AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #1 Skrevet 20. april 2023 Med mindre det er medisiner eller sykdom som er årsak, handler overvekt om at man spiser for mye, dvs mer enn man forbruker. Punktum. Man må slutte å finne unnskyldninger for at man er stor. Helt klart at man har ulike forbrenninger, men når jeg har noen kilo for mye, handler det om at jeg spiser for mye i forhold til hvor mye jeg forbrenner. Jeg har en jobb der jeg sitter mye stille og jeg synes det er kjedelig å gå tur og trene og jeg er glad i sjokolade. Kjæresten min spiser mye mer enn meg og drikker brus med sukker og øl, likevel er han slankere enn meg, fordi han er mye mer aktiv. Det er tungt og vanskelig å gå ned i vekt, men vi må slutte å bortforklare hvorfor vi et overvektige. Det handler om at vi spiser for mye i forhold til hva kroppen vår bruker. For å si det litt flåsete; Det fantes ikke overvektige i konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig når de hadde sittet fanget en tid. Anonymkode: cd244...378 22 3 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #2 Skrevet 20. april 2023 Nei. Overvekt handler om mot og er vakkert. Anonymkode: 28ca6...696 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #3 Skrevet 20. april 2023 Liker at "hetse uføre-trådene" har blitt om til "hets overvektige-tråder". Anonymkode: aa67b...f0c 24 1 12
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #4 Skrevet 20. april 2023 TS, hvorfor er det så viktig for deg å fatshame at du måtte lage en egen tråd for å få utløp for det? Anonymkode: 983b0...559 27 12
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #5 Skrevet 20. april 2023 Jeg har en utfordring til deg @TS: Les hele denne artikkelen fra Harvard Medical School ordentlig, og fortell hva du tenker om den. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/why-people-become-overweight Anonymkode: 5de20...17d 12 9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #6 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS, hvorfor er det så viktig for deg å fatshame at du måtte lage en egen tråd for å få utløp for det? Anonymkode: 983b0...559 Det er ikke fatshaming. Anonymkode: e8226...73e 18 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #7 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS, hvorfor er det så viktig for deg å fatshame at du måtte lage en egen tråd for å få utløp for det? Anonymkode: 983b0...559 Som jeg skriver, er jeg for stor selv i forhold til hva som er sunt. Men merker at en del fornekter grunnen til at man er stor. Anonymkode: cd244...378 7 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #8 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som jeg skriver, er jeg for stor selv i forhold til hva som er sunt. Men merker at en del fornekter grunnen til at man er stor. Anonymkode: cd244...378 Enig, og vi som er slanke får høre at vi har flaks...DET er irriterende det. Men å nærme seg dette teamet er fatshaming tydeligvis. Anonymkode: e8226...73e 31 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS, hvorfor er det så viktig for deg å fatshame at du måtte lage en egen tråd for å få utløp for det? Anonymkode: 983b0...559 Men det TS skriver er jo fakta, jeg er selv overvektig og er fullstendig klar over at det har med for mye inntak av usunn mat i forhold til fysisk aktivitet. Selv om sannheten er ubehagelig så må det gå an å snakke om det, slenge ut utrykk som "fatshame" er bare tåpelig siden overvekt er et samfunnsproblem. Man får sikkert en godfølelse inne i seg av å henge seg på disse amerikanske trendene der "big is beautiful" men fakta er at det er ikke så veldig kult med diabetes, hjerteproblemer og alt annet som følger med overvekt. Anonymkode: fc678...7f6 25 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 Du skjønner det at nå i dag så kan man ikke snakke om overvekt å fedme og grunnen bak for da fatshamer man tydeligvis. Må da være lov å si at fedme er ofte selvforskyldt og at de som er det har spist for mye. Anonymkode: 17b15...890 17 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 Fordi det er lettere å leve i et selvbedrag. Ellers blir følelsen av mislykkethet for stor å bære. Anonymkode: ebe0f...794 16 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Med mindre det er medisiner eller sykdom som er årsak, handler overvekt om at man spiser for mye, dvs mer enn man forbruker. Punktum. Man må slutte å finne unnskyldninger for at man er stor. Helt klart at man har ulike forbrenninger, men når jeg har noen kilo for mye, handler det om at jeg spiser for mye i forhold til hvor mye jeg forbrenner. Jeg har en jobb der jeg sitter mye stille og