Gå til innhold

Full forstoppelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vil tipse meg om et effektivt avføringsmiddel? Jeg har gått over en uke uten noen tegn til bevegelse og tenker at det er på tide å få ordnet opp...

Jeg tror jeg trenger noe fra apoteket, da vanlige tips som svisker etc. ikke har hjulpet.

Anonymkode: 14399...04a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen som vil tipse meg om et effektivt avføringsmiddel? Jeg har gått over en uke uten noen tegn til bevegelse og tenker at det er på tide å få ordnet opp...

Jeg tror jeg trenger noe fra apoteket, da vanlige tips som svisker etc. ikke har hjulpet.

Du kan sikkert prøve microlax! Det er effektivt har jeg hørt. Og drikk MYE vann.

Anonymkode: 92fce...00d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pursennid er effektivt. 

Anonymkode: fc8d7...82a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Movicol funker for meg. Fås uten resept. Les på pakken sånn at du bruker den riktig for dine problemer. Microlax er ok hvis alt har stoppet opp i endetarmsåpningen. Om du prøver Movicol, så drikk mye vann. Det får den til å virke bedre.

Anonymkode: 24594...838

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mikrolax bruker jeg av og til. Garanterer at det hjelper.

Anonymkode: 8bc75...9e7

AnonymBruker
Skrevet

laxoberal funker. Ser noen nevner movicol, men den funker bedre for å forebygge forstoppelse. Du som nå har full stopp trenger kanskje noe kraftigere. Og Laxoberal får alt ut😅

Anonymkode: ac383...910

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå turer.
Dulcolax / Laxoberal bør hjelpe.

Håper det ordner seg før det kommer opp og ut den andre enden!  

Anonymkode: 4eea3...d91

• Liker 1
Skrevet

Laxerolje 😀

Skrevet

søk på apoteket men noen av dem viker ikke hvis du ikke får i deg nok veske

men det kan hjelpe med mer fiber og svisker

AnonymBruker
Skrevet

Dulcolax. 

Anonymkode: 9b11e...500

AnonymBruker
Skrevet

Sitter det langt nede og du har trang til å gå på do? Microlax.

sitter det høyt oppe i systemet og du ikke føler dotrang. Movicol (tømmeregimet jeg fikk av legen var, 5 poser dag 1, 6 poser dag 2, 7 poser dag 3, 8 poser per dag frem til magen tømmer seg helt (innen dag 8). Fortsett med 1-2 poser per dag i 2 uker).

laxoberaldråper skal også være effektiv, men hardt for kroppen.

styr unna laktulose og dulcolax, de er ok forebyggende, men ikke nok til å ta en forstoppelse. Gir også plagsomt mye luft.

Anonymkode: aa95a...8aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det virkelig har stoppet opp, så vil nok ikke ting man kan gjøre selv fungere. Men jeg vil bare nevne at en smoothe can gjøre mye. C-citamin trekker vann inn i tarmene, så appelsin juice, sammen med frukt som kiwi, blåbær som er kjent for å kunne gi fart på magen, har ofte reddet meg.

Men for noe som har et kick; Dulcolax på apoteket. Jeg liker best stikkpillene, for de funker på 15-20 minutt. Det er grusomt når det står på, men det pleier nå å fungere.

Anonymkode: 47d19...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitter det langt nede og du har trang til å gå på do? Microlax.

sitter det høyt oppe i systemet og du ikke føler dotrang. Movicol (tømmeregimet jeg fikk av legen var, 5 poser dag 1, 6 poser dag 2, 7 poser dag 3, 8 poser per dag frem til magen tømmer seg helt (innen dag 8). Fortsett med 1-2 poser per dag i 2 uker).

laxoberaldråper skal også være effektiv, men hardt for kroppen.

styr unna laktulose og dulcolax, de er ok forebyggende, men ikke nok til å ta en forstoppelse. Gir også plagsomt mye luft.

Anonymkode: aa95a...8aa

Jeg kjenner dessverre overhodet ingen trang.

Tusen takk til alle sammen for gode tips! Jeg har lest litt om de forskjellige midlene og har bestemt men for at jeg faktisk ikke tør å prøve noe før jeg har vært hos legen, for jeg mistenker at jeg stoppen kan skyldes hypokalemi, og det er kontraindikasjon for de fleste midlene. Microlax kunne jeg prøvd, men i og med at det ikke ser ut til å matche problemet mitt, så står jeg over det også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

laxoberal funker. Ser noen nevner movicol, men den funker bedre for å forebygge forstoppelse. Du som nå har full stopp trenger kanskje noe kraftigere. Og Laxoberal får alt ut😅

Anonymkode: ac383...910

Dette så interessant og passende ut. Kanskje jeg skal ta meg en tur på apoteket likevel!

AnonymBruker
Skrevet

For akutt forstoppelse så er mikrolax fra apoteket en nødløsning. Men sånn for forebygging så er hydrering og kosthold viktig. Magnesiumtilskudd kan også være effektivt. 

Anonymkode: 76612...095

AnonymBruker
Skrevet

Laxoberal. Tok 10 dråper første gang jeg brukte det, og det ble diaré (til tross for at det var stopp). Ved antydning senere har jeg brukt færre dråper, noen ganger bare 3-4, og det løsner da også. Men da det var potte tett var det egentlig "greit" med veldig løs mage noen timer også...

Anonymkode: b236e...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Picoprep. Brukes til tømming før kolonoskopier, blant annet. Men det bør diskuteres med lege først, og du med elektrolyttforstyrrelser bør nok ikke ta det. Ville heller prøvd med (flere dager med) klyster og movikol. Du kan også bruke movikol fast som forebyggende. 

Anonymkode: bea4e...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Klyster?

Anonymkode: ff629...846

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da har jeg brukt Laxoberal et par dager, og det har ikke gjort noe for meg så langt. Søren. Legen anbefalte Klyx dersom Laxoberal fortsetter å være virkningsløst. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Laxoberal eller Dulcolax. Evt Pursennid. Microlax er bare om du ikke får avføringen ut av endetarmen. 

Anonymkode: e657f...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...