AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Min sønn skal døpes. Jeg spurte en god venninne om hun kunne bake en kvæfjordkake. Det kunne hun. Kanskje jeg er rar men jeg tenkte ikke ar jeg skulle betale for den, siden vi er gode venner og hjelper hverandre. Men i dag hadde hun handlet og etterpå sendte hun med kvittering for hva det kostet. Skal jeg vippse spurte jeg. Hun sa ja. Jeg tenker på at de siste månedene hjulpet henne mye med flytting og oppussing uten å ta betalt Er det vanlig å betale venninner når de baker? Anonymkode: 79a7f...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Jeg hadde tenkt på dette som en vennetjeneste, så fra mitt ståsted, så hjelper man til med flytting, eller baker kaker for hverandre til dåp av barn. Det er liksom sånt man gjør for hverandre uten å tenke på å ta betaling. Derimot om en er i økonomiske vanskeligheter, så ville jeg ikke antatt at de gjorde vennetjenester for meg som kan potensielt koste penger. Anonymkode: 56e30...f4c 24 6 4
Firtina Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 jeg hadde aldri tatt betalt for å bake for en god venninne, da hadde jeg heller sagt nei sorry har ikke tid .. hadde det vært sånn at jeg faktisk var blakk så hadde jeg sagt at jeg har ikke råd til å kjøpe det jeg trenger, kan du kanskje ta med 3 dl ditt og 5 dl datt ? du har vel sikkert betalt for mye mer enn hva som skal i den kaken ? du får be henne bake opp alle ingrediensene da 😅 9 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Har du hatt utgifter når du hjelper med oppussing? Jeg tenker at det er naturlig å ikke ta betalt når man tilbyr seg å bake, eller baker til et selskap man selv er gjest i. Å be noen bake for meg ellers ville jeg nok betalt for. Anonymkode: c4258...9a4 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Hadde jeg spurt en venninne om å bake så hadde jeg sagt at jeg selvfølgelig skal betale for den. Hun vil jo bruke tid på å bake og handle inn, syns det er en hyggelig ting som speiler at du f.eks har hjulpet til med flytting. Kanskje hun ikke har så mye penger akkurat nå? Jeg hadde ikke blitt fornærmet... Anonymkode: a8bbe...5a9 6 1
Hulderen Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Hun tar jo ikke betalt for å bake, hun bare ber deg betale for ingrediensene. Skulle du bakt den selv, så ville det kostet det samme. Hun sparer deg for tid og arbeid. 27 2
ruffen29 Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Jeg hadde enkelt og greit vært "opptatt" når en slik venninne hadde spurt om hjelp igjen. Noen tar rett og slett mer enn de gir, enten fordi de er selvsentrerte at de mangler selvinnsikt eller at de er frekkere enn flatlusa selv. 5 1 7
Daria Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 Det spørs jo litt hvordan hennes økonomiske situasjon er. Jeg har bakt i sånne sammenhenger flere ganger (uavhengig av om jeg har vært gjest eller ikke) og ville aldri tenkt på å be om å få dekket ingrediensene, men for noen kan det jo være en merkbar utgift. Det er forskjell på å be folk om bærehjelp og be om tjenester som påfører dem utgifter. 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 Hun ønsker jo ikke betaling for å bake kaken, men for ingrediensene. Så overskriften din er feilaktig. Jeg ville aldri bedt noen bake for meg, uten å ha tilbudt meg å betale for ingredienser. Det er nesten litt frekt å ikke gjøre det i mine ører. Du betalte vel ikke for maling og utstyr når du hjalp med oppussing heller? Anonymkode: 28989...910 14 1
Rosa Sløyfe Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 det er jo ikke vanlig at du skal betale for kaken særlig når dere er venner det kan hende at hun har dårlig råd at det er grunnen eller noe i den duren uansett burde hun ha sagt i fra om det på forhond at hun ønsket betaling du får spørre henne om hvorfor hun hadde sendt det på vips uten og segt noe om det på forhond for det hadde ikke du regnet med når dere er venner 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde jeg spurt en venninne om å bake så hadde jeg sagt at jeg selvfølgelig skal betale for den. Hun vil jo bruke tid på å bake og handle inn, syns det er en hyggelig ting som speiler at du f.eks har hjulpet til med flytting. Kanskje hun ikke har så mye penger akkurat nå? Jeg hadde ikke blitt fornærmet... Anonymkode: a8bbe...5a9 Så selvmotsigende. Så det er helt greit at ts må betale for at venninna skal bake til dåpen. Mens ts skal finne seg i å hjelpe til gratis med flytting (bensinutgifter, barnevakt osv) ? 😅 Ts, ikke gidd å hjelp henne neste gang hun vil ha hjelp. Be henne i så fall vippse først ! 😁 Anonymkode: a0428...d9f 7 2