jeg synes det er kjedelig å gå tur og trene og jeg er glad i sjokolade. Kjæresten min spiser mye mer enn meg og drikker brus med sukker og øl, likevel er han slankere enn meg, fordi han er mye mer aktiv. Det er tungt og vanskelig å gå ned i vekt, men vi må slutte å bortforklare hvorfor vi et overvektige. Det handler om at vi spiser for mye i forhold til hva kroppen vår bruker. For å si det litt flåsete; Det fantes ikke overvektige i konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig når de hadde sittet fanget en tid. Anonymkode: cd244...378 Fordi det er ikke alltid mat inn og energi ut. Vi har litt forskjellig kjemi i kroppen. Selv har jeg i årevis slitt med å få vekten opp. Og måtte i perioder overspise, fete ting for å holde vekten min oppe. Og jeg spiste gjerne to porsjoner middag, og akkurat hvor mye godteri ol som jeg ville. Alikevel slet jeg med å holde vekten oppe. Jeg var ikke så aktiv. Og har ikke oversikt på hvor mange kalorier jeg fikk i. Men minst dobbelt så mye. Jeg var normalt aktiv. Ikke så aktiv. Både mor og far var også sånn, men ting forandret seg hos min mor når hun ble 40 på samme vis som meg. Har hatt samme vekt siden ungdomskolen frem til da, og har aldri tenkt på hva jeg spiser. Jeg er like aktiv som før, faktisk trener jeg nå mer enn tidligere. Og har måtte redusere matinntaket kraftig, selv om jeg spiser litt mindre kalorier enn jeg egentlig skal, så hår fortsatt vekta litt oppover. Så på samme vis som mamma, så overspiser jeg ikke . To små måltider om dagen. Og drikker kun vann og melk feks. Imot masse cola ol tidligere. Nå drikker jeg kanskje et halvt glass brus i mnd. Alikevel vel bare øker vekte og er større nå enn noen gang tidligere. Så litt usikker på hvordan jeg skal få ned vekten. Da jeg alltid har spist sunt til måltider, tidligere mye usunt i tillegg. Og usunt når jeg måtte få opp vekten. Men spiser mest gr.saker til middag. Og føler at jeg mister mye energi og blir slapp, om jeg spiser mindre enn jeg gjør nå. Det er to brødskiver midt på dagen og en porsjon middag, som mot tidligere nå bare en liten porsjon, feks en potet eller to små poteter. Et par spiseskjeer saus, masse gr saker og en kjøttet. Blir jeg ekstea sulten drikker jeg vann. Av og til et glass melk om vann ikke "metter" Pappa feks, kunne spise et helt brød til lunsj, to tre porsoner middag, og kveldsmat. Der fant du bare hud og muskler. Har også en gang tidligere opplevd at jeg raskt økte vekt pga noen medisiner, så de slutta jeg med ganske fort. Anonymkode: 094aa...c88 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Fordi "spiser for mye og trener for lite" er en grov overforenkling. Ja, i bunn og grunn er det greia. Men hjelper det å si det om og om igjen? Og rakke ned på de som er så jævla dumme at de ikke får det til? Nei. Det handler også om at vi spiser feil mat slik at naturlige sult- og metthetssignaler ikke fungerer. Det handler også om miljøgifter og hormonhermende dritt som forvirrer kroppen. Det handler om stress og søvn og alt det der. Det handler også om psyken, om forstyrret spising, om skyld og skam over å ha latt seg selv havne der. Og TRAUMER, er dere ikke klar over at veldig mange av de som blir store har mye stygge opplevelser i bagasjen? Og mye mer. Jada, folk som plutselig kniper igjen på inntaket og som trener masse går ned i vekt på kort sikt. Men det er ofte enorme krefter som motarbeider og som gjør det vanskelig å opprettholde. Og så går de opp enda litt mer enn de gikk ned, og med noen runder slik jojo-slanking så er de tyngre enn de var da de begynte. DET HJELPER IKKE å gjenta det samme mantraet i all evighet og forvente at alle skal få det til på egenhånd. Noen gjør det, kjempeflott og bra jobba! Men majoriteten lykkes faktisk ikke, de trenger hjelp. Anonymkode: 6bd73...f5c 15 11
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er ikke alltid mat inn og energi ut. Vi har litt forskjellig kjemi i kroppen. Selv har jeg i årevis slitt med å få vekten opp. Og måtte i perioder overspise, fete ting for å holde vekten min oppe. Og jeg spiste gjerne to porsjoner middag, og akkurat hvor mye godteri ol som jeg ville. Alikevel slet jeg med å holde vekten oppe. Jeg var ikke så aktiv. Og har ikke oversikt på hvor mange kalorier jeg fikk i. Men minst dobbelt så mye. Jeg var normalt aktiv. Ikke så aktiv. Både mor og far var også sånn, men ting forandret seg hos min mor når hun ble 40 på samme vis som meg. Har hatt samme vekt siden ungdomskolen frem til da, og har aldri tenkt på hva jeg spiser. Jeg er like aktiv som før, faktisk trener jeg nå mer enn tidligere. Og har måtte redusere matinntaket kraftig, selv om jeg spiser litt mindre kalorier enn jeg egentlig skal, så hår fortsatt vekta litt oppover. Så på samme vis som mamma, så overspiser jeg ikke . To små måltider om dagen. Og drikker kun vann og melk feks. Imot masse cola ol tidligere. Nå drikker jeg kanskje et halvt glass brus i mnd. Alikevel vel bare øker vekte og er større nå enn noen gang tidligere. Så litt usikker på hvordan jeg skal få ned vekten. Da jeg alltid har spist sunt til måltider, tidligere mye usunt i tillegg. Og usunt når jeg måtte få opp vekten. Men spiser mest gr.saker til middag. Og føler at jeg mister mye energi og blir slapp, om jeg spiser mindre enn jeg gjør nå. Det er to brødskiver midt på dagen og en porsjon middag, som mot tidligere nå bare en liten porsjon, feks en potet eller to små poteter. Et par spiseskjeer saus, masse gr saker og en kjøttet. Blir jeg ekstea sulten drikker jeg vann. Av og til et glass melk om vann ikke "metter" Pappa feks, kunne spise et helt brød til lunsj, to tre porsoner middag, og kveldsmat. Der fant du bare hud og muskler. Har også en gang tidligere opplevd at jeg raskt økte vekt pga noen medisiner, så de slutta jeg med ganske fort. Anonymkode: 094aa...c88 Det er sikkert noe sånt ts mener, det kommer lange forsvarstaler hver gang man prøver å diskutere dette temaet. Du er vel enig i at til syvende og sist handler det om hva og hvor mye man putter i munnen? UANSETT forutsetninger, det nytter ikke å sammenligne seg med andre eller dra frem hvordan man hadde det i ungdommen. Det er lite konstruktivt, man må se på muligheter for å øke forbrenningen, endre kosthold osv, HVIS man ønsker å gå ned i vekt vel å merke, det må hver enkelt styre akkurat som de selv vil. Anonymkode: e8226...73e 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi "spiser for mye og trener for lite" er en grov overforenkling. Ja, i bunn og grunn er det greia. Men hjelper det å si det om og om igjen? Og rakke ned på de som er så jævla dumme at de ikke får det til? Nei. Det handler også om at vi spiser feil mat slik at naturlige sult- og metthetssignaler ikke fungerer. Det handler også om miljøgifter og hormonhermende dritt som forvirrer kroppen. Det handler om stress og søvn og alt det der. Det handler også om psyken, om forstyrret spising, om skyld og skam over å ha latt seg selv havne der. Og TRAUMER, er dere ikke klar over at veldig mange av de som blir store har mye stygge opplevelser i bagasjen? Og mye mer. Jada, folk som plutselig kniper igjen på inntaket og som trener masse går ned i vekt på kort sikt. Men det er ofte enorme krefter som motarbeider og som gjør det vanskelig å opprettholde. Og så går de opp enda litt mer enn de gikk ned, og med noen runder slik jojo-slanking så er de tyngre enn de var da de begynte. DET HJELPER IKKE å gjenta det samme mantraet i all evighet og forvente at alle skal få det til på egenhånd. Noen gjør det, kjempeflott og bra jobba! Men majoriteten lykkes faktisk ikke, de trenger hjelp. Anonymkode: 6bd73...f5c Det er veldig få som nekter for at det er vanskelig. Disse innleggene er heller ikke ment som en terapisesjon for å hjelpe overvektige, det er en meningsutveksling, IKKE fatshaming. Anonymkode: e8226...73e 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke fatshaming. Anonymkode: e8226...73e Jo det er det bare mislykket forsøk på å mene det godt Anonymkode: 2a41b...00f 5
Hjerte Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 Fordi det har med så mye mer enn livsstil å gjøre. Å redusere en komplisert problemtilling til en enkeltfaktor er hverken spesielt innsiktsfullt eller nyttig. 5 5
Sofakona Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 Selfølgelig vet vi som er overvektige at det er hva vi spiser...men mange her inne på kg skjønner jo tydeligvis ikke at hvorfor vi spiser..at det kan ligge så mye bak. Så alle de som tråkker ned på de større.vil dere være en del av problemet eller løsningen? 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er veldig få som nekter for at det er vanskelig. Disse innleggene er heller ikke ment som en terapisesjon for å hjelpe overvektige, det er en meningsutveksling, IKKE fatshaming. Anonymkode: e8226...73e Det er jo nettopp det mange gjør. Det er jo så ukomplisert, du må bare gjøre som jeg gjør. En meningsutveksling bikker fort over i skamming når språk og vinkling er som den pleier å være her. Anonymkode: 6bd73...f5c 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo det er det bare mislykket forsøk på å mene det godt Anonymkode: 2a41b...00f Det er nøytralt. Sykelige krenkbare folk burde ikke lese på slike forum. Anonymkode: e8226...73e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå