AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Lang historie kort, ble sendt til legevakta for to uker siden fordi jeg hadde en skikkelig psykisk knekk, orka ikke mer rett og slett. Legevakta satte meg opp til time hos dps dagen etterpå. Jeg forklarte situasjonen min og hvor mye jeg sliter psykisk og da fikk jeg beskjed om at jeg fortsatt på stå i kø hos dps. Ringte de i Går og da sa de jeg må vente i minst en måned. Jeg har det så jævlig for tiden. Har ingen å prate med, og er helt i bunn psykisk. Hva forventer de at man liksom skal gjøre mens man venter? Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut helt ærlig.. Anonymkode: 7410d...e66 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Kan du ha samtaler hos fastlegen din? Hva med kommunen, har de noen lavterskel-tilbud? Anonymkode: f2aa1...385 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Kan du ha samtaler hos fastlegen din? Hva med kommunen, har de noen lavterskel-tilbud? Anonymkode: f2aa1...385 Fastlegen min bor tre timer unna. Ja, men sist jegs prøvde å melde meg på et slikt lavterskeltilbud var det fullt. Anonymkode: 7410d...e66
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 TS, jeg ville brukt denne tiden på forskjellige artikler og videoer som hjelper. Ville lest tråder fra folk som har hatt det jævlig. Det hjelper. Lykke til 🌸 klem Anonymkode: d1c94...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Kanskje det kan hjelpe å ring kirkens sos sin telefon innimellom. 22400040 Det har ikke med religion å gjør men en døgnåpen krisetelefon mental helse har også en telefon men hørt folk syns de kan møte folk som er rare der. Men om en gjør kan en legge på og ringe opp igjen og snakke med. En annen 116123 Anonymkode: 8892b...9f4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fastlegen min bor tre timer unna. Ja, men sist jegs prøvde å melde meg på et slikt lavterskeltilbud var det fullt. Anonymkode: 7410d...e66 Prøv igjen hos kommunen og forklar situasjonen din. Ville uansett tatt kontakt med fastlegen. Kanskje du kan ha nytte av medisiner mens du venter. Hvis du tror du ikke klarer mer så må du vurderes for akutt innleggelse. Har du en arbeidsplass? Noen kan få samtaler gjennom bedriftshelsetjenesten. Et annet alternativ kan være en prest. De er svært gode samtalepartnere og snakker ikke om religion med mindre du ønsker det selv. Anonymkode: c75f5...29c 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Jeg bare skjønner ikke, jeg trodde heg endelig skulle få hjelp. Sjekka nå om hvor lenge det er igjen til jeg får Time, og da stor det at jeg ikke kan forvente time før om et par måneder. Jeg sa klart og tydelig fra om at jeg har selvmordstanker, i tillegg til at jeg har Sett og hørt ting som ikke er virkelige. Trodde liksom jeg skulle få rask hjelp. Anonymkode: 7410d...e66
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Prøv igjen hos kommunen og forklar situasjonen din. Ville uansett tatt kontakt med fastlegen. Kanskje du kan ha nytte av medisiner mens du venter. Hvis du tror du ikke klarer mer så må du vurderes for akutt innleggelse. Har du en arbeidsplass? Noen kan få samtaler gjennom bedriftshelsetjenesten. Et annet alternativ kan være en prest. De er svært gode samtalepartnere og snakker ikke om religion med mindre du ønsker det selv. Anonymkode: c75f5...29c Har ikke arbeidsplass. Har lite tillit til noe som helst religiøst siden det var nettopp religion gjorde at min tante ble fullstendig psykotisk, de skremte henne med helvette og djevelen og nå ser hun demoner konstant. Anonymkode: 7410d...e66
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Fastlegen min bor tre timer unna. Ja, men sist jegs prøvde å melde meg på et slikt lavterskeltilbud var det fullt. Anonymkode: 7410d...e66 Fastlegen min har videotimer, eller telefontimer, kan du benytte deg av noe sånt? Anonymkode: f2aa1...385
