Gå til innhold

Hjelp! Samlivsbrudd og hus.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i et uventet samlivsbrudd, og har kaos i hodet.. Vet at jeg har mye å sette meg inn i, og det skal jeg selvsagt gjøre, men dette er en "førstehjelpsbønn" for å få litt fred i hodet nå i starten😞 Vi er enige om at jeg skal ha huset. Så langt greit. Vi var veldig unge da vi ble sammen, og har aldri eid noe bosted hver for oss. Solgte felles leilighet for å kjøpe huset for noen år siden, og både eier og har bidratt 50 % hver. Har jeg forstått det riktig at man da tar utgangspunkt i takst/verdivurdering (?), trekker fra lånet (som jeg da overtar), deler resten på to og så kjøper jeg ut hans halvpart? Jeg lurer også på hvem man kontakter, utenom takstmann? Når man selger er det jo megler som ordner det praktiske, men hva med tilfeller som vårt? Banken selvsagt, men selve prosessen bortsett fra det? Sikkert dumme spørsmål, men jeg har aldri måttet sette meg inn i slikt før og føler meg litt dum om dagen🙈😞 

Anonymkode: 4fbdb...212

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan få hjelp fra advokat til oppgjør og tinglysing av eierskifte. Kan være greit å få en advokat til å sette opp en skifteavtale og, om hvordan dere skal fordele alt mellom dere. 

Det fungerer fint å gjøre det som du skisserer. Mange tar utgangspunkt i gjennomsnittet av tre verdivurderinger for å få det mest mulig rettferdig. 

Anonymkode: 25661...32f

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har barn må dere til mekling hos Familievernkontoret og 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dere har barn må dere til mekling hos Familievernkontoret og 😊

Rettelse, barn under 18.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere kan få hjelp fra advokat til oppgjør og tinglysing av eierskifte. Kan være greit å få en advokat til å sette opp en skifteavtale og, om hvordan dere skal fordele alt mellom dere. 

Det fungerer fint å gjøre det som du skisserer. Mange tar utgangspunkt i gjennomsnittet av tre verdivurderinger for å få det mest mulig rettferdig. 

Takk for fint svar😊 Da er jeg ikke helt på jordet ser jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rettelse, barn under 18.

Takk for svar😊 Det vet jeg. Det var bare spørsmål rundt oppgjør av hus jeg lurte på. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...