lykkeliggårdsliv Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Hei! En i familien har vært verge for min mor i 10 år. Nå når mamma døde har jeg sett over kontoutskrifter fordi det ikke var igjen stort på hennes konto. Derfor fikk jeg mistanke om at noe kunne være galt. Jeg har sett over og satt opp oversikt i excell. Det er borte litt over 38 000 på ett år. Det er sendt inn bekymringsmelding til statsforvalteren, men kan jeg forvente at dette blir gjort grundig nå? Kan dem gå tilbake i tid på kontoutskrifter å se hva som har skjedd? Å hvilken straff vil det bli på verge om det blir stilt for retten? Kommer vi til å få tilbake det vergen har tatt? Kjenner at 3-4 mnd er lang tid å vente på når det blir sånn som dette.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 lykkeliggårdsliv skrev (6 minutter siden): Hei! En i familien har vært verge for min mor i 10 år. Nå når mamma døde har jeg sett over kontoutskrifter fordi det ikke var igjen stort på hennes konto. Derfor fikk jeg mistanke om at noe kunne være galt. Jeg har sett over og satt opp oversikt i excell. Det er borte litt over 38 000 på ett år. Det er sendt inn bekymringsmelding til statsforvalteren, men kan jeg forvente at dette blir gjort grundig nå? Kan dem gå tilbake i tid på kontoutskrifter å se hva som har skjedd? Å hvilken straff vil det bli på verge om det blir stilt for retten? Kommer vi til å få tilbake det vergen har tatt? Kjenner at 3-4 mnd er lang tid å vente på når det blir sånn som dette. Så bra du har sendt til Statsforvalteren, men tenker du samtidig kan anmelde personen til politiet. Hvis det ikke fører frem så tar du personen for sivil rettsinstans. Jeg er usikker på om det er en annen måte enn det, å få tilbake pengene. Statsforvalteren kan ikke pålegge noen å gi tilbake penger, kun domstol. Hvorfor har dette familiemedlemmet vært verge? Er dere nære? Hvis 38k er borte løpet av ett år, så kan du tenke for mye hen har tatt løpet av de andre årene. Hadde moren din formue eller penger på kontoen, egentlig? Folk er frekkere enn flatlusa.. Anonymkode: 663bf...767
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 lykkeliggårdsliv skrev (8 minutter siden): Hei! En i familien har vært verge for min mor i 10 år. Nå når mamma døde har jeg sett over kontoutskrifter fordi det ikke var igjen stort på hennes konto. Derfor fikk jeg mistanke om at noe kunne være galt. Jeg har sett over og satt opp oversikt i excell. Det er borte litt over 38 000 på ett år. Det er sendt inn bekymringsmelding til statsforvalteren, men kan jeg forvente at dette blir gjort grundig nå? Kan dem gå tilbake i tid på kontoutskrifter å se hva som har skjedd? Å hvilken straff vil det bli på verge om det blir stilt for retten? Kommer vi til å få tilbake det vergen har tatt? Kjenner at 3-4 mnd er lang tid å vente på når det blir sånn som dette. Og for å svare, vergen blir nok dømt for grovt bedrageri - vergemål er et tillits"verv" og personen har faktisk stjålet fra en ikke-samtykkekompetent person. Dette er drøyt. Kan se for meg fengsel og krav om tilbakebetaling, men du må jo anmelde til politiet først - Statsforvalteren gjør nok ikke det. Anonymkode: 663bf...767
Boetica Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Verger plikter å sende inn kontoutskrift til Statsforvalteren hvert år, hvor det skal påføres hva uttak og betalinger gjelder. Så dette skal i utgangspunktet ikke være så vanskelig å få kontrollert.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Jeg er verge sjøl. Du tar dette først og fremst med Statsforvalteren og ikke med direkte anmeldelse til politiet. Dersom Statsforvalteren avdekker noe kriminelt er jo dette noe de tar videre og ikke noe som skal berøre deg i form av ansvar. Vi som er verger sender øvrig inn årlig regnskap og kan redegjøre for alle poster inn/ut. Velger faktisk å tro at folk generelt ikke er så dum og stiller seg i en situasjon hvor de åpenbart kan bli tatt for en kriminell handling ved å bruke midler som tilhører vergehaver og ikke vergen selv. Anonymkode: f5d0a...354
lykkeliggårdsliv Skrevet 20. april 2023 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så bra du har sendt til Statsforvalteren, men tenker du samtidig kan anmelde personen til politiet. Hvis det ikke fører frem så tar du personen for sivil rettsinstans. Jeg er usikker på om det er en annen måte enn det, å få tilbake pengene. Statsforvalteren kan ikke pålegge noen å gi tilbake penger, kun domstol. Hvorfor har dette familiemedlemmet vært verge? Er dere nære? Hvis 38k er borte løpet av ett år, så kan du tenke for mye hen har tatt løpet av de andre årene. Hadde moren din formue eller penger på kontoen, egentlig? Folk er frekkere enn flatlusa.. Anonymkode: 663bf...767 Det er nok tatt mye penger, hun er veldig nære. Desverre. Hun prøvde å kjøpe seg fri ved å vippse meg noen tusen lapper, men dette fikk hun veldig fort i retur for dette skal gjøres på riktig måte.
lykkeliggårdsliv Skrevet 20. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er verge sjøl. Du tar dette først og fremst med Statsforvalteren og ikke med direkte anmeldelse til politiet. Dersom Statsforvalteren avdekker noe kriminelt er jo dette noe de tar videre og ikke noe som skal berøre deg i form av ansvar. Vi som er verger sender øvrig inn årlig regnskap og kan redegjøre for alle poster inn/ut. Velger faktisk å tro at folk generelt ikke er så dum og stiller seg i en situasjon hvor de åpenbart kan bli tatt for en kriminell handling ved å bruke midler som tilhører vergehaver og ikke vergen selv. Anonymkode: f5d0a...354 Takk for godt svar, det er noe med at denne vergen er veldig nær familie og jeg har føyet meg etter alt, så hun trodde vel dette skulle gå bra også, men nå tok lunta mi fyr kan du si.
lykkeliggårdsliv Skrevet 20. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så bra du har sendt til Statsforvalteren, men tenker du samtidig kan anmelde personen til politiet. Hvis det ikke fører frem så tar du personen for sivil rettsinstans. Jeg er usikker på om det er en annen måte enn det, å få tilbake pengene. Statsforvalteren kan ikke pålegge noen å gi tilbake penger, kun domstol. Hvorfor har dette familiemedlemmet vært verge? Er dere nære? Hvis 38k er borte løpet av ett år, så kan du tenke for mye hen har tatt løpet av de andre årene. Hadde moren din formue eller penger på kontoen, egentlig? Folk er frekkere enn flatlusa.. Anonymkode: 663bf...767 Mamma hadde kun månedlig ufør. Ingen formue.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå