Gå til innhold

Samboer vil ikke betale for mitt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et skolebarn fra tidligere forhold som bor 50% hos meg og da 50 % hos sin far.

Med min nye samboer har jeg et lite barn.

I starten av forholdet var det jo naturlig at jeg betalte selv for mitt særkullsbarn, men etter hvert flyttet vi jo inn sammen, og ble en ordentlig familie med ett felles barn. I mitt hode betyr det at man deler på alt av utgifter. 

Jeg har syntes at samboer har vært gnien, og sær på pengene sine. Vi har halvveis delt økonomi.

Da jeg konfronterte han med det, så svarte han som det var, at for han blir det feil å skulle betale for barnet mitt, og at han heller ønsker å bruke sine egne penger på sitt eget barn. Han argumenterte videre med at mitt særkullsbarn får da fire voksne som bruker penger på seg (foreldre og steforeldre), mens vårt felles barn kun har oss to foreldrene. Men sånn blir det jo bare når man har skilte foreldre tenker jeg. Synes det bare blir så feil ,og at han ikke ser på oss som en familie.

Diskusjonen kom opp da vi snakket om å reise på ferie sammen, og han ikke ville dele summen på to. Han ønsker heller ikke å bidra til fritidsaktiviteter, og store innkjøp som sportsutstyr osv. Han kunne til nød strekke seg til å betale mat og strøm osv.

Er ikke dette utrolig smålig? Blir så såret over måten han tenker på.

Anonymkode: 8a8e6...7fe

• Liker 3
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt for meg å leve i et sånt forhold.

Anonymkode: 3bda5...f1d

• Liker 41
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at dere ble en ordentlig familie. Men det ble dere vel ikke og kommer aldri til å bli det med den holdningen samboeren din har. Det som er trist er at du ser dette bare nå etter at dere har fått et barn sammen. Da er sannsynligheten for dette forholdet å slutte også høy. 

Anonymkode: a1a9d...1e1

• Liker 22
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Så du ingen tendenser av dette før du fikk barn med han? 

Jeg hadde aldri orket et slikt forhold. Vi har 100% delt økonomi, på tross av at jeg har særkullsbarn. 

Anonymkode: a2b8d...c54

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette høres sært ut, særlig når dere er nede på detaljer som STRØM. Hva med slitasje på parketten? 

Anonymkode: 492ed...3e4

• Liker 25
  • Nyttig 13
Gjest frenchygirl
Skrevet
Athena Freyja skrev (1 minutt siden):

Han har ikke noe plikt ovenfor DITT barn. 

Nei, men det er forskjell på plikt og hva som føles naturlig når man bor sammen i et forhold. 

Min mann har alltid betalt like mye for mitt særkullsbarn som han har gjort for de vi har felles.

Skrevet

Han har jo forsåvidt "rett" på et vis, men jeg skjønner godt at du synes det er trist.

Vi har hatt fire barn i hus her, tre er hans og ett er vårt. Vi har fått all inntekt inn på samme sted og har brukt av dette uansett hvilken unge det gjaldt siden vi fikk felles barn.

Har funket i snart 18 år nå....

Mer spent på hvordan han oppfører seg i forhold til ditt barn... Vil han ikke "kaste bort" tid på ditt barn heller?

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg orker ikke å leve sånn. Men hver sin lyst og smak. Jeg har vært svært heldig med min mann. Vi deler på alt, uansett hvem som eier barnet.

Anonymkode: a4993...5a1

Det er det normalen også med oppegående folk

Anonymkode: a5cd6...d1d

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Delvis her jeg. Dyre ting, du og far. Men dagligdags, og muligens ferier må jo ses på som familieøkonomi, ikke min og din. 

Anonymkode: 84edf...090

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Utgifter som fritidsaktiviteter, utstyr og ferier betaler du og barnets far. 
Husholdningsutgifter som mat synes jeg avhenger av barnets alder. Er barnet 14 og oppover og spiser som en hest er det kanskje mer naturlig at du betaler litt mer, men samtidig så er dette noe jeg i bunn og grunn synes er litt smålig. Andre husholdningssutgifter som strøm og internett bør deles. Mens telefon bør igjen kun gå på deg. 

Anonymkode: e4f63...b9c

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke krevd dette.. 

forventer selvsagt at han betaler 50% av strøm, mat og daglige ting på en måte. Hvis dere skal spise på restaurant, dra på aktiviteter som en familie så synes jeg han burde betale 50%. Men dyre ting og aktiviteter skal vel deles med far?

Anonymkode: 4f502...8d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ståsted er for øvrig at jeg og far til mine barn deler på utgiftene til våre barn nå (vi er skilt). For meg hadde det derfor blitt feil om jeg skulle bedt en eventuell ny partner om å betale disse utgiftene i stedet for at jeg og far skulle betalt dem. Ting som ungene mine bare har hos meg og ferier de er på med meg, betaler jeg selv for og det hadde jeg uansett fortsatt med. 

Anonymkode: ea8fc...533

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det sånn at jeg betalte barnehageregning, SFO og kjøpte klær til mitt barn. Ellers var det hipp som happ vedr ferier, mat og alt annet. Stefar kjøpte som regel ski, sykler, annet sportsutstyr, betalte ofte på fotbalcup'er osv. Det fungerte i alle år. Barnet er voksent nå. Hus eier vi 50/50, og alle utgifter fordeles ut fra inntekt. Han tjener tre ganger mer enn meg. Raus og snill mann. 25 år sammen nå.

Anonymkode: 4e06a...76a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min far tok ansvar for 2 døtre som ikke  var hans da mor flyttet inn til han i 1985 🙂

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri orket. Særkullsbarnen kommer til å kjenne på forskjellsbehandlingen etterhvert. 

Anonymkode: 6b6af...9e5

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...