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg bare skjønner ikke, jeg trodde heg endelig skulle få hjelp. Sjekka nå om hvor lenge det er igjen til jeg får Time, og da stor det at jeg ikke kan forvente time før om et par måneder. Jeg sa klart og tydelig fra om at jeg har selvmordstanker, i tillegg til at jeg har Sett og hørt ting som ikke er virkelige. Trodde liksom jeg skulle få rask hjelp. Anonymkode: 7410d...e66 Det kan hende du får time raskere enn det som står. Det må ikke bli to timer selv om det er gjennomsnittlig ventetid. Det hender og at folk misforstår hverandre, du kan ha blitt tolket som moderat deprimert, ikke akutt suicidal? Er du akutt suicidal nå? Hvis det står om liv må du ringe 113 som med annen livstruende sykdom. Hvis ikke, så ring fastlegen din i dag, forklar situasjonen, få en telefontime om ikke annet. Anonymkode: c75f5...29c 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Det må ikke bli *to måneder, mente jeg å skrive. Gikk litt fort i svingene. Anonymkode: c75f5...29c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fastlegen min bor tre timer unna. Ja, men sist jegs prøvde å melde meg på et slikt lavterskeltilbud var det fullt. Anonymkode: 7410d...e66 Det går jo fint an å ha en video/telefon konsultasjon med fastlegen, du må ikke reise dit for å kunne prate. Anonymkode: bfb31...d49
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke arbeidsplass. Har lite tillit til noe som helst religiøst siden det var nettopp religion gjorde at min tante ble fullstendig psykotisk, de skremte henne med helvette og djevelen og nå ser hun demoner konstant. Anonymkode: 7410d...e66 Hvis fastlegen din ikke vet om at tanten din har schizofreni (?) så ville jeg informert om det. Det kan være viktig for han å vite. Anonymkode: c75f5...29c 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg bare skjønner ikke, jeg trodde heg endelig skulle få hjelp. Sjekka nå om hvor lenge det er igjen til jeg får Time, og da stor det at jeg ikke kan forvente time før om et par måneder. Jeg sa klart og tydelig fra om at jeg har selvmordstanker, i tillegg til at jeg har Sett og hørt ting som ikke er virkelige. Trodde liksom jeg skulle få rask hjelp. Anonymkode: 7410d...e66 Du får jo hjelp, du må bare smøre deg med tålmodighet som alle andre. DPS sa at du må vente i én måned, det er ganske standard for alle. Og det er rask hjelp. Vi bor i Norge og har er presset og svekket helsesystem hvor mange trenger hjelp, du får hjelp om en måned og det er relativt raskt. Anonymkode: bfb31...d49
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 Ta kontakt med kommunens psykiatritjeneste. De har som oftest flere ulike tilbud - det er ikke sånn at dps er de eneste som kan hjelpe med psykiske problemer. På akkurat samme måte som at ikke all sykdom ellers behandles i spesialisthelsetjenesten det heller. Du kan kanskje få psykiatrisk hjemmesykepleie, eller gå til samtaler hos psykolog der mens du venter. Og ta kontakt med fastlegen din. Kanskje har de tilbud om time over nett? I minste fall kan fastlegen følge deg opp over telefon og ha telefontimer, om du ikke klarer reisen dit nå. Har selv hatt oppfølging av fastlegen via telefon siste ukene, fordi jeg var for syk til å dra til legen. Anonymkode: 61812...697
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan hende du får time raskere enn det som står. Det må ikke bli to timer selv om det er gjennomsnittlig ventetid. Det hender og at folk misforstår hverandre, du kan ha blitt tolket som moderat deprimert, ikke akutt suicidal? Er du akutt suicidal nå? Hvis det står om liv må du ringe 113 som med annen livstruende sykdom. Hvis ikke, så ring fastlegen din i dag, forklar situasjonen, få en telefontime om ikke annet. Anonymkode: c75f5...29c Jeg har ikke planer om å ta selvmord, men enkelte dager kan jeg være så langt nede at je 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du