AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 hei. jeg og partneren min har litt forskjellig syn på sosiale medier, tror jeg. Den jeg har valgt å dele livet med følger nøye med på hvem jeg følger og hvem som følger meg (og hvilke innlegg jeg liker). Dette er en salig blanding av folk fra jobb eller i min bekjentskapskrets, jeg legger ikke så mye i det, egentlig. Selv holder jeg meg unna fra å sjekke, har nok å gjøre. Det er nå kommet dit at det stilles spørsmål ved alle jeg følger, og jeg blir nærmest nektet å følge de av det motsatte kjønn i min omgangskrets. Det er ikke det at det er så viktig for meg å følge den eller den, men det byr meg bare litt imot å skulle avfølge på kommando? Er det feil av meg å ikke ønske det? Jeg liker bare ikke å bli kontrollert, men samtidig ønsker jeg jo å ta hensyn til min kjæres følelser. Synes dette er vanskelig. Noen med lignende erfaring? Hvordan løser man slikt som dette? Anonymkode: c8e9d...480
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Dette er hans problem, og ikke noe du burde ta hensyn til. Han burde jobbe med seg selv, for dette er ikke normalt. Har dere snakket om hvorfor dette er et problem for han? Anonymkode: dcd5f...469 5 1
Virrevirrevapp Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Har din kjære en god grunn til å tro at du beveger deg i et utro landskap? Eller er han bare sjalu på alt og alle i ditt liv? Jeg tar hensyn til min kjæres tanker men det er ikke bra for ham heller at han lar sjalu tanker ta over hele livet. Så jeg lar ham ikke bestemme hvem jeg skal følge eller være i kontakt med, da skal han i så fall ha en god grunn. 1
Havbris Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 Kan du virkelig akseptere at fyren skal kneble deg og i tillegg bestemme hvem du skal ha kontakt med osv på sosiale medier? Hva er grunnen hans for å fotfølge deg på SoMe? 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 Gi han beskjed om å jobbe litt med selvbildet ditt. Du kjenner folk i begge kjønn, og anser kontakter viktig, uavhengig av kjønn. Ikke ønsker du å bli uvenner med noen på kommando. Dessuten om du sletter alle mannlige venner på fb, kommer alle til å lure på hvilken kontrollerende dust du er sammen med. Enten har dere tillit til hverandre eller ikke. Er det sånn at han sexter med alle damene han selv er venn med på fb? Siden han er så bekymret for dine bekjentskaper? Anonymkode: fb162...cdb 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 Med mindre du har begått tillitsbrudd før, eller bildene du liker av motsatt kjønn er typisk "posere sexy" eller, "vise seg frem" bilder (noe helt annet enn fjelltur bilder eller bilder der man liker det personen gjør på bildet og ikke liker bildet for hvordan personen ser ut) så er det ikke normalt å reagere som kjæresten din gjør. Da må kjæresten din jobbe med sjalusien sin i terapi, eller hvis hen er kontrollerende mot seg på andre områder i livet også må du dumpe vedkommende. Om det er du som liker den type bilder jeg nevner over så er det du som må slutte med det og vise mer respekt for forholdet. Anonymkode: 7951b...796 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): hei. jeg og partneren min har litt forskjellig syn på sosiale medier, tror jeg. Den jeg har valgt å dele livet med følger nøye med på hvem jeg følger og hvem som følger meg (og hvilke innlegg jeg liker). Dette er en salig blanding av folk fra jobb eller i min bekjentskapskrets, jeg legger ikke så mye i det, egentlig. Selv holder jeg meg unna fra å sjekke, har nok å gjøre. Det er nå kommet dit at det stilles spørsmål ved alle jeg følger, og jeg blir nærmest nektet å følge de av det motsatte kjønn i min omgangskrets. Det er ikke det at det er så viktig for meg å følge den eller den, men det byr meg bare litt imot å skulle avfølge på kommando? Er det feil av meg å ikke ønske det? Jeg liker bare ikke å bli kontrollert, men samtidig ønsker jeg jo å ta hensyn til min kjæres følelser. Synes dette er vanskelig. Noen med lignende erfaring? Hvordan løser man slikt som dette? Anonymkode: c8e9d...480 Han høres litt sykelig sjalu ut og oppførsel som dette anser jeg som et stort rødt flagg (🚩🚩). Han har ikke tillit til deg og kommer heller ikke til å få tillit til deg, ved at du sletter folk osv. Den usikkerheten og sjalusien hans kommer bare til å forflytte seg til andre områder, helt til du er isolert fra venner og bekjente. Denne mannen har problemer og burde oppsøke hjelp, du skal ikke begrense nettverket ditt når du er i et parforhold. Selvfølgelig, man har ikke kontakt med ekser og flørter rundt, men det er det heller få som gjør. Du får ta en skikkelig prat med han, spørre hva dette kommer av og at det er uaktuelt å begrense nettverk på kommando fra andre - og hvis han føler seg sjalu og usikker pga bagateller som dette, så er det ikke hvem du følger som er problemet, det er han. Jeg har vært i et forhold som dette tidligere, det ente med ar jeg var begrenset fra både familie og venner. Han mente at det kun var han som ville meg godt, alle vennene mine var fæle og var ikke bra for meg. Jeg ble isolert. Magefølelsen min fortalte meg i flere måneder at jeg måtte komme meg vekk derfra, men jeg lyttet ikke godt nok. Det endte med at han dro meg etter anklene ut av senga og gjennom leiligheten, han var fly forbannet og kastet meg på dør - fordi jeg hadde snakket med ei venninne på Facebook som han ikke likte. Jeg så meg aldri tilbake, og dette er 8 år siden - han kan fortsatt finne på å kontakte meg fordi han «savner meg» . Anonymkode: 4a1f6...739 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 Det "vanlige" er at man kan følge folk av begge kjønn på sosiale medier. Norge er et fritt land. Og ALLE bestemmer selv om de vil være i et forhold hvor en blir kontrollert av den andre. Man bestemmer også selv om en vil være i et forhold med en som ikke godtar å bli kontrollert. Så da må dere finne en mellomting som begge synes er bedre enn å være singel. Hvis ikke dere finner en løsning, så bør en kanskje se seg om etter noen andre man passer bedre sammen med. Anonymkode: ead44...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Du har pådratt deg en sjalu og kontrollerende partner. Det har ikke egentlig noe med sosiale medier å gjøre. Det vil sannsynligvis bidra til at du vil ha flere vansker i forholdet enn du ellers hadde hatt. Anonymkode: 4f10f...aeb
Daria Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 Dette handler ikke om hva som er vanlig på sosiale medier, det handler om at han har et usunt kontrollbehov, som neppe på sikt vil være begrenset til å følge med på hvilke innlegg du liker. Jeg ville tenkt nøye og hardt på om dette er sånn jeg ville hatt det - og svaret ville sannsynligvis (forhåpentligvis) blitt nei... 1
Ullvott Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Slik du beskriver din partner (du nevner ikke kjønn) oppfatter jeg det som at vedkommende er usunt kontrollerende. For de aller fleste er det verken vanlig eller ok å ha det slik i et forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 11.51): hei. jeg og partneren min har litt forskjellig syn på sosiale medier, tror jeg. Den jeg har valgt å dele livet med følger nøye med på hvem jeg følger og hvem som følger meg (og hvilke innlegg jeg liker). Dette er en salig blanding av folk fra jobb eller i min bekjentskapskrets, jeg legger ikke så mye i det, egentlig. Selv holder jeg meg unna fra å sjekke, har nok å gjøre. Det er nå kommet dit at det stilles spørsmål ved alle jeg følger, og jeg blir nærmest nektet å følge de av det motsatte kjønn i min omgangskrets. Det er ikke det at det er så viktig for meg å følge den eller den, men det byr meg bare litt imot å skulle avfølge på kommando? Er det feil av meg å ikke ønske det? Jeg liker bare ikke å bli kontrollert, men samtidig ønsker jeg jo å ta hensyn til min kjæres følelser. Synes dette er vanskelig. Noen med lignende erfaring? Hvordan løser man slikt som dette? Anonymkode: c8e9d...480 Har samme erfaring selv. Han følger insta babes, har ekser og diverse random hook ups på facebook fra alle tider. Legger ikke ut bilder av meg eller oss. Jeg eksisterer ikke i hans verden på so me, før syns jeg det var rart og mistenkelig. Men nå ja vell okey... Men mine kontakter som du skriver blir nøye vurdert, ingen av motsatt kjønn får "lov" til å verken kommentere eller like ting jeg har. Det blir alltid en diskusjon, så til slutt etter å ha hudflettet meg sier at han egentlig ikke bryr seg. Gud forby om noen legger meg til, blir også beskyldt for å følge andre for å oppnå kontakt. Idiotisk. Oh the ironi.... Anonymkode: 0b60a...43a 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #15 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 12.13): Har samme erfaring selv. Han følger insta babes, har ekser og diverse random hook ups på facebook fra alle tider. Legger ikke ut bilder av meg eller oss. Jeg eksisterer ikke i hans verden på so me, før syns jeg det var rart og mistenkelig. Men nå ja vell okey... Men mine kontakter som du skriver blir nøye vurdert, ingen av motsatt kjønn får "lov" til å verken kommentere eller like ting jeg har. Det blir alltid en diskusjon, så til slutt etter å ha hudflettet meg sier at han egentlig ikke bryr seg. Gud forby om noen legger meg til, blir også beskyldt for å følge andre for å oppnå kontakt. Idiotisk. Oh the ironi.... Anonymkode: 0b60a...43a Hvorfor er du sammen med en slik mann? Anonymkode: a9dff...ff1 2 2
Andro Skrevet 24. april 2023 #16 Skrevet 24. april 2023 Dette er et superviktig råd å følge i alle forhold om du skal forebygge psykisk vold: Du skal aldri under noen omstendighet ta hensyn til partnerens behov for å kontrollere hvem du har kontakt med, hvem du er venn med e.l. Da tar du ikke hensyn til dine egne følelser og behov, og du slutter å gjøre som du vil. Dersom det å ha et normalt sosialt liv og en bekjentskapskrets blir gjort så ubehagelig av en sjalu partner at det påvirker hvem du snakker med, melder med eller følger, da er du allerede voldsutsatt. Det er en form for psykisk vold. Det er menneskelig og helt greit å være sjalu. Det er en følelse vi alle kjenner på innimellom, i ulik grad og av ulike årsaker. Det er kun vårt eget ansvar å finne ut hva vi gjør med slike følelser. Vi må ordne opp i dem inni oss selv, og ikke ved å kontrollere de personene vi har rundt oss. Det finnes ingen omstendighet som legitimerer å gå inn med kontrolltiltak overfor våre nærmeste. Vi eier dem ikke, og folk vi er glad i unner vi all frihet, og unner dem vennskap og gode nettverk. Dine følelser er like gyldige i forholdet som hans, og du skal understreke dette veldig klart. Du kan si at du skjønner at det er vanskelig for ham å se at du har kontakt med andre, men at det er noe han må finne ut hvordan han takler selv. At din adferd og din bekjentskapskrets aldri vil bli regulert av hans angst, fordi du da blir ufri. Om han tror at risikoen for utroskap eller uønsket kontakt reduseres av å være drittsekk mot deg så tar han helt feil. Det er et gigantisk rødt flagg at folk følger med på slike ting og vil påvirke hvem du ser, melder og har kontakt med. En person som ikke hadde backet ut når jeg hadde gitt beskjed om at jeg har mitt helt eget liv, min helt egen omgangskrets og at jeg er avhengig av tillit og frihet for å fungere; den ville raskt funnet ut at veien ut av relasjonen var superkort. 3
-Missi- Skrevet 24. april 2023 #17 Skrevet 24. april 2023 Støtter resten, vær forsiktig ❤️absolutt rødt flagg 👍
Fant80 Skrevet 24. april 2023 #18 Skrevet 24. april 2023 Sjekker aldri damas sosiale medier. Vi deler TikTok linker på messenger. Det er det vi gjør. Har helt separate liv i Sosiale medier.. Jeg er uansett ikke aktiv på FB. Har bare nære kontakter som hun kjenner på de andre. Minus noen fra jobben på Snapchat. Jeg bryr meg overhodet ikke hva hun bedriver der,eller hva slags folk hun har som venn. Jeg har ingen exer som venner. Sletter de relativt raskt. Ser ingen spesiell grunn for å ha de der. Føler bare det blir en slags stalking på hverandre uansett. Ser på dette som den sunneste adferden til sosiale medier,og er fornøyd med slik det er. Folk burde generelt ta sosiale medier langt mindre seriøst. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #19 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 12.13): Har samme erfaring selv. Han følger insta babes, har ekser og diverse random hook ups på facebook fra alle tider. Legger ikke ut bilder av meg eller oss. Jeg eksisterer ikke i hans verden på so me, før syns jeg det var rart og mistenkelig. Men nå ja vell okey... Men mine kontakter som du skriver blir nøye vurdert, ingen av motsatt kjønn får "lov" til å verken kommentere eller like ting jeg har. Det blir alltid en diskusjon, så til slutt etter å ha hudflettet meg sier at han egentlig ikke bryr seg. Gud forby om noen legger meg til, blir også beskyldt for å følge andre for å oppnå kontakt. Idiotisk. Oh the ironi.... Anonymkode: 0b60a...43a Større rødt flagg skal man lete lenge etter. Hvorfor blir du??? Anonymkode: 0071f...90f
Bombasi Skrevet 24. april 2023 #20 Skrevet 24. april 2023 Fyren er sykelig sjalu og kontrollerende. Og det er vanskelig å gjøre noe med. Her bør du ha øynene dine våkne. Eventuelt bryte opp fra han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå