Gå til innhold

Tjukkas-TV`n min skal snart kastes ut

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på LCD og Plasma? Hvor høy oppløsning bør jeg satse på?

"Alle" sier at man bør vente litt med å kjøpe, at prisene går ned og kvaliteten opp - stemmer det, eller er det bare slikt som "alle sier"? Hvor lenge bør jeg i så fall vente? Er det noe stort priskrakk på gang, eller er det slik som med alt annet - det kommer stadig noe nytt og gårsdagens teknologi blir billigere? På ett eller annet tidspunkt skal jeg jo kjøpe nytt uansett.

Og sånn ca hvor mye må jeg regne med å gi for en 37" i bra kvalitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjell LCD plasma: Blir fort veldig teknisk. LCD virker ved at bildepunktene farges i en kombinasjon av rødt, grønt og blått. Du ser hva som er på skjermen fordi det sitter en lampe bak alle bildepunktene og lyser igjennom dem. I en plasmaskjerm er hvert enkelt bildepunkt en liten lampe i seg selv (som virker ganske likt en gammeldags TV) så det er ingen lampe bak alle bildepunktene på en plasmaskjerm.

Det forgår forsatt mye utvikling og forskning på dette området, så kvaliteten vil fortsatt øke og prisene synke. Men, det samme gjelder PC-er og vi kjøper de hele tiden.

Hva er best: Det er det mange meninger om og jeg mener det avhenger av bruken. Siden det er en lampe på baksiden av en LCD skjerm er det vanskligere å vise mørke scener på en LCD-skjerm (da det er vansklig å gjøre bildepunktene helt lystette) enn det er med en plasmaskjerm. LCD-skjermene kan ofte gjøres lyssterkere enn plasmaskjermen (pga lampen bak) og det er en fordel i et vanlig opplyst TV-rom. Jeg ville valgt LCD om TV-en skal være en vanlig "daglig- TV".

Kjøper du en TV idag så bør den ha en oppløsning på 720 horisontale linjer. Det er det som kommer til å blir et krav for høyoppløsnings-TV (HD) når dette kommer (antagelig kommer det først via dvd-spillere). HD kan også vises med oppløsning på 1080 horisontale linjer og hva som er best av 720 og 1080 er det igjen mange meninger om. Det finnes få om noen TV-er med 1080 oppløsning å få kjøpt enda. Det viktige er at alle TV-er kan gjøre om signalet den mottar til den oppløsningen den støtter.

Jeg tror 42-tommer kommer til å bli en standardstørrelse etterhvert og at prisen på denne kommer størrelse til å være det man må betale for 37-tommer idag om kanskje ett år. Jeg tror også at 37-tommer kommer til å være det minste formatet der det er et poeng å vise HD på. Blir det mindre vil man ikke se stor forskjell.

Prisen vil jeg ikke si noe om da jeg sitter på gjerdet enda. Jeg har ikke fulgt så godt med. Jeg har selv en 42-tommer bakprojeksjons-TV som er helt ypperlig, men den tar stor plass. Den er noen år gammel og bildekvaliteten er sikkert dårligere enn det man får kjøpt idag av LCD TV-er

Gjest Miloine
Skrevet

voops, her har du jammen fått et langt og utfyllende svar!

da sier jeg bare..hm..skjermen er flat på flat tv :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...