Gå til innhold

Delvis forstoppelse over lang periode

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hjelper mot delvis forstoppelse?

Jeg går på do hver morgen, og som oftest senere på dagen, men føler at jeg aldri tømmer meg skikkelig. Det kommer ikke store mengder avføring. Jeg kjenner også en viss trykk eller tyngde i magen hele tiden. Altså, har en følelse av at jeg ikke klarer å slappe av i magen.

Har hatt det sånn i ca 5-6 år siden jeg drev med hard intensiv trening på den tiden da, så har utviklet en del hemoroider, men de kommer og går.

Kostholdet mitt er sunt og rent med høyt fiberinnhold. Drikker 2 - 2,5 liter vann daglig. Har også prøvd å drikke forskjellige grønnsaksjuice, uten noen forbedring.

Hva annet hjelper? Øvelser? Noen tilskudd?

Anonymkode: 064cb...8cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve Duphalac/Laktulose. Det er reseptfritt på apoteket. 

Ville kanskje hørt med legen din, siden du har hatt det slik såpass lenge. Da kan du eventuelt få Movicol på resept.

Anonymkode: 443d3...d43

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva hjelper mot delvis forstoppelse?

Jeg går på do hver morgen, og som oftest senere på dagen, men føler at jeg aldri tømmer meg skikkelig. Det kommer ikke store mengder avføring. Jeg kjenner også en viss trykk eller tyngde i magen hele tiden. Altså, har en følelse av at jeg ikke klarer å slappe av i magen.

Har hatt det sånn i ca 5-6 år siden jeg drev med hard intensiv trening på den tiden da, så har utviklet en del hemoroider, men de kommer og går.

Kostholdet mitt er sunt og rent med høyt fiberinnhold. Drikker 2 - 2,5 liter vann daglig. Har også prøvd å drikke forskjellige grønnsaksjuice, uten noen forbedring.

Hva annet hjelper? Øvelser? Noen tilskudd?

Anonymkode: 064cb...8cc

Gå på apoteket og kjøp Movicol. Dette skal mykne opp avføringen din, hvis du har hard og treg avføring kan det også komme luftsmerter. 

Anonymkode: ea954...7ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått en ordentlig sjekk hos lege? Det ville jeg anbefalt.

Anonymkode: 2122f...a4a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du skriver at du har prøvd å drikke grønnsaksjuice. Men har du prøvd å faktisk drikke sviskejuice?

Dette virker avførende å spise og drikke (svisker og sviskejuice). Svisker får du kjøpt i alle dagligvarebutikker, og mange eldre som ofte sliter med forstoppelser spiser svisker som en del av et daglig kosthold for å holde fordøyelsen i gang. Og dette er faktisk  noe som virker.

Sviskejuice vet jeg ikke hvor man får kjøpt, annet enn i babymathyllene på dagligvarebutikken. Der selger de små flasker med sviskejuice som man kan gi til babyer med forstoppelse (noe som er vanlig hos de små også). Kanskje Helsekostbutikker har sviskejuice i større flasker eller kartonger?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Er du stressa? Døgnrytmen på plass? Belastninger og spesielt stress/angst fører ofte til forstoppelser

Anonymkode: e9ffd...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem. Kontaktet til slutt legen, men fikk bare standard rådene om å spise fiber, drikke vann og bevege meg, som jeg allerede gjør. 
Har hatt god effekt av ViSiblin, men synes det er styr å blande pulver ut i vann x2-3 per dag, så nå har jeg kjøpt frukt og fiber tabletter. Fungerer greit nok, men er slitsomt når ikke magen fungerer. 😏

Anonymkode: d404f...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...