AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Jeg er utbrent og deprimert. Skal være sykmeldt 50 % i en måned i første omgang, for å "ta meg igjen". Men hva skal jeg gjøre de dagene jeg ikke er på jobb? Jeg blir fort deprimert om jeg ikke gjør noe som helst. Jeg sliter med å slappe av, kroppen vil liksom ikke og jeg føler meg ubrukelig og blir urolig. Jeg tenkte å prøve og trene litt, men det er lange dager som ikke bare kan fylles med trening. Har et barn som er hjemme med meg på ettermiddagene, men på dagtid aner jeg ikke helt hvordan jeg skal bruke tida best mulig med mine forutsetninger. Trenger å roe ned den stressa kroppen min (og hodet for øvrig) 🙈 Anonymkode: 1a22d...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Gå i naturen. Det har omtrent like god dokumentert effekt på milde depresjoner som terapi. Anonymkode: a1a70...d4b 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gå i naturen. Det har omtrent like god dokumentert effekt på milde depresjoner som terapi. Anonymkode: a1a70...d4b Jeg har en tendens til å bli enda mer deprimert av det, men kan gjøre et forsøk igjen Takk for tips Anonymkode: 1a22d...e2e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Har du noen venner som også er sykemeldt? Hva med å ta en lunsj sammen? Det finnes også tilbud rundt omkring hvor man kan treffes for aktivitet. Feks via røde kors. Sjekk tilbud der du bor Anonymkode: 9dfad...542 2
Minombre Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er utbrent og deprimert. Skal være sykmeldt 50 % i en måned i første omgang, for å "ta meg igjen". Men hva skal jeg gjøre de dagene jeg ikke er på jobb? Jeg blir fort deprimert om jeg ikke gjør noe som helst. Jeg sliter med å slappe av, kroppen vil liksom ikke og jeg føler meg ubrukelig og blir urolig. Jeg tenkte å prøve og trene litt, men det er lange dager som ikke bare kan fylles med trening. Har et barn som er hjemme med meg på ettermiddagene, men på dagtid aner jeg ikke helt hvordan jeg skal bruke tida best mulig med mine forutsetninger. Trenger å roe ned den stressa kroppen min (og hodet for øvrig) 🙈 Anonymkode: 1a22d...e2e Gå rolige turer i skogen (om du har skog i nærheten) og øve på å legge merke til lukter, lyder, fine ting å se på o.l. Fin måte å finne ro og nærvær på! Om du har en hobby eller har hatt en hobby du kan starte opp med igjen. Noe du har hatt lyst til å prøve men ikke hatt tid til. (F.eks. perling, maling, håndarbeid, fargelegging eller lignende som kobler ut hodet litt fra stress). Kroppen og hode trenger å øve på å finne ro, så korte bolker hver dag med f.eks mindfullness, yoga nidra e.l. Gjøre ting som gir deg glede, ikke bare plikter. Men, det viktigste av alt, prøve å akseptere at situasjonen er som den er og ikke ha dårlig samvittighet for alt man ikke klarer å gjennomføre akkurat nå. Vanskelig, men viktig. På den måten vil nok kroppen finne mer ro 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gå i naturen. Det har omtrent like god dokumentert effekt på milde depresjoner som terapi. Anonymkode: a1a70...d4b Støttes 100%. Gå ut i all slags vær, finn en fast sitteplass du kam sitte helt i ro på ca en time hver dag du ikke er på jobb. Om det er en fast benk eller en stein spiller ingen rolle. Men det komme seg ut av huset, får deg til å slippe litt tak i det som føles kjipt. Alternativt, for å få huet over på noe annet, lær deg en ny hobby, feks strikking kan være svært terapeutisk, uansett hvor mye du sliter i starten, får det huet over på noe annet. Legge puslespill. Bygge Lego feks, finnes voksen Lego. En hobby gir deg utvikling, får tankene over på noe annet, du trenger ikke være flink, og du føler deg mindre udugelig ettersom du får til Jeg aner meg at du vil trene, fordi da er du flink. Du skal ikke være flink nå, det er derfor du ble utbrent. Så beste måten å komme i form på er fokus på bevegelse samtidig som du roer ned. Istedenfor å fokusere på trenings resultater. Og sånn skal du gradvis bygge deg opp igjen til du fungerer igjen. Hvis ikke kan du ende opp med at du ikke kommer deg igjen. Anonymkode: 23096...f8b 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Gå i skogen er ikke for alle, så ikke føl deg mislykket hvis du er en av de som ikke får noe ut av det. Men prøve å sitte i sola når det er sol, eller om så vaske verandaen i sola. Sola gjør se fleste godt. Anonymkode: 9b03f...7a0 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 Tegning. Maling. Strikking. Sying. Kryssord. Su doku. Matlaging. Baking. Storvask av hjemmet. Anonymkode: fa350...8d7 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 For meg var det viktig å stå opp, kle på meg ordentlige klær og gå ut hver dag. Gikk på biblioteket, innom en kafé for en kopp kaffe, etc. Gikk turer, prøv gjerne stolpejakt eller lignende for å gå litt forskjellige steder og ha et mål. Tur i skogen og mark hvis du liker det. Anonymkode: 31e01...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 Jeg er også utbrent og sykemeldt. Har du noe badeanlegg eller spa i nærheten? Jeg går to ganger i uken i svømmehallen, da de her har både velværebasseng, diverse badstuer og boblebad. Jeg klarer å slappe av der, og det varme vannet får meg til å føle meg bedre, også etterpå. På formiddagene er det stille og rolig der, og det blir ikke så dyrt når jeg kjøper månedskort. Det går også en del i boklesing her, og jeg prøver å sette meg ut i sola når det er vær til det. Anonymkode: ff32e...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Jeg festet og fyllet en del. Så tilbake til hverdagen Anonymkode: 7cf20...3f6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 Dyrk en grønsak eller blomst. Det er veldig kjekt å se den vokser og ha noe å stelle med. Det gir hvertfall meg utrolig mye glede. Anonymkode: f4036...604 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Er også delvis i arbeid, har vært det ganske lenge. Jeg holder meg for det meste inne når jeg ikke er på jobb, for der har jeg mye utetid. Turgåing er jo greit, men har ingenting å si for verken min fysiske eller mentale form. Men jeg fant planter på et tidspunkt, og for meg er dette ro i sjel og sinn. Det gir meg noe å følge med på og holde i hevd over lenger tid, et veldig rolig fokus. I tillegg er det pent og gir leiligheten min et ekstra løft. Etterhvert er det blitt mange og ulike planter. Anonymkode: bee74...841 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 Jeg er ikke deprimert, men har angst og uro og sover dårlig. For meg hjelper det å f.eks gå tur, trene styrke, planlegge handling, gjøre husarbeid, spise sunt, plante grønnsaker inne på denne årstiden, male en vegg og planlegge interiør, pusle puslespill. Planlegge blomster etc ute, lese bok, høre på faste podcaster. Unngår TV og sosiale medier mest mulig. Anonymkode: 9e774...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 Jeg er i samme situasjon og har vært sykemeldt fullt i mange uker, er nå delvis tilbake. Jeg har gått turer, lest bøker, gjort diamond painting, surfet på internett, sett på serier og laget mat jeg ikke har laget før (innimellom). Jeg har kun gjort ting jeg synes er lystbetont. Jeg har ikke tvunget meg til å gjøre noe jeg egentlig ikke liker. Anonymkode: 60b25...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 For min del hjelper det å trene og gå i naturen. har ikke noe du liker å gjøre som du kan bruke tid på? Anonymkode: 50ce7...a60 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en tendens til å bli enda mer deprimert av det, men kan gjøre et forsøk igjen Takk for tips Anonymkode: 1a22d...e2e Herregud, virker som du er bestemt på at ingenting skal hjelpe. Den legen du har har litt av en oppgave foran seg. Anonymkode: dfa35...d7d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Herregud, virker som du er bestemt på at ingenting skal hjelpe. Den legen du har har litt av en oppgave foran seg. Anonymkode: dfa35...d7d Hm? Jeg sa jo jeg skulle gjøre et forsøk? Men tidligere har jeg blitt mer deprimert av å være alene med tankene mine. Jeg skulle egentlig legges inn på DPS fordi jeg er for dårlig til å være alene, men jeg vil heller prøve uten innleggelse først. Derfor jeg tenkte å trene, fordi der er det folk rundt meg (på treningssenter). Har dessverre fått litt angst av å gå alene i skogen tidligere. Men når jeg er litt bedre psykisk er jeg veldig enig i at det er godt for meg 😊 Jeg vil virkelig prøve å finne roen nå, men det er vanskelig å vite hvordan. Har gått i noen år uten ordentlig hvile. Men tar til meg alle forslag i tråden, setter virkelig pris på det ❤️ Mange fine tips jeg skal prøve ut 😊 -TS Anonymkode: 1a22d...e2e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm? Jeg sa jo jeg skulle gjøre et forsøk? Men tidligere har jeg blitt mer deprimert av å være alene med tankene mine. Jeg skulle egentlig legges inn på DPS fordi jeg er for dårlig til å være alene, men jeg vil heller prøve uten innleggelse først. Derfor jeg tenkte å trene, fordi der er det folk rundt meg (på treningssenter). Har dessverre fått litt angst av å gå alene i skogen tidligere. Men når jeg er litt bedre psykisk er jeg veldig enig i at det er godt for meg 😊 Jeg vil virkelig prøve å finne roen nå, men det er vanskelig å vite hvordan. Har gått i noen år uten ordentlig hvile. Men tar til meg alle forslag i tråden, setter virkelig pris på det ❤️ Mange fine tips jeg skal prøve ut 😊 -TS Anonymkode: 1a22d...e2e Å komme seg ut i dagslys og å gjøre noe hyggelig hver dag, kan gjøre underverker. Og jeg vet det er vanskelig, men du trenger ikke være redd for tankene dine. Anonymkode: f31f3...601
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hm? Jeg sa jo jeg skulle gjøre et forsøk? Men tidligere har jeg blitt mer deprimert av å være alene med tankene mine. Jeg skulle egentlig legges inn på DPS fordi jeg er for dårlig til å være alene, men jeg vil heller prøve uten innleggelse først. Derfor jeg tenkte å trene, fordi der er det folk rundt meg (på treningssenter). Har dessverre fått litt angst av å gå alene i skogen tidligere. Men når jeg er litt bedre psykisk er jeg veldig enig i at det er godt for meg 😊 Jeg vil virkelig prøve å finne roen nå, men det er vanskelig å vite hvordan. Har gått i noen år uten ordentlig hvile. Men tar til meg alle forslag i tråden, setter virkelig pris på det ❤️ Mange fine tips jeg skal prøve ut 😊 -TS Anonymkode: 1a22d...e2e Hva med å gå i byen/tettstedet ditt? Da er du ikke alene. Jeg foretrekker byen over skogen. Ganske dristig å innrømme noe slikt, men vi finnes! Anonymkode: 85687...b68 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå