AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Hun er ensom og sender nå masse snap der hun syns synd på seg selv og er helt hjelpesløs å finne på ting med seg selv. Hun er avhengig å være med andre for å ha det bra. Jeg trenger tid for meg selv i dag og er veldig sliten. Har mye på meg for tiden og er avhengig av å tenke positive tanker og fokusere positivt. I dag trenger jeg ro og alenetid. Men så får jeg sånne dritt snap der hun syns synd på seg selv osv. Det gidder jeg ikke. Jeg har det tøft og syns hun ikke tar hensyn til det når hun sender syting til meg. Jeg sendte bare kort snap tilbake med bilde av fin været og skrev «endelig vår» Jeg skal ikke ta ansvar for hennes uselvstendighet. Jeg har masse selv og nå føler jeg hun er sur fordi jeg vil være alene. Forståelse hadde jeg trengt, ikke kaste på meg dårlig samvittighet. føles nesten som hun mener jeg skal være med henne mot min egen vilje. jeg vil ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg trenger ro og alenetid Anonymkode: e3794...6e7 3 1
Paneera Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Er hun ekstrovert og du introvert? Ofte kan det være grunnleggende manglende forståelse mellom mennesker i de to motpolene. Den ekstroverte har god hensikt, den vil bare være sammen med vennen sin, og føler seg avvist når den introverte trenger tid for seg selv. Den introverte har også god hensikt, ønsker å ta hensyn til både egne og vennens behov, men føler seg kvalt når den ekstroverte ikke forstår den introvertes behov for egentid. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Samfunnsengasjert skrev (20 minutter siden): Er hun ekstrovert og du introvert? Ofte kan det være grunnleggende manglende forståelse mellom mennesker i de to motpolene. Den ekstroverte har god hensikt, den vil bare være sammen med vennen sin, og føler seg avvist når den introverte trenger tid for seg selv. Den introverte har også god hensikt, ønsker å ta hensyn til både egne og vennens behov, men føler seg kvalt når den ekstroverte ikke forstår den introvertes behov for egentid. Men jeg tar ansvar for mine egne behov, jeg sender ikke klaging og syting og negativitet til andre. Det er dette som plager meg. Jeg skal ikke ta ansvar for hennes klaging Anonymkode: e3794...6e7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg tar ansvar for mine egne behov, jeg sender ikke klaging og syting og negativitet til andre. Det er dette som plager meg. Jeg skal ikke ta ansvar for hennes klaging Anonymkode: e3794...6e7 Jeg tror det er mer konstruktivt og hensiktsmessig å si det direkte til venninnen din, og ikke til KG. Anonymkode: 5f217...d26 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Samfunnsengasjert skrev (24 minutter siden): Er hun ekstrovert og du introvert? Ofte kan det være grunnleggende manglende forståelse mellom mennesker i de to motpolene. Den ekstroverte har god hensikt, den vil bare være sammen med vennen sin, og føler seg avvist når den introverte trenger tid for seg selv. Den introverte har også god hensikt, ønsker å ta hensyn til både egne og vennens behov, men føler seg kvalt når den ekstroverte ikke forstår den introvertes behov for egentid. Så sort/hvitt er det faktisk ikke. Her indikerer du til at ekstrovert mennesker ikke evner å reflektere eller har intelligensen, til å forstå at andre har forskjellige behov. Anonymkode: 449d4...35f 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tror det er mer konstruktivt og hensiktsmessig å si det direkte til venninnen din, og ikke til KG. Anonymkode: 5f217...d26 Det er derfor jeg lager tråd. Fordi det er vanskelig å si ifra. Rart at hun ikke er oppegående nok til å vite selv at klaging er søppel å kaste på andre. Anonymkode: e3794...6e7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er derfor jeg lager tråd. Fordi det er vanskelig å si ifra. Rart at hun ikke er oppegående nok til å vite selv at klaging er søppel å kaste på andre. Anonymkode: e3794...6e7 Du gjør jo nesten det samme selv her, da. Hva ønsker du å oppnå med tråden? Anonymkode: 5f217...d26 1 1
Mezzosoprena Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 Dårlig samvittighet er noe du utelukkende påfører deg selv. Du har rett i at du skal ta vare på deg selv, og andre må ta ansvar for sitt eget liv. Det betyr også at du har ansvar for å "tøyle" samvittigheten din! Hilsen ei som har jobbet med denne problematikken veldig lenge, og enda ikke er helt i mål - men på god vei etter å ha snakket med de rundt meg. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er derfor jeg lager tråd. Fordi det er vanskelig å si ifra. Rart at hun ikke er oppegående nok til å vite selv at klaging er søppel å kaste på andre. Anonymkode: e3794...6e7 For en flott venninne du er! At hun ikke kan ha dårlige dager og lufte det til venninnen sin? Anonymkode: 733a8...5e7 2