får jo hjelp, du må bare smøre deg med tålmodighet som alle andre. DPS sa at du må vente i én måned, det er ganske standard for alle. Og det er rask hjelp. Vi bor i Norge og har er presset og svekket helsesystem hvor mange trenger hjelp, du får hjelp om en måned og det er relativt raskt. Anonymkode: bfb31...d49 For noen dager siden låste en fremmed øyenkontakt med meg og sa «håper du dør» mens hun smilte. Jeg vet det ikke var ekte, men det var dritskummelt. Jeg begynner allerede å være usikker på hva som er ekte og hva som ikke er det. Hvordan får jeg hjelp? Det er ganske tydelig at både selvmordstankene mine og hallusinasjonene blir verre for hver eneste dag som Går. Og nei, jeg får ikke hjelp. Det minste de kunne ha gjort er å gi meg noe tips på hva jeg kan gjøre mens jeg venter. For sånn som det er nå, sitter jeg bare hjemme og blir sykere og sykere for hver dag som går. Anonymkode: 7410d...e66
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg har ikke planer om å ta selvmord, men enkelte dager kan jeg være så langt nede at je For noen dager siden låste en fremmed øyenkontakt med meg og sa «håper du dør» mens hun smilte. Jeg vet det ikke var ekte, men det var dritskummelt. Jeg begynner allerede å være usikker på hva som er ekte og hva som ikke er det. Hvordan får jeg hjelp? Det er ganske tydelig at både selvmordstankene mine og hallusinasjonene blir verre for hver eneste dag som Går. Og nei, jeg får ikke hjelp. Det minste de kunne ha gjort er å gi meg noe tips på hva jeg kan gjøre mens jeg venter. For sånn som det er nå, sitter jeg bare hjemme og blir sykere og sykere for hver dag som går. Anonymkode: 7410d...e66 Er noe rart med telefonen. Det skulle stå at jeg ikke har planer om selvmord, men enkelte dager er det så ille at jeg faktisk vurderer å hoppe i trafikken bare for å slippe dette mer. Anonymkode: 7410d...e66
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har ikke arbeidsplass. Har lite tillit til noe som helst religiøst siden det var nettopp religion gjorde at min tante ble fullstendig psykotisk, de skremte henne med helvette og djevelen og nå ser hun demoner konstant. Anonymkode: 7410d...e66 Vil da bare gjenta kirkens sos ikke har ett snev med religion å gjør. Har selv overlevd til tider ved å snakke med noen der Anonymkode: 8892b...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke planer om å ta selvmord, men enkelte dager kan jeg være så langt nede at je For noen dager siden låste en fremmed øyenkontakt med meg og sa «håper du dør» mens hun smilte. Jeg vet det ikke var ekte, men det var dritskummelt. Jeg begynner allerede å være usikker på hva som er ekte og hva som ikke er det. Hvordan får jeg hjelp? Det er ganske tydelig at både selvmordstankene mine og hallusinasjonene blir verre for hver eneste dag som Går. Og nei, jeg får ikke hjelp. Det minste de kunne ha gjort er å gi meg noe tips på hva jeg kan gjøre mens jeg venter. For sånn som det er nå, sitter jeg bare hjemme og blir sykere og sykere for hver dag som går. Anonymkode: 7410d...e66 Skjønner det er kjempeskummelt. Må gjenta at du må gi beskjed til fastlegen om hvordan du har det, om hallusinasjoner, hoppe i trafikken og at tanten din har hatt psykoser. Selv om du ble vurdert som ikke syk nok til akutthjelp for to uker siden så er det ikke sikkert at du blir vurdert slik i dag. Veldig viktig å ta kontakt på nytt når du føler deg dårligere. Anonymkode: c75f5...29c 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vil da bare gjenta kirkens sos ikke har ett snev med religion å gjør. Har selv overlevd til tider ved å snakke med noen der Anonymkode: 8892b...9f4 Kan godt snakke med de, men største bekymringa mi er som sagt hallusinasjonene. Føler meg mer ig mer paranoid for hver dag som Går. Vet ikke en gang om vennene mine er ekte eller ikke. Anonymkode: 7410d...e66 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå