Gå til innhold

Forstår ikke helt hvordan jeg skal regne dagene i mens (blodprøver, gynekolog, hormoner)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd uregelmessige og merkelige menstruasjoner de siste månedene. Jeg er en en kvinne på 34, og siden jeg var 12 har menstruasjonene mine sett ut slik:

Dag 1: Litt, men konstant flyt
Dag 2: Ekstremt mye blod
...Og så dabber det gradvis av utover uka, og alt tar syv dager, med 25 dager mellom.
Men plutselig kunne jeg ha små enkeltblødninger et par dager før fossen ble skrudd på, eller mensen kunne plutselig komme uka før den skulle.

Jeg gikk til gynekolog for å sjekke at det ikke var noe virkelig skummelt på ferde, og dét var det heldigvis ikke. Men, så fikk jeg et blodprøveskjema der jeg skulle ta noen prøver de første dagene i mensen, og noen andre prøver ca 20 dager etter mensstart. 
Da spør jeg: "Jammen - noe av problemet er jo at jeg ikke helt skjønner når mensen begynner".
Hun skjønte ikke spørsmålet, fordi blod er blod.

...Men jeg forstår jo at det prøvene skal måle, er en hormonmengde som skal ha bygd seg opp i blodet, og blodmengden/antall dager i syklusen er vel en indikasjon på hvor mye hormoner som kan måles? Slik at den blodmengden jeg før hadde dag 2, har jeg nå dag 5 hvis man regner de små bloddryppene noen dager før som mensstart. Hva hvis jeg tar prøvene før mensen har kommet ordentlig i gang, og så viser de ikke et representativt prøvesvar for meg? Eller er det nettopp dét prøvene da skal avdekke, at min mens dag 2 er blitt hormonelt endret?

Beklager hvis jeg virker dum. Gynekologen var kjempeflink, altså, men hun var ikke norsk og det var en viss språkbarriere der både på norsk og engelsk. 

Anonymkode: eb0b3...825

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det heter seg at første dagen i menstruasjonssyklusen er dagen du blør ordentlig. Altså ikke spotting. Jeg kan også starte å blø lite den første dagen og mye dag 2 og 3. Jeg regner dagen jeg begynte å blø som dag 1. Om jeg en mnd kun spotter litt, regner jeg ikke det som dag 1. 

Anonymkode: 48bd4...f9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det heter seg at første dagen i menstruasjonssyklusen er dagen du blør ordentlig. Altså ikke spotting. Jeg kan også starte å blø lite den første dagen og mye dag 2 og 3. Jeg regner dagen jeg begynte å blø som dag 1. Om jeg en mnd kun spotter litt, regner jeg ikke det som dag 1. 

Anonymkode: 48bd4...f9d

Men hva om dette er medisinsk feil

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt morsomt fordi jeg var nylig hos (en god!) gynekolog fordi jeg har laaangvarig blødning. Hun insisterte hardt på at jeg hadde ikke mensen før blødningen endret tydelig konsistens både i farge og tykkelse og var "skikkelig" blødning... Så de 7-10 dagene med blødning jeg har før det vi kom fram til er min mensen, er altså ikke mensen 😅 Så blod er visst ikke blod for alle. 

Min gynekolog mente jeg manglet progesteron som gjorde at jeg spottet for tidlig før selve mensen. Men nå har jeg fått svar på at alle blodprøver er normale, så vetta faen 🤷 Fikk forsåvidt også inntrykket av at det var vanskelig å få mål riktig på hormonprøver siden vi skal svinge... 

Anonymkode: ebc2e...c56

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva om dette er medisinsk feil

Hvordan skulle dette være feil? Spotting ville hett mensen og ikke spotting hvis det var mensen.

Anonymkode: ef8eb...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...