AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Sliter litt med barnehagen, og blir veldig glad for innspill! Situasjonen er den at barnet mitt (akkurat fylt 3), har sluttet å sove på dagtid. Det valgte vi fordi han sovnet senere og senere om kvelden, og da klokka ble 21-22 før han sovnet kuttet vi duppen for noen måneder siden. Sover nå 18-0630. MEN, vi sliter veldig med å få barnehagen med på laget. De andre barna på avdelingen sover enda, så skjønner at det passer dårlig at mitt barn skal være våken. De har flere ganger latt han sove i barnehagen (10-60 min) , og da sovner han ikke før 21-22 om kvelden. Barnehagen insisterer på at barnet må ligge på samme rom som barna som skal sove og hvile i tiden de sover. Det ender selvsagt med at barnet sovner. Alternativet er at vi henter tidlig (12). Har gjort den denne uken, men tror tålmodighet til arbeidsgiveren min snart er slutt. Det jeg lurer på: 1. Er dere enige i at det er bedre å sove 12-13 timer om, enn å sove 9 timer om natten+1 time om dagen? 2. Er det urimelig av meg å be om at barnet kan gjøre noe annet enn å ligge i et mørkt rom sammen med de andre midt på dagen? Jeg skjønner (og er enig i) at barnehagen skal legge til rette for hvile, men jeg mener at det går an å slappe av på andre måter enn liggende i et mørket rom. Kan det være andre løsninger vi ikke har tenkt på? På forhånd tusen takk for innspill 🐻 Anonymkode: 3c02c...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Barnehagen skal tilrettelegge i denne overgangen Anonymkode: a6e88...307 32 1 13
Sofakona Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Når min datter var 3 år var det ingen som sov på avdelingen...er ikke det litt seint med dupp? Om barnehagen har mulighet så burde jo barnet ditt kunne komme inn på en annen avdeling mens de andre sover. 18
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Altså du er ikke urimelig men det er ikke nok voksne til at barnet ditt kan få gjøre noe annet. Når alle de andre sover sp er det to som sitter inne til alle har sovnet Anonymkode: 9823c...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Når min datter var 3 år var det ingen som sov på avdelingen...er ikke det litt seint med dupp? Om barnehagen har mulighet så burde jo barnet ditt kunne komme inn på en annen avdeling mens de andre sover. Helt vanlig med 3 åringer som sover Anonymkode: 9823c...ef0 4
Veggdyret Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Enig i at barnet ikke bør være på et mørkt og stille rom hvis det helst skal være våkent, men du må huske at barnet gjerne blir mye mer slitent av å være i barnehagen enn sammen med deg (hjemme), så det kan hende at de ansatte ser at barnet ditt er helt utslitt og ikke mulig å holde våkent hele barnehagedagen, og at de derfor mener det er bedre at han sover sammen med de andre barna enn at han sovner ute på lekeplassen klokka 14:00 (...for det gjorde barnet mitt i den perioden...). 10 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Barnehagen kan ikke kreve at barnet ditt, som ikke skal sove, skal ligge å hvile på et mørkt rom. Selvfølgelig sovner han. Barnehagen må tilrettelegge, selv om det kan være utfordrende. Overgangen fra dupp til ikke dupp er ofte litt trøblete. Anonymkode: d1571...eac 8 2
Gjest odin33 Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 Det er absolutt best at barnet sover 12-13 timer om natten. Barnehagen skal tilrettelegge for dette. I vår avdeling er det 2 åringer som ikke sover på dagen lengre. Barn er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 Hvis de ikke skjønner at barn har individuelle behov, og har nok ansatte til å passe de som er våkne, så må de ansatte flere! Hva blir det neste? Nei, ungen må gå med bleie i barnehagen selv om han nesten er tørr, for de har ikke kapasitet til uhell? Anonymkode: dea9e...959 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 4 minutter siden, Veggdyret said: Enig i at barnet ikke bør være på et mørkt og stille rom hvis det helst skal være våkent, men du må huske at barnet gjerne blir mye mer slitent av å være i barnehagen enn sammen med deg (hjemme), så det kan hende at de ansatte ser at barnet ditt er helt utslitt og ikke mulig å holde våkent hele barnehagedagen, og at de derfor mener det er bedre at han sover sammen med de andre barna enn at han sovner ute på lekeplassen klokka 14:00 (...for det gjorde barnet mitt i den perioden...). Ja, blir uten tvil mer sliten av å være i barnehagen. Jeg har mulighet til å hente 14, men 12 blir litt i tidligste laget. Anonymkode: 3c02c...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Er barnet i småbarnsavdeling enda da? Hvor de fortsatt bedriver hviling og soving? Vil tro at barnet skal på storebarnsavd til høsten, og problemet løses selv da? Uansett, hadde akkurat samme utfordring med min sønn, klin umulig å legge om han sov på dagtid. Var 2,5 år.. Barnehagen var helt for at han ikke sov, selv om de fleste andre barna ved avdelingen sov. Mener at bhg må tilrettelegge for dere her.. Til opplysning, ett år etter at min sluttet med dagsoving, sovner han fortsatt mellom 18-1830 og sover 12 t 😊 Anonymkode: 05580...864 2
Tuttifrutti843950 Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 Hææ? Hva i alle dager er dette for noe tull?! Min sluttet å sove etter han fylte 2 så klart skal barnehagen ta hensyn til det og ikke legge han!! Her tar de han med i et annet rom og lar han pusle/tegne mens de andre barna sover. Dette skal du ikke finne deg i fra bhg 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er barnet i småbarnsavdeling enda da? Hvor de fortsatt bedriver hviling og soving? Vil tro at barnet skal på storebarnsavd til høsten, og problemet løses selv da? Uansett, hadde akkurat samme utfordring med min sønn, klin umulig å legge om han sov på dagtid. Var 2,5 år.. Barnehagen var helt for at han ikke sov, selv om de fleste andre barna ved avdelingen sov. Mener at bhg må tilrettelegge for dere her.. Til opplysning, ett år etter at min sluttet med dagsoving, sovner han fortsatt mellom 18-1830 og sover 12 t 😊 Anonymkode: 05580...864 Småbarnsavdeling med hvile og soving, ja. Ja, skal heldigvis over på ny avdeling med ny pedagogisk leder til høsten 🙌 Anonymkode: 3c02c...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 Barnehagen lot vårt barn være den eneste våkne da hun var 2 år, det gikk helt fint! Tror hun ble sittende med noe rolig aktivitet mens de andre sov ute. Siden de var tre ansatte på avdelingen midt på dagen, hadde en sovevakt, en spiste lunsj, og en passet de som var våkne eller våknet underveis. Sovevakten byttet med den som hadde lunsj etter en halvtimes tid. Jeg er helt enig i at det et bedre med mye søvn på natten. Tre år er da en helt vanlig alder hvor dagsøvn fases ut? Anonymkode: bd4b6...ed5 1
Carrot Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 Jeg syns ikke du er urimelig, jeg syns bhg bør vurdere flytte ditt barn til en avdeling hvor de ikke sover denne korte tiden på dagen hvis det er avdelingens bemanning som er utfordingen 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Du er selvfølgelig ikke urimelig. De må ha voksne til å passe på de som ikke sover. Anonymkode: e74a8...7bb 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 Bare tull! Barnehagen la til rette da vår sluttet å sove på dagtid da hun var 1 år og 10 mnd. De tok henne med på matlaging og personalmøter da resten av avdelingen sov. Anonymkode: 5cbc6...135 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 25 minutter siden, Sofakona said: Når min datter var 3 år var det ingen som sov på avdelingen...er ikke det litt seint med dupp? Om barnehagen har mulighet så burde jo barnet ditt kunne komme inn på en annen avdeling mens de andre sover. Har opplevd 5 åringer som fortsatt trenger hvil, så 3 er godt innenfor Anonymkode: 31ef7...afb 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Selvsagt skal ikke barnehagen 'tvinge' barnet til å sove når dere sier at duppen er avsluttet. Det er helt vanlig i 2-3årsalderen at duppen fjernes. Hva barnehagen mener, er faktisk ikke relevant her. Dette hadde jeg tatt videre opp med daglig leder i barnehagen. Anonymkode: 008c5...389 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis de ikke skjønner at barn har individuelle behov, og har nok ansatte til å passe de som er våkne, så må de ansatte flere! Hva blir det neste? Nei, ungen må gå med bleie i barnehagen selv om han nesten er tørr, for de har ikke kapasitet til uhell? Anonymkode: dea9e...959 Den har jeg allerede hørt. Anonymkode: 4bb2d...3df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå