Gå til innhold

Jobbintervju - "fortell litt om deg selv"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når dere får dette spørsmålet på et jobbintervju, introduserer dere først hvem dere er privat eller går dere rett på hvem dere er karieremessig?

Eksempel på førstnevnte: " Jeg heter xxx, er xx år, bor i xx, har barn, mann osv. Har jobbet i xx osv."

Eksempel på sistnevnte: "Jeg heter xxx og jobber i dag med xx i xx. Der har jeg jobbet i xx år osv."

Og til dere som intervjuer - hva er dere ute etter? Første eller siste?

Hilsen sosial angst som skal på sitt første jobbintervju neste uke.

Anonymkode: e5bc8...0a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først privat, så karriere. 

Anonymkode: e1a9b...73d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg liker å se på Netflix, jeg har 7 katter, og er i avstandsforhold med en i Colombia".

Anonymkode: 261b4...9a8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene. De vet jo allerede hva jeg heter, og de har lest både CV og søknad. Jeg forsøker heller å tilføre noe mer og noe annet enn det de allerede vet.

Det finnes haugevis med gode råd på nett om hvordan svare på dette spørsmålet på en god måte.

Tvi tvi!

Anonymkode: d468c...040

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen av delene. De vet jo allerede hva jeg heter, og de har lest både CV og søknad. Jeg forsøker heller å tilføre noe mer og noe annet enn det de allerede vet.

Det finnes haugevis med gode råd på nett om hvordan svare på dette spørsmålet på en god måte.

Tvi tvi!

Anonymkode: d468c...040

Dette. 

Anonymkode: 1c6ca...6e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forteller om meg selv som i hvordan jeg har kommet dit jeg er. Jeg flyttet hjemmefra etter vgs for å prøve meg i en bransje som jeg trivdes i, men valgte likevel prøve noen andre, før jeg endte opp tilbake til førstnevnte og tok utdannelse. Etter utdanning valgte jeg flytte til annen landsdel fordi ...., og her trives jeg med å bo sånn og sånn, og med de og de hobbyene. 

Det samme vil jeg gjerne vite når jeg intervjuer. Jeg har lest CV og søknad, jeg vil vite noe annet. Jeg vet hva du heter, hvor gammel du er, hvor du har jobbet og hvor lenge. Jeg vet ikke hvorfor du har valgt bytte jobber eller hvorfor du har valgt utdanning/bransje.  Jeg vil vite hvem du er, og som jeg ikke klarte lese i cv/søknad.

Anonymkode: 74815...e92

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg siterer ikke cv.

Snakker litt om hvordan jeg bor, at jeg har kjæledyr, at jeg driver med en uvanlig sport, også prøver jeg å dra inn eksempler på personlige ting, anekdoter eller hobbyer som er assosiert med egenskaper som passer godt inn i jobben jeg potensielt skal utføre.

• Liker 4
Skrevet

Meg: Jeg har jobbet i X i X antall år, også har jeg privatlivet mitt.

Intervjuer: privatlivet ditt, få høre!

Meg: det er privat

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det man vil høre om er ferdigheter og interessefelt og hvilke ansvar og oppgaver man har jobbet med før og trives med. Dra gjerne en avslutning med interesser og barn/andre ting som sier noe om hvem du er utenfor jobb. 

Begynn med feks hvorfor du studerte det du gjorde, hva du likte i den første jobben som du ønsket å gjøre mer av, så derfor gikk ferden videre til den andre jobben. Her lærte jeg mye om dette fagfeltet, som senere har vært en rød tråd i alle stillingene jeg har jobbet i. Jeg trives godt med dette ansvaret og disse oppgavene der jeg er nå, så jeg håper dette sammenfaller med det dere ser for dere i den stillingen dere ansetter til? (Det er et veldig godt spørsmål, du sier noe om dine styrker og får dem til å reflektere og se for seg deg i jobben) hvis du får ordet igjen så led det inn på hva du har lyst å lære mer om/utfordret på videre

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kun kompetanse og fag, ikke noe privat med mindre det er relevant for jobben (f.eks «jeg er opptatt av selvivaretakelse og har en del fritidsinteresser jeg bruker for å koble av i helger og har teknikker for å dekompresjon blabøbsl»)

Anonymkode: e6eaf...1d9

AnonymBruker
Skrevet

Det vil være litt avhengig av jobb og miljøet til arbeidsplassen.  

Jeg driver feks med ekstremsport som har kommet meg til gode å snakke om (en av grunnene til at jeg fikk en jobb en gang). 

Andre mer nerdete interesser har gjort til at jeg og den som intervjuer meg har funnet en god tone og "meshet". 

Jeg har også interesser som passer bra med mitt arbeidsliv, så jeg forteller litt om det også.

Anonymkode: 9f029...a23

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er vel alt utenom CV'en det egentlig spørres etter, så ikke sitt og oppsummèr CV'en og søknaden.

Slipp ned skuldrene og by på deg selv. Det liker alle!

Endret av Bombasi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sier ikke noe om det som står i cv/søknad. Unntaket mitt er hvorfor jeg tok utdannelse veldig sent i forhold til hva som er normalt. Jeg jobber innenfor sosialfaglig felt, å da drar jeg rett og slett inn at jeg var en av de unge som ikke visste hva jeg ville bli, å da var veien kort til å bli værende i jobb fremfor å ta utdanning. Sier da hva det var med jobben som førte til min utdanning, og hva dette kan tilføre i en jobb. Dette har slått godt an siden det viser en viss innsikt og refleksjon. 

Anonymkode: ece96...bc4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...