avgjørelsen om å gå, det var helt tilfeldig.

Ang rettssak, så må man også ha meklingsattest før man får sende inn søksmålet. En meklingsattest er gyldig i 6 måneder.

Det hørtes ganske lurt ut. Men skal jeg da skrive opp når han gjør noe?  Fordi er bare jeg som gjør alt.  Barnet satt rett vedsiden av far og spiste så ropte hun etter vann flere ganger. Så jeg måtte be han gi hun vann.    Har også fått kommentarer på når henne gråter og er sint pg ikke vil sove så er det feil av meg å prøve å være på barnet sitt parti fordi han ikke får sove.  (Han sover ikke på samme rom som meg å barnet) barnet får ikke eget rom pg da har han ikke noe sted å spille.

Huff det høres jo ikke noe bra ut, at ting er viktigere enn ditt eget barn! Hvordan har dere det nå? Har han ungen hos seg? Eller har du barnet alene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Familievernkontoret kan ikke bestemme noe, bare rådgi. 

Anonymkode: 4d2f8...cf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det hørtes ganske lurt ut. Men skal jeg da skrive opp når han gjør noe?  Fordi er bare jeg som gjør alt.  Barnet satt rett vedsiden av far og spiste så ropte hun etter vann flere ganger. Så jeg måtte be han gi hun vann.    Har også fått kommentarer på når henne gråter og er sint pg ikke vil sove så er det feil av meg å prøve å være på barnet sitt parti fordi han ikke får sove.  (Han sover ikke på samme rom som meg å barnet) barnet får ikke eget rom pg da har han ikke noe sted å spille.

Huff det høres jo ikke noe bra ut, at ting er viktigere enn ditt eget barn! Hvordan har dere det nå? Har han ungen hos seg? Eller har du barnet alene? 

Fokuser på deg og barnet, ikke han. Om hun ropte etter vann og du fikset det, da skriver du det. Når hun gråter, hvem er der med henne? Det skriver du. Alltid ha barnet i fokus. En kort logg hver dag med noen stikkord. Det er utrolig hva man glemmer på kort tid. Jeg har enda notatene og samværslogg 12 år tilbake i tid for vet aldri hva far finner på.

Nå er ikke hun med faren i det hele tatt. Hun nekter og hun er så stor nå at det er hennes valg. Det har da resultert i at han nekter å signere på pass. Det hjelper ikke hans sak for å si det sånn. Men jeg tar ikke den kampen med han, der er andre veier å gå. Har en del erfaring så vippes ikke av pinnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...