Jytte Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du gjør jo nesten det samme selv her, da. Hva ønsker du å oppnå med tråden? Anonymkode: 5f217...d26 Ja, og å snakke om været når venninna har problemer, kan jo bare svare at man har behov for alnetid og er litt sliten selv nå, men ts gjorde ikke det, selv om hun skrev litt om det. Dvs. t r ollete.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Jeg har motsatt problem. En veninde som egentlig er ganske positiv. Men overdriver det å bry seg. Så hun graver å spør, selv om jeg prøver meg på det går fint, så gir hun seg ikke før jeg må su en ting som ikke er bra, så tar hun opp alt som sliter på. Også når hun er ferdig med å klage, så blir hun sur på meg fordi jeg da har vært negativ. Jeg sa fra at jeg ikke var så interessert i å snakke om kjipe ting som er egentlig bagateller, så vi kunne heller prate om hyggelige ting. Noe jeg forsåvidt føler også hun vil. Men hun drar det i negativ retning stadig vekk. Og lite hjalp det å å ta det opp. Til slutt følte jeg at vi måtte ta endel pause, for å komme på rett kjøl igjen for jeg følte meg nermest deprimert etter samtalene våre. Men da ble det ikke pent. Så måtte kutte helt ut. Hun opplevde noe fælt, jeg sto ved siden hele tiden, så hun som var positiv og prøvde å være det etterpå, begynte å slite endel. Problemet tror jeg lå i at jeg visste alt om det mørke, også når det på en måte var over og hun klar for å gå videre, så ble nok jeg en påminner hele tiden, selv om det ikke var jeg som tok det opp. Anonymkode: 3dbdc...c34 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du gjør jo nesten det samme selv her, da. Hva ønsker du å oppnå med tråden? Anonymkode: 5f217...d26 Må du? Drit i å kommentere hvis du ikke har noen gode råd å gi.. eller kjenner du deg igjen i venninnen hennes? Ensom og bare vil syte til andre? Anonymkode: 52253...f37 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For en flott venninne du er! At hun ikke kan ha dårlige dager og lufte det til venninnen sin? Anonymkode: 733a8...5e7 Vil tippe det er veldig mange slike dager.. i andre tråder svarer dere motsatt - at venner ikke skal være søppelbøtte eller psykolog. en må selv ta tak i livet sitt.. å sende masse snapper om hvor jævlig livet er er bare slitsomt. Venninnen må ville gjøre en endring selv, framfor å spise opp andre. Jeg møtte ei venninne på butikken i går.. etter å ha vært gjennom et voldsom traumatisk hendelse.. hun har ikke kontaktet meg etter denne hendelsen.. ( ja hun vet det) og begynte å snakke om seg og sitt og sykdommer.. jeg sa; må stikke, har en som venter i bilen.. hun ble helt rar.. jeg gidder ikke stå å høre på samme problemene hun har lekset opp siste året, uten å spørre hvordan jeg har det, etter det jeg opplevde. jeg er ferdig med å være søppelbøtte for andre.. Anonymkode: 52253...f37 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 Er det ikke bedre å la snappene stå uåpnet til du har energi til å gi ett ok svar. Anonymkode: 6b8e7...7d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #15 Skrevet 21. april 2023 Du vet at du ikke må åpne snap med en gang? Ta en pause fra snap Anonymkode: bc5f9...525 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #16 Skrevet 21. april 2023 Hun har ansvar for seg selv og du har ansvar for deg selv. Du skylder henne ingenting og hun må ordne sitt eget liv. Alle har mer enn nok med sitt, og man skal være forsiktig med å laste andre med sine problemer. Forstår godt at du blir sliten av alt det negative. Det tærer på deg. Du har rett til å skjerme deg selv. Kan du si at dette blir altfor negativt og at du har mer enn nok med deg selv og at hun må ta ansvar for seg selv? Anonymkode: 0b290...3f8 1
Jytte Skrevet 21. april 2023 #17 Skrevet 21. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun har ansvar for seg selv og du har ansvar for deg selv. Du skylder henne ingenting og hun må ordne sitt eget liv. Alle har mer enn nok med sitt, og man skal være forsiktig med å laste andre med sine problemer. Forstår godt at du blir sliten av alt det negative. Det tærer på deg. Du har rett til å skjerme deg selv. Kan du si at dette blir altfor negativt og at du har mer enn nok med deg selv og at hun må ta ansvar for seg selv? Anonymkode: 0b290...3f8 Enig i at man skal være ærlig, men ikke alltid lett. En god kompis i temmelig nær familie ringte meg stadig, og ofte om sine selvmordstanker når han hadde inntatt alkohol. Han var i full jobb osv. Det var kjempevanskelig, men jeg valgte å lytte selv om det var midt på natta. Da ringte eller meldte jeg også hans nærmeste pårørende som han også ringte... Min daværende samboer ba meg kutte ned kontakta, men aldri! Forsto at han trengte å lufte litt ut etter et vanskelig brutalt samlivsbrudd. En venninne opplevde et stort traume, og da mener jeg stort. Jeg sa hun kunne ringe når som helst, også på natta om hun trengte å prate, og hun gjorde det par tre ganger. Gikk på hjemmekontoret så samboer fikk sove. I dag - så mange år senere, er vel jeg den som sliter mer enn henne, eller vi sliter med hver våre ting, men vi kliner det ikke inn gang på gang. Vi har jo snakket om våre problemer, og vil si vi kjenner hverandre nærmest ut og inn. Jeg kan se på henne om hun har en dårlig dag, og da snakker jeg minst mulig. Det er liksom ikke noe positivt i lufta eller å komme med, jeg kan tilby meg å lage middag selv om hun er en kunstner på kjøkkenet. Jeg har en mor som klager på den minste ting i perioder, så hater syting. Har sagt fra, hun tar det til seg, men ... har innsett at hun bare er sånn, og jeg kan ikke forandre andre. Betrodde meg til en fetter som er en god venn, han sa at det betyr at hun stoler på meg, nevnte også at når hun fikk telefoner fra søstre, venninner etc. var hun kjempeblid og virket glad. Ja, jo jøss, følte hun brukte meg som søppelbøtte. Sier lite om hva jeg sliter med selv, men hun er ok å prate med når hun er i det rette hjørnet, men for gammel til at jeg fortelle alt og belaste henne.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #18 Skrevet 21. april 2023 Bare ikke åpne snappene hennes når du er sliten. Man må ikke være tilgjengelig hele tiden. Jeg har skrudd av varsler på snap og sjekker bare en gang i blant. De viktige samtalene tar man ikke der uansett. Anonymkode: d56ee...e0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå