Gå til innhold

Hvordan opprettholder dere et aktivt sexliv etter mange år som gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har,vært sammen i 12 år,gift i 11.

Sexlivet,vårt blir bedre og bedre..

Vi er snille mot hverandre,sier 'jeg elsker deg'hundre ganger daglig,klemmer,tar på hverandre hele tiden,hjelper hverandre,lytter til den andre,er trofaste,til å stole på.

Vi tørr å slippe oss mere løs etter hvert som vi blir eldre.

Vi har sex ofte(synes vi selv),minst 3 ganger i uken. Ikke fordi vi føler at vi MÅ,men fordi vi har lyst på hverandre.

Er takknemlig for mannen min,han er så utrolig snill mot både meg og andre.elsker han av hele mitt hjerte❤️

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
flusa skrev (3 timer siden):

Vi har,vært sammen i 12 år,gift i 11.

Sexlivet,vårt blir bedre og bedre..

Vi er snille mot hverandre,sier 'jeg elsker deg'hundre ganger daglig,klemmer,tar på hverandre hele tiden,hjelper hverandre,lytter til den andre,er trofaste,til å stole på.

Vi tørr å slippe oss mere løs etter hvert som vi blir eldre.

Vi har sex ofte(synes vi selv),minst 3 ganger i uken. Ikke fordi vi føler at vi MÅ,men fordi vi har lyst på hverandre.

Er takknemlig for mannen min,han er så utrolig snill mot både meg og andre.elsker han av hele mitt hjerte❤️

Akkurat samme her. Har vært sammen i 17, gift i 12. Vi er småbarnsforeldre i starten/midten av 30-åra. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del synes sex er godt selv om det er på samme måte med samme person. 

Jeg synes fortsatt Freia Melkesjokolade er godt selv om jeg har smakt det før. Spesielt hvis jeg er sulten og ikke har spist sjokolade på en stund.

Jeg tenker at hvis man hele tiden byttet partner så ville det også blitt ensformig etter 30 år.

Anonymkode: 9053f...31b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 21.25):

Spørsmålet mitt går egentlig til de som er gift og har vært det i mange år og fremdeles har et godt og aktivt sexliv. Hva er det dere gjør som gjør at det funker? For jeg vil så veldig gjerne at det skal det! Alle råd tas imot med takk!

Vi er 55 og 56 år og har vært sammen i 37 år, 31 år som gift. Det beste rådet er å ha sex. Ligg med hverandre.

Oppretthold seksuallivet også i perioder hvor lysten er lav. For - husk: Slike perioder vil alle få. Noen ganger den ene, andre ganger den andre. Men snakk om dette når dere begge er kåte og glade, minn hverandre på at det vil komme bølgedaler og husk samtalen når de kommer.

Oppretthold nærhet, hudkontakt og ha sex når det er mulig, når dere kan tenke dere det - selv om dere kanskje ikke er så kåte. Vær bevisst på at det er viktig. If you don't use it, you lose it. Det ER mulig å suge ham litt under dynen selv om man egentlig var klar til å stå opp og ha frokost, rett og slett for å gi litt glede og bekreftelse. Og begge parter har ikke vondt av en kjapp runde og en orgasme før dusjen, selv om lysten bare var så der. Ikke tenk så mye, men benytt mulighetene og spander noen minutter på pulings. Det er en god investering.

Kyss daglig, gjerne med tunge. Og ligg gjerne nakne, tett, i sengen selv om dere ikke skal ha sex. Den nærheten bidrar til å opprettholde det som er helt nødvendig for et varig sexliv. Og da vil man ikke lure på den andres følelser selv om selve sexen tar en liten pause.

Ikke vær stresset dersom frekvensen går ned. Daglig sex tidlig i perioden er ikke noe alle driver med etter 30 år. Men gjør deres beste for å pleie vedlikeholdet.

Husk at begge er sårbare og at noen mennesker opplever sex og intim nærhet som bevis på kjærlighet. Bekreftelse trengs, og hvis sex er sjeldent en periode må annen nærhet oppveie. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger oss samtidig hver kveld.

Vi gir hverandre mye kos og oppmerksomhet gjennom dagen.

Vi sover nakne.

Vi holder oss sunne og tiltrekkende for hverandre.

Vi har kjappiser daglig og lengre økter innimellom. 

Jeg ordner orgasmer selv i hverdagen.

Anonymkode: c7bc3...4c3

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Hunmedham skrev (6 timer siden):

Vi er 55 og 56 år og har vært sammen i 37 år, 31 år som gift. Det beste rådet er å ha sex. Ligg med hverandre.

Oppretthold seksuallivet også i perioder hvor lysten er lav. For - husk: Slike perioder vil alle få. Noen ganger den ene, andre ganger den andre. Men snakk om dette når dere begge er kåte og glade, minn hverandre på at det vil komme bølgedaler og husk samtalen når de kommer.

Oppretthold nærhet, hudkontakt og ha sex når det er mulig, når dere kan tenke dere det - selv om dere kanskje ikke er så kåte. Vær bevisst på at det er viktig. If you don't use it, you lose it. Det ER mulig å suge ham litt under dynen selv om man egentlig var klar til å stå opp og ha frokost, rett og slett for å gi litt glede og bekreftelse. Og begge parter har ikke vondt av en kjapp runde og en orgasme før dusjen, selv om lysten bare var så der. Ikke tenk så mye, men benytt mulighetene og spander noen minutter på pulings. Det er en god investering.

Kyss daglig, gjerne med tunge. Og ligg gjerne nakne, tett, i sengen selv om dere ikke skal ha sex. Den nærheten bidrar til å opprettholde det som er helt nødvendig for et varig sexliv. Og da vil man ikke lure på den andres følelser selv om selve sexen tar en liten pause.

Ikke vær stresset dersom frekvensen går ned. Daglig sex tidlig i perioden er ikke noe alle driver med etter 30 år. Men gjør deres beste for å pleie vedlikeholdet.

Husk at begge er sårbare og at noen mennesker opplever sex og intim nærhet som bevis på kjærlighet. Bekreftelse trengs, og hvis sex er sjeldent en periode må annen nærhet oppveie. 

Så bra skrevet! Enig i alt dette😊

Anonymkode: 73784...6fc

AnonymBruker
Skrevet

For vår del handler det egentlig bare om kommunikasjon. Savner man mer sex så sier man ifra og den andre strekker seg litt lengre for å imøtekomme det. 

Syns ordet pliktsex er negativt ladet. Man skal ikke ha sex om man absolutt ikke vil eller har lyst, men om sexlivet ligger i dvale en stund og den ene parten etterlyser mer sex så må man gi og ta litt. Hvis begge er fornøyde selv om man ikke har hatt sex på en stund så er det jo ikke noe å stresse over, men om den ene savner sex så blir det en ubalanse i forholdet og det er gjerne da resten av forholdet rakner sakte, men sikkert

Så ja, det hender at jeg har sex selv om jeg i utgangspunktet ikke var særlig kåt, men jeg blir jo som regel kåt når man først setter igang 😅

Anonymkode: e8127...788

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

For meg som kvinne som ikke vil ha sex med min mann handler det om at han ikke gjør noe hjemme, noe jeg til slutt gav opp å mase om. Og da sluttet også sexen. Nå må jeg klare meg selv i hverdagen og tar ansvar for hus og hjem. Lite som gjør at jeg har lyst på mannen da. Feit har han også blitt. Orker ingenting. Er generelt vanskelig å leve med pga dårlig humør og sier daglig at han føler seg sliten. Sover gjerne hele ettermiddagen.

Anonymkode: 97761...384

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For vår del handler det egentlig bare om kommunikasjon. Savner man mer sex så sier man ifra og den andre strekker seg litt lengre for å imøtekomme det. 

Syns ordet pliktsex er negativt ladet. Man skal ikke ha sex om man absolutt ikke vil eller har lyst, men om sexlivet ligger i dvale en stund og den ene parten etterlyser mer sex så må man gi og ta litt. Hvis begge er fornøyde selv om man ikke har hatt sex på en stund så er det jo ikke noe å stresse over, men om den ene savner sex så blir det en ubalanse i forholdet og det er gjerne da resten av forholdet rakner sakte, men sikkert

Så ja, det hender at jeg har sex selv om jeg i utgangspunktet ikke var særlig kåt, men jeg blir jo som regel kåt når man først setter igang 😅

Anonymkode: e8127...788

Jeg synes det var en veldig fin nyansering. Man kan helt frivillig velge å ha sex fordi man vet at man blir tent underveis.

Selve ordet "pliktsex" er dårlig. Man har aldri plikt til å h sex. Det kan være lurt å sette av tid og energi til å få lyst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes det var en veldig fin nyansering. Man kan helt frivillig velge å ha sex fordi man vet at man blir tent underveis.

Selve ordet "pliktsex" er dårlig. Man har aldri plikt til å h sex. Det kan være lurt å sette av tid og energi til å få lyst.

Å sette av tid og energi til å få lyst er ikke pliktsex, selv om man gjør en innsats for å bli kåt, og det ikke skjer helt uten videre. Pliktsex er å ha sex man ikke ønsker, kun for den andre, og det er å påføre egen kropp negative opplevelser ved sex, som er et risikospill. 

Pliktsex er et negativt ord ja, og pliktsex er noe negativt. Å være villig til å bli kåt, jobbe med å bli kåt, er ikke pliktsex, det er å tvert imot å gjøre en positiv innsats for å bevare sexlivet. Blir man kåt underveis, vet det og gir det mulighet, er ikke det pliktsex. 

Anonymkode: 2a34c...460

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hunmedham skrev (20 timer siden):

Dette er den holdningen vi også har. Sex er ikke alt i et samliv, men uten den intimiteten så vil det det påvirke relasjonen. 

Vi har gått litt mer metodisk til verks for å pleie forholdet, noe vi startet med i den tid hvor vi var litt lei hverandre, cirka 7 år inn i relasjonen. 

Vi har en romantisk middag i måneden hvor vi legger inn en ekstra innsats for å ha det koselig på det emosjonelle plan. Om det er på restaurant eller hjemmelaget mat kommer an på hvordan uka har vært og hvor mye overskudd vi har. 

Kjærlighet og intimitet er ikke noe som kommer av seg selv alltid, det må jobbes med og begge parter må være bevisst sin funksjon i forholdet. Etter så mange år sammen så er det ikke fyrverkeri hver gang vi har sex, og det er ingen som stresser med at det bare ble et knull og heller vil gjøre noe annet rett etter, for neste gang ser begge stjerner og vi kan ligge å kose og stryke på hverandre en time etterpå. 

Vi har vært samboere i 17 år, sammen i 18. 

Anonymkode: 19fbc...881

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...