Gå til innhold

Dattera mi liker ikke bursdager i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min liker ikke hvordan de arrangerer bursdager i barnehagen. Som en introvert og sjenert mor forstår jeg henne ekstremt godt akkurat der, uten at jeg har sagt noe til henne. Stakkars bursdagsbarn, ikke rart i man får noe lignende sosial angst senere.

De har sikkert en god tanke med det, og når de beskriver utviklingen til barn fra de begynner og utover, så er det å bli satt i situasjoner hvor man er midtpunkt kanskje en god ting, likevel. 

Men. Uansett. Hun kvier seg hver gang det bursdag, for barna må stå i kø å klemme bursdagsbarnet foran alle. Datteren min er ingen klemmer, og hun ønsket at jeg skulle si det da hun selv hadde bursdag. Det gjorde jeg, og de ansatte sa det var greit. Uten at jeg senere vet hva som skjedde, men hun hadde ihvertfall hatt det fint. . 

Men her tidligere i uken ville hun virkelig ikke gå inn. Hun sa hun vil ikke klemme gutten, eller si gratulerer med dagen. Grunnen er at han er sånn som erter de andre barna. Hun sier at hun ikke føler seg komfortabel med å klemme store, bare de ettåringene og toåringene som går der. 

Jeg forklarte henne at det riktige er å si gratulerer med dagen, men du trenger ikke klemme om du ikke vil det selv. Du kan si det til de voksne, eller så kan jeg gjøre det. Det ville hun ikke, men hun var samtidig redd for at de ansatte skulle si hun måtte klemme likevel. Hun sier de ikke får kake om de ikke sier gratulerer med dagen... 

Altså bhg har en del praksiser jeg synes er litt spesielle, og ikke til barnas beste, så når datteren min sier de kan presse henne til å klemme, så er det noe jeg tror på. 

Hun har kun ut sommeren, så begynner hun på skolen.. Tror ikke det er mange bursdager igjen, så usikker på om det er nødvendig å ta det opp.. 

Altså hva bør jeg egentlig gjøre i denne situasjonen? Jeg støtter datteren min i at man ikke skal klemme noen om man ikke vil, men man sier jo gratulerer med dagen. Trodde det var allmenn kunnskap i alle bhg at man skal respektere de grensene, men vet ikke om d har noe å si at det er privat? 

Anonymkode: b37ca...735

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opp😊

Skrevet

Barnehagen bruker jo mye tid på å lære barna å bestemme over sin egen kropp - om å si nei. 

Du burde ta det opp - om ikke det er så mange bursdager igjen for ditt barn, så kommer det kanskje andre barn med lignende "vansker" (i mangel av et bedre ord). 

Når det gjelder å si gratulerer med dagen, så vil jeg kanskje helle mot at det går innunder "folkeskikk", og noe hun bør klare å få frem i en slik situasjon. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Rar ting å kreve av ungene når det er så mye fokus på «min kropp, mitt valg» ellers 🤔 Å gratulere med dagen er normal folkeskikk, så det burde være en selvfølge, men å tvinge ungene til både å gi klemmer og å få klem av alle? Merkelig. 

Anonymkode: 3166e...b1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en veldig underlig praksis, og ikke i tråd med å vise respekt for kropp og ulike behov.

Jeg ville tatt det opp med barnehagen og FAU, det er ikke god skikk å lære barn til at man skal «presses» til å klemme, og gir fort ubehagelige situasjoner når noen ikke vil gi eller ta imot. 

Kontraproduktivt spør du meg 🤷‍♀️

De kan feire på tusen måter. Tegne kort, synge sang, hvaenn barnet synes er gøy utenom tvungen fysisk kontakt. 

Anonymkode: 95422...c61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der min går velger de hva de vil, klem, high five eller bare gratulere 

Anonymkode: 8b912...544

AnonymBruker
Skrevet

Altså det er en ekstremt rar praksis. Jeg er ganske konfliktsky, og jeg har jo ikke noe utdanning som sier at jeg har rett til å uttale meg om dette, men "alle vet jo at det er feil". Alle vet at dette ikke er riktig. Jeg har virkelig ikke lyst til å tenke at de ikke vet bedre..

Det yngre barnet mitt skal begynne der snart og på småbarnsavdeling virker de så koselige og flinke, jeg vil ikke at sønnen min skal bli opplært til å tro at klemming osv er noe man skal gjøre uansett. Nå er han veldig fysisk da, så sånn sett er det jo ikke noe stress.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette ikke greit! Barn skal lære seg at det er ok at de setter grenser, selv om noen "blir lei seg" at de ikke får klem! Det er guilttripping og ødelegger for barnets sunne grensesetting! Når de blir voksne biter de tennene sammen om de har hodepine tredje kvelden på rad, later som alt er bra og ligger med mannen så han ikke skal tro det er noe galt i forholdet.

Anonymkode: eaa87...c09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette ikke greit! Barn skal lære seg at det er ok at de setter grenser, selv om noen "blir lei seg" at de ikke får klem! Det er guilttripping og ødelegger for barnets sunne grensesetting! Når de blir voksne biter de tennene sammen om de har hodepine tredje kvelden på rad, later som alt er bra og ligger med mannen så han ikke skal tro det er noe galt i forholdet.

Anonymkode: eaa87...c09

Kjenner til det. Jeg er sånn people pleaser og det er ikke godt. Jeg ser at datteren min er heldig å arve noen av egenskapene til pappaen sin, og det hadde jo vært fint om bhg kunne støtte opp under det.. Hun har alltid tort å ta plass, være seg selv og være tøff. Hun er modig og rettferdig.. Så det er veldig trist om de skal få henne til å ignorere egne tanker for å tekkes andre.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde barna i dag lærte at de hadde lov til å si nei? Det gjelder også å ha lov til å si nei til klem.

Jeg ville virkelig ha stusset om barnehagen synes dette er problematisk? Jenta bestemmer om hun vil klemme gutten.

At barnehagen har laget denne praksisen rundt bursdager, skal ikke gå ut over din jente.

Her er ikke klemming på bursdager, men de får krone samt litt andre privilegier. Bursdagsbarnet altså.

Anonymkode: 915a7...699

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig å legge opp til klemming. Obligatorisk sådan. 

Jeg hadde snakket med jenta om en high 5 hadde vært ok? Å gratulere er jo ok. 

Litt merkelig at de skal gjøre det etter tur egentlig. Her synger de bursdagssang i plenum.. 

Anonymkode: e2516...25a

• Liker 1
Skrevet

Men har du snakket med de ansatte om dette eller tar du bare det du hører fra din datter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Men har du snakket med de ansatte om dette eller tar du bare det du hører fra din datter?

Ja, har spurt. Dette er noe de gjør, praksisen altså, at de må stå i kø for å gi barnet klem og si gratulerer med dagen. Men jeg kan jo spørre om de gir andre alternativer til klem. Feks håndtrykk eller kun å si gratulerer.. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trodde barna i dag lærte at de hadde lov til å si nei? Det gjelder også å ha lov til å si nei til klem.

Jeg ville virkelig ha stusset om barnehagen synes dette er problematisk? Jenta bestemmer om hun vil klemme gutten.

At barnehagen har laget denne praksisen rundt bursdager, skal ikke gå ut over din jente.

Her er ikke klemming på bursdager, men de får krone samt litt andre privilegier. Bursdagsbarnet altså.

Anonymkode: 915a7...699

Måten det ble tatt på var helt grei, så jeg vet jo ikke hvordan dette ble fulgt opp. Tenkte å høre med datteren min etterpå hvordan det var på bursdagen hennes. 

Jeg synes det er veldig rart å legge opp til slik fysisk kontakt. De barna som ikke vil dette er jo ofte i mindretall og vil kanskje føle et press og det er jo ikke greit. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig å legge opp til klemming. Obligatorisk sådan. 

Jeg hadde snakket med jenta om en high 5 hadde vært ok? Å gratulere er jo ok. 

Litt merkelig at de skal gjøre det etter tur egentlig. Her synger de bursdagssang i plenum.. 

Anonymkode: e2516...25a

Jeg sa til henne at hun kan jo ta ham i hånda istedet, eller vinke, eller kun smile mens hun sier gratulerer med dagen. 

Nei altså her får bursdagsbarnet virkelig være i sentrum... Skikkelig ubehagelig for den sjenerte tipper jeg 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må aktivt inn og hjelpe datteren din å kommunisere dette til barnehagen. Hun bør (og skal) slippe å måtte ta ansvar for dette alene.

Det er stor og nesten umulig utfordring for et beskjedent og privat barn å skulle be om å gjøre en felles rutine på en annen måte enn normalen. Det fører ofte til dobbel gruing og enda en ting å prøve og unngå. 

Jeg er enig med deg i at barnehagen ikke skal presse til klemming. Datteren din kan fint vise respekt og høflighet ved å gratulere og ta i hånden. Men som sagt, jeg mener dette er noe du som mor må si. 

Anonymkode: 37a92...9c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må aktivt inn og hjelpe datteren din å kommunisere dette til barnehagen. Hun bør (og skal) slippe å måtte ta ansvar for dette alene.

Det er stor og nesten umulig utfordring for et beskjedent og privat barn å skulle be om å gjøre en felles rutine på en annen måte enn normalen. Det fører ofte til dobbel gruing og enda en ting å prøve og unngå. 

Jeg er enig med deg i at barnehagen ikke skal presse til klemming. Datteren din kan fint vise respekt og høflighet ved å gratulere og ta i hånden. Men som sagt, jeg mener dette er noe du som mor må si. 

Anonymkode: 37a92...9c6

Jeg sa ifra på bursdagen hennes. Hun har ikke kommunisert til meg før nå at det et et problem med de andres bursdag (mulig fordi det er fordi hun bare gir klem en gang kontra å motta klem fra femten andre). 

Jeg er helt enig med deg, men hun ville ikke at jeg skulle si noe. Burde jeg kanskje gjort det uten hennes viten? 

Ifbm bursdagen hennes sa jeg at hun ikke er en klemmer, og ikke er komfortabel med å gi klem til andre bestandig, og at hun synes det er litt skummelt å si ifra. Jeg vet ikke om det ble tatt hensyn til kun den dagen eller om de har husket på det.. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig spesielt ut. Jeg har jobbet i mange ulike barnehager, og dette har aldri forekommet.

Å gratulere bursdagsbarnet med dagen er jo hyggelig, men å inndra kaken om man ikke gjør det? Og å SKULLE klemme eller stå og ta imot klemmer på rad og rekke på den måten? Tror ikke din datter er den eneste som ikke er komfortabel, for å si det sånn.

Skjønner at du ikke vet om du gidder å si fra, men samtidig kan det jo hende at det kan komme andre barn til gode senere også....

Anonymkode: d1ed8...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...