Gå til innhold

16:8 Periodisk faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte 10 april med 8 timers spisevindu pr dag. Går veldig greit foreløpig. Drikker pepsi max under fasten. 

Har du prøvd denne fasten og livsstilen? Funket den for deg? Tok det lang tid for å miste vekt?

Startvekt på 63,1 kg.

20 april Dagens vekt er på 61,4 kg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kcal spiser du i vinduet?

Anonymkode: 7fed8...22b

AnonymBruker
Skrevet

Har gått ned 7,4 kg med periodisk faste og kaloritelling. Starta i sluttan av januar. 

Anonymkode: 6c6d1...2bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange kcal spiser du i vinduet?

Anonymkode: 7fed8...22b

Spiser ikke mere enn 1300 kcal

Skrevet

Har holdt på med periodisk faste siden mai i fjor. Man går ikke automatisk ned i vekt av periodisk faste. Det handler fortsatt om kaloriene man putter inn i munnen. Desverre😅

Jeg valgte faste pga fråtsing om kveldene. Putta enorme mengder snop/kaker/brus i meg om kveldene etter ungene var i seng. Nå spiser jeg ingenting etter kl 20, noe som betyr at hele fråtsingen er historie. Jeg spiser en stor lunsj og en normal middag. Passer på at disse to måltidene inneholder nok protein og fett, slik at jeg holder meg mett. 

Dette har ført til vektnedgang på 12 kg. (Er 170cm og starta på 78 kg i fjor) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Torsketunge skrev (3 timer siden):

Spiser ikke mere enn 1300 kcal

Dette er derfor du går ned, ikke fordi du unngår å spise i 16 timer i strekk.

Anonymkode: 33670...902

• Liker 1
Skrevet (endret)
Torsketunge skrev (9 timer siden):

Begynte 10 april med 8 timers spisevindu pr dag. Går veldig greit foreløpig. Drikker pepsi max under fasten. 

Har du prøvd denne fasten og livsstilen? Funket den for deg? Tok det lang tid for å miste vekt?

Startvekt på 63,1 kg.

20 april Dagens vekt er på 61,4 kg.

Nå kommer det helt ann på inntak vs. hva du forbrenner i kcal. Selv faster jeg på samme måte, fordi jeg føler kroppen fungerer best for meg på denne måten, og ikke for å gå ned i vekt. Har hele mitt voksne liv veid omkring 60 kg (er 1,75m), og alltid trent mye og vært aktiv, selv under graviditetene 🙂 men jeg går verken opp eller ned i vekt, fordi jeg inntar like mye kcal som jeg forbrenner. 

Hvis du føler at det fungerer for deg, er jo det bare bra. Kroppen trenger fasteperioder ila døgnet, men hvor lenge er jo opptil deg og din kropp. Og dette er for meg ikke noen "diett" eller noe jeg ser på som faste i hverdagen, men en livsstil jeg har hatt siden videregående. Men om jeg blit kjempesulten på utsiden av "vinduet", spiser jeg selvfølgelig, men det er ytterst få ganger jeg føler sult i "fasteperioden", rett og slett fordi kroppen får i seg nok næringsrik mat ila de timene jeg spiser 🙂

Endret av Marvels
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i september 2022 og holder meg til det siden. Jeg begynte ikke med et mål om å slanke meg (er ikke overvektig), men jeg har tarmproblemer (oppblåsthet og hyppig avføring) som jeg skulle veldig gjerne bli kvitt. Og det hjalp i løpet av et par dager. 😭Det er nesten sjokkerende at det var så lite som skulle til, så mye jeg plagdes, uten en løsning som funket for meg. 

Jeg orket ikke å holde meg til "fodmap"-diett, jeg tror ikke jeg spiser FOR mye grønnsaker og frukt fra før av liksom, jeg vil ikke kutte en hel del av dem.

jeg begrenser ikke kalorier, og begrenser ikke hva jeg spiser. Jeg spiser ikke frokost (drikker svart kaffe), og det er eneste endring. Jeg har ikke mistet noe vekt, men akkurat det var heller ikke et mål for meg. Men jeg føler meg så mye bedre. Jeg blir sjeldent oppblåst, jeg føler at tarmen generelt fungerer så mye bedre. Jeg er så frelst at jeg ønsker å fortelle alle så bra det funket for meg, men folk er så skeptiske. Mange er helt sikre på at frokost er livsviktig, og at hyppige måltider er eneste riktige. De vil ikke engang prøve.. 

jeg ønsker nå å prøve Fasteimiterende diett, for å reparere tarmene enda bedre. Og ja, anbefaler alle bare prøve, gi det en sjanse. Hva om du plutselig får like god effekt som meg? Det krever veldig lite innsats å prøve.. 

Anonymkode: 470fc...17d

• Liker 2
Skrevet

Ikke drikk Pepsi Max. Selv om det ikke er sukker i den, så setter du systemet i gang, og utskiller insulin.

Jeg fastet ca. 4 måneder 18:6, i fjor, men ikke for å slanke meg. Gikk ned noen få kilo. Men jeg følte meg mye sprekere fysisk og mentalt. Ble kvitt hundeallergi og astmasymptomer.

AnonymBruker
Skrevet
Tarzani skrev (På 20.4.2023 den 19.47):

Har holdt på med periodisk faste siden mai i fjor. Man går ikke automatisk ned i vekt av periodisk faste. Det handler fortsatt om kaloriene man putter inn i munnen. Desverre😅

Jeg valgte faste pga fråtsing om kveldene. Putta enorme mengder snop/kaker/brus i meg om kveldene etter ungene var i seng. Nå spiser jeg ingenting etter kl 20, noe som betyr at hele fråtsingen er historie. Jeg spiser en stor lunsj og en normal middag. Passer på at disse to måltidene inneholder nok protein og fett, slik at jeg holder meg mett. 

Dette har ført til vektnedgang på 12 kg. (Er 170cm og starta på 78 kg i fjor) 

Det er jo veldig bra😃 jeg har også startet på det nå, pga alt tullet jeg puttet i meg på kvelden. Jeg slet dessuten med halsbrann, antagelig pga overvekten jeg fikk av dette her. Har fått spiserørsbrokk av det. Jeg har ikke holdt på så veldig lenge med periodefasting, og har ikke vekt, så jeg vet ikke om jeg har gått så mye ned ennå, men halsbrannen er borte. Jeg har også gått fra large til medium i arbeidsklær på jobben 😃

Anonymkode: 08209...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har hatt periodisk faste siden i fjor sommer. Gikk ned 5 kg ila høsten (var ikke overvektig i utgangspunktet, men hadde 24 i bmi). Siden nyttår har vekta vært stabil, noe jeg er fornøyd med. Spiser helt vanlig og teller ikke kalorier ellers. Drikker ikke Pepsi max da. Bare vann og en kopp kaffe om morgenen. 

Anonymkode: b560d...25b

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (10 timer siden):

Ikke drikk Pepsi Max. Selv om det ikke er sukker i den, så setter du systemet i gang, og utskiller insulin.

Jeg fastet ca. 4 måneder 18:6, i fjor, men ikke for å slanke meg. Gikk ned noen få kilo. Men jeg følte meg mye sprekere fysisk og mentalt. Ble kvitt hundeallergi og astmasymptomer.

Det er ikke sant. Hvis det du sier her hadde stemt, så hadde ingen med diabetes kunnet drikke lettbrus.

Jeg begynte med periodisk faste for 4-5 år siden og selv om jeg nå spiser frokost når jeg er på reise eller har gjester, så har det vært (og er) godt for kroppen. Jeg har også drukket lettbrus hele veien, og det har ikke hatt noe å si i det hele tatt.

At det hjelper mot allergi er jeg heller skeptisk til, men at det kan hjelpe på formen generelt, det tror jeg på. Hvis du vil bruke periodisk faste for å gå ned i vekt, gå gjelder fremdeles kalorier inn/kalorier ut. 

Anonymkode: 52909...4e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor ikke bare drikke vann isteden for den der kunstig søtstoffavhengigheten? 

Anonymkode: 63592...249

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor ikke bare drikke vann isteden for den der kunstig søtstoffavhengigheten? 

Anonymkode: 63592...249

Er det den erfaringen du har med periodisk faste? Informativt, eller kanskje ikke?

Anonymkode: 52909...4e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...