Gå til innhold

Blir svimmel og får lite energi av sunt kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg teller kalorier for å beholde vekten så vet at jeg får i meg nok, men hver gang jeg spiser mer sunt dvs mer fisk, mer frukt og grønt, sunt fett og mindre rødt kjøtt, sukker osv blir jeg svimmel etter bare noen dager, har mindre energi og opplever blodtrykksfall. Alle jeg ser legge om til sunnere matvarer opplever det motsatte. Hva feiler det meg? Det skjer ikke om jeg har en 50/50 blanding av sunne og usunne måltider. 

Anonymkode: abf88...5aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spis nok av sunn mat, uten å telle kalorier, frem til kroppen er avvent sukker og slikt. Så kan du heller justere kaloriene som steg to. 

Anonymkode: 95e41...ff1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte å følge kostholdet til spis deg fri… gikk nesten rett i bakken. Tror jeg fikk både blodsukkerfall og blodtrykksfall. 
Jeg har funnet ut i ettertid at jeg har generelt lavt blodtrykk. Så jeg prøver meg litt frem. Nå faster jeg etter kl syv om kveldene og ser hvor lenge det går på morgningen før jeg føler jeg må ha noe mat.

I spisevinduet teller jeg ikke kalorier, men forsøker å holde meg unna raske karbo. Og om jeg spiser noe sjokolade, så sørger jeg å spise noe skikkelig mat før jeg spiser snop. Har ofte nøtter på lur (spesielt nøtter med salt med at jeg trenger litt salter). 
Ellers så drikker jeg vann som jeg føyer til med elektrolytter 

Anonymkode: 91ef8...157

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg teller kalorier for å beholde vekten så vet at jeg får i meg nok, men hver gang jeg spiser mer sunt dvs mer fisk, mer frukt og grønt, sunt fett og mindre rødt kjøtt, sukker osv blir jeg svimmel etter bare noen dager, har mindre energi og opplever blodtrykksfall. Alle jeg ser legge om til sunnere matvarer opplever det motsatte. Hva feiler det meg? Det skjer ikke om jeg har en 50/50 blanding av sunne og usunne måltider. 

Kaloritelling er en ekstremt unøyaktig vitenskap, så det er ikke sikkert du skal stole for mye på at kalkulatoren er rett.

Anonymkode: b033d...1bc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har det helt på samme måte.

Aner ikke hvorfor.

Jeg synes det er veldig mye enklere å spise 200g sjokolade om dagen for å gå ned i vekt (fryktelig usunn måte å gjøre det på) enn det er å spise masse sunn mat. Gjør det ikke da, men har gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det samme da jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater, dvs sukker, pasta, ris, osv, men det gikk seg  til. Hvis du ikke spiser karbohydrater (sånn utover frukt), så kan du prøver å spise litt langsomme karbohydrater i en periode, og se hvordan det går.

Hentet fra Fedon Lindberg sin side rundt svimmelhet og lavkarbo:

"På kort sikt får de fleste friske mennesker som regel ikke nevneverdige bivirkninger, og hvis de gjør det, er det forbigående til kroppen venner seg til å forbrenne fett fremfor karbohydrater. Noen kan få ubehagelig hodepine og bli svimmel. Hvis man får sterke plager som vedvarer, kan det være et tegn på økt oppsamling av miljøgifter og belastet avgiftningssystem. Mange miljøgifter samles i fettvevet. Når man går ned i vekt fort ved å forbrenne mye fett, frigjøres en del slike miljøgifter, og leveren klarer ikke å avgifte og utskille dem fort nok. Det fører til opphopning i blodbanen og gir mange symptomer, ikke minst svimmelhet og hodepine."

Anonymkode: 3c0ab...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (9 timer siden):

Jeg har det helt på samme måte.

Aner ikke hvorfor.

Jeg synes det er veldig mye enklere å spise 200g sjokolade om dagen for å gå ned i vekt (fryktelig usunn måte å gjøre det på) enn det er å spise masse sunn mat. Gjør det ikke da, men har gjort det.

Det er fordi man føler seg mer mett av fett enn noe annet.

Anonymkode: 50602...7fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at måleenheten for energi er kalorier? Så du får selvsagt mindre energi når du spiser mindre.

Anonymkode: ee268...1f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser mye sukker og brå kutter, så vil du etter to tre dager bli svimmel,  fordi kroppen din webside vant til mye og så får plutselig lite. Kroppen får et slags sjokk.

Min mann spiste enorme mengder godteri,  kutta alt på dagen. Jeg sa det sikkert var lurt å trappe ned litt, pga de mengdene det gjaldt. Nei ville ikke det.

Så sitter vi ute i hagen og drikker kaffe, og han skiftet mellom hvit og rød i fjeset, ksldsvettet og nesten svimmel av. Løp inn til sviger mor og fikk tak i sukkerbiter, da gikk det over. 

Så kutt gjerne ut, men ha litt på lur til du føler deg uvel. Etterhvert så går det helt over

Anonymkode: 5e531...2e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fordi man føler seg mer mett av fett enn noe annet.

Anonymkode: 50602...7fc

For meg handler det ikke om metthetsfølelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, kutter man ut sukker kan man bli svimmel, kaldsvette etc.

Legg til gode karbohydrater i kostholdet ditt. Ris, poteter, bønner, linser og havregryn. Det vil gjøre det lettere for deg, og kroppen og hjernen foretrekker og trenger karbohydrater. Spiser du fisk og grønnsaker, legg til ris også. Spis havregryn til frokost. 

Anonymkode: cc0de...2d1

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å salt maten din litt. Jeg blir også sånn når jeg spiser for «rent» og for sunt. Men det hjelper å salte maten, ikke mye men mer enn ingenting. 

Anonymkode: 5f7dd...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv å salt maten din litt. Jeg blir også sånn når jeg spiser for «rent» og for sunt. Men det hjelper å salte maten, ikke mye men mer enn ingenting. 

Anonymkode: 5f7dd...be7

Det kan godt handle om salt, ja. Hvis man er vant til mye ferdigprodukter og industrimat, og så plutselig legger om til råvarebasert så vil man nok kutte drastisk i saltinntaket.

Anonymkode: 2514d...1ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 16.43):

Ja, for du er ikke fettadaptert. Stoffskiftet ditt har ikke lært å svitsje fra glukoseforbrenning til å tære på reservene. Søk opp fat adaptation. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...