ruffen29 Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hatt utgifter når du hjelper med oppussing? Jeg tenker at det er naturlig å ikke ta betalt når man tilbyr seg å bake, eller baker til et selskap man selv er gjest i. Å be noen bake for meg ellers ville jeg nok betalt for. Anonymkode: c4258...9a4 Den man hjelper med oppussing sparer jo penger når de får gratis hjelp. 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde tenkt på dette som en vennetjeneste, så fra mitt ståsted, så hjelper man til med flytting, eller baker kaker for hverandre til dåp av barn. Det er liksom sånt man gjør for hverandre uten å tenke på å ta betaling. Derimot om en er i økonomiske vanskeligheter, så ville jeg ikke antatt at de gjorde vennetjenester for meg som kan potensielt koste penger. Anonymkode: 56e30...f4c Enig. Men hat man dårlig råd om dagen , sender man ikke bare et vips krav, da sier man fra på forhånd at jeg har det litt trangt nå, så kan gjøre det om du kjøper ingredienser. Nå har jo hun hjulpet til med flytting, så da hadde jeg blitt dypt fornærmet om heg da skulle betale for den kaken. Veninden din i settingen er helt urimelig. Anonymkode: 414b4...959 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 Jeg hadde aldri krevd betaling for ingrediensene til en kake! Med mindre jeg hadde hatt økonomiske problemer, men da hadde jeg informert om det på forhånd. For meg virker det ut som at din venninne har litt manglende sosiale antenner. Eller har vokst opp under enkle forhold, der foreldrene aldri baket for noen, eller ble bakt for. Dette har jo vært årelange tradisjoner her til lands, men det er jo noen som glipper 😁 Anonymkode: 23206...e36 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 Jeg ville tenkt det går opp i opp tatt i betraktning at du har hjulpet henne med mye. Litt rart å be om betaling fra en person som har hjulpet henne såpass mye som du har. Anonymkode: ebe33...d0b 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Er hun invitert i dåpen? Anonymkode: c64a5...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du hatt utgifter når du hjelper med oppussing? Jeg tenker at det er naturlig å ikke ta betalt når man tilbyr seg å bake, eller baker til et selskap man selv er gjest i. Å be noen bake for meg ellers ville jeg nok betalt for. Anonymkode: c4258...9a4 Tid er penger. Går fort mange timer når man hjelper til med flytting og oppussing. Bake en Verdens beste tar ikke mange timer, ikke koster det så mye heller. Anonymkode: 9d454...2ad 3 1
Hulderen Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde aldri krevd betaling for ingrediensene til en kake! Med mindre jeg hadde hatt økonomiske problemer, men da hadde jeg informert om det på forhånd. For meg virker det ut som at din venninne har litt manglende sosiale antenner. Eller har vokst opp under enkle forhold, der foreldrene aldri baket for noen, eller ble bakt for. Dette har jo vært årelange tradisjoner her til lands, men det er jo noen som glipper 😁 Anonymkode: 23206...e36 Ja, det er årelange tradisjoner for å bake. Men da baker man gjerne på eget initiativ, og spesielt om man er gjest. Men blir man bedt om å bake til noe man ikke er invitert til, så er det ikke så merkelig å få tilbakebetalt utlegg. 7
Million Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Du skriver jo direkte feil i overskriften. Hun ber ikke om betaling for å bake kake. Hun ber deg dekke ingrediensene du uansett måtte kjøpt til din egen kake om du skulle tatt tiden og arbeidet og gjort det selv. Personlig hadde jeg ikke bedt om å få penger for varene til en dåpskake om det var en god venninnes barnedåp, da hadde jeg sett på det som en del av en dåpsgave å spandere den kaka. Men jeg hadde ikke blitt sur eller fornærmet om venninnen bare ba om å få tilbake penger for ingrediensene. Det er vel greit? 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Om jeg hadde spurt noen utenfor nærmeste familie om å bake en kake til meg hadde jeg tilbydt meg å betale ingrediensene. Du har vel ikke betalt for hennes oppussingsutstyr etc heller? Hvis hun hadde tilbydt hadde det vært noe anne, eller dersom du har baket for henne tidligere uten å betalt så det går opp. Uansett så mener jeg at det er normal folkeskikk å tilby seg å betale når du ber noen om en tjeneste som koster penger. Anonymkode: 32b54...53e 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå