AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Del Skrevet 20. april 2023 Er man da ansatt i staten? Man får jo lønn fra staten? Kan noe forklare? Anonymkode: 36beb...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Del Skrevet 20. april 2023 Kommunen har "egne" penger. De får også noe fra staten, men hvor "rik" en kommune er avhenger av hvor mange som skatter til kommunen (både bedrifter og privatpersoner). Du får derfor lønn av kommunen. Anonymkode: aed7d...430 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 20. april 2023 #3 Del Skrevet 20. april 2023 Nei, da er du ikke ansatt i Staten. Du er ansatt i kommunen. Kommunen har en rekke oppgaver, f.eks. for barneskole, barnehage, SFO, sykehjem og aldersomsorg, vann/kloakk/renovasjon, kommunale veier m.m. Kommunens inntekter består av tilskudd fra Staten for å sørge for at innbyggerne får disse tjenestene. I tillegg får den en andel av innbyggernes inntektsskatt og mange kommuner tar også eiendomsskatt. Lønnen din betaler og bestemmer kommunen. Fylkeskommunens har ansvaret for fylkesveier og videregående opplæring. Administrasjonen ligger gjerne i fylkeshovedstaden. De som jobber der blir lønnet av fylkeskommunen, som er deres arbeidsgiver. Også fylkeskommunen får tilskudd fra Staten. Staten består av mange enheter. F.eks. er alle direktoratene statlige (skatteetaten, NAV osv.) Felles for alle disse tre nivåene er at det er offentlige stillinger (i motsetning til private). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Del Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er man da ansatt i staten? Man får jo lønn fra staten? Kan noe forklare? Anonymkode: 36beb...80d Nei. Du er ansatt i kommunen og får lønn av kommunen Anonymkode: 8d9ab...df7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Del Skrevet 20. april 2023 Amossa skrev (2 timer siden): Nei, da er du ikke ansatt i Staten. Du er ansatt i kommunen. Kommunen har en rekke oppgaver, f.eks. for barneskole, barnehage, SFO, sykehjem og aldersomsorg, vann/kloakk/renovasjon, kommunale veier m.m. Kommunens inntekter består av tilskudd fra Staten for å sørge for at innbyggerne får disse tjenestene. I tillegg får den en andel av innbyggernes inntektsskatt og mange kommuner tar også eiendomsskatt. Lønnen din betaler og bestemmer kommunen. Fylkeskommunens har ansvaret for fylkesveier og videregående opplæring. Administrasjonen ligger gjerne i fylkeshovedstaden. De som jobber der blir lønnet av fylkeskommunen, som er deres arbeidsgiver. Også fylkeskommunen får tilskudd fra Staten. Staten består av mange enheter. F.eks. er alle direktoratene statlige (skatteetaten, NAV osv.) Felles for alle disse tre nivåene er at det er offentlige stillinger (i motsetning til private). Takk for svar. Hvordan har du all denne kunnskapen? Jobber du med noe innen det? Jeg kan altfor lite om hvordan dette fungerer.. Er det noe sted man kan lese om dette på en enkel måte, for å få en større forståelse? Anonymkode: 36beb...80d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 20. april 2023 #6 Del Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Hvordan har du all denne kunnskapen? Jobber du med noe innen det? Jeg kan altfor lite om hvordan dette fungerer.. Er det noe sted man kan lese om dette på en enkel måte, for å få en større forståelse? Anonymkode: 36beb...80d Jeg jobber i privat sektor, men har politiske verv i kommunen min. Da må man kunne sånt. Jeg synes det er fint at du spør. Altfor mange vet ikke, og tør ikke å spørre. Et tips er å bruke google. Vær nysgjerrig. Søk når du lurer på ting 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Del Skrevet 20. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Hvordan har du all denne kunnskapen? Jobber du med noe innen det? Jeg kan altfor lite om hvordan dette fungerer.. Er det noe sted man kan lese om dette på en enkel måte, for å få en større forståelse? Anonymkode: 36beb...80d Dette lærte vi på skolen... Gjør med ikke de lenger? Anonymkode: 17f54...ea2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #8 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar. Hvordan har du all denne kunnskapen? Jobber du med noe innen det? Jeg kan altfor lite om hvordan dette fungerer.. Er det noe sted man kan lese om dette på en enkel måte, for å få en større forståelse? Anonymkode: 36beb...80d Dette sier jeg ikke med frekkhet, men dette lærte man på skolen. Både på ungdomsskolen og på videregående i samfunnsfag. Men bra at du spør og ønsker å lære. Google - les og lær. Anonymkode: 3c1e8...76b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #9 Del Skrevet 21. april 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Kommunen har "egne" penger. De får også noe fra staten, men hvor "rik" en kommune er avhenger av hvor mange som skatter til kommunen (både bedrifter og privatpersoner). Du får derfor lønn av kommunen. Anonymkode: aed7d...430 Man er ansatt i kommunen ja. Men som tillegginfo; mange kommuner tjener egne penger på andre ting enn skattlegging av kommunens beboere. Her jeg bor eier kommunen det lokale bredbåndsselskapet for eks, som går svært godt og gir god avkastning. Vi har også aksjer i kraft, noe det er mange kommuner som tjener store penger på. I tillegg har vi investert en del penger i ulike prosjekter og eiendommer, som igjen gir gode penger i kommunekassa. Bare sånn for å legge til litt info om hvordan (mange) kommuner får inn penger. Anonymkode: 8603d...ce9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #10 Del Skrevet 21. april 2023 Dette lærer man jo både på ungdomsskolen og enda mer om på vgs?? Anonymkode: 7573f...238 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #11 Del Skrevet 21. april 2023 Tror dere jeg husker det bedre av at dere sier at vi lærte det på skolen? Nei, tenkte ikke det. Anonymkode: 36beb...80d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #12 Del Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror dere jeg husker det bedre av at dere sier at vi lærte det på skolen? Nei, tenkte ikke det. Anonymkode: 36beb...80d Du spurte hvor hun hadde all denne kunnskapen fra. Svaret er skolen. Alle har hatt om dette. Så det var svar på spørsmålet ditt… Anonymkode: b809a...2ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 21. april 2023 #13 Del Skrevet 21. april 2023 Du vil finne mange svar her Dette er Norge: Fakta om Norge (samfunnskunnskap.no) og Forholdet kommune-stat - regjeringen.no Eller google hva gjør staten - Google-søk hva gjør statsforvalteren - Google-søk (som for øvrig er en del av statsforvaltningen-tidligere fylkesmann) hva gjør fylkeskommunen - Google-søk hva gjør kommunene - Google-søk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #14 Del Skrevet 21. april 2023 Nei. Anonymkode: 3b1dd...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå