Gå til innhold

Hvordan opprettholder dere et aktivt sexliv etter mange år som gift?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser flere innlegg, der det virker som at etter flere år som gift så nærmest gidder man ikke å ha sex lenger? Jeg lurer fordi jeg er forlovet og vi har et veldig bra sexliv, har masse sex og får nærmest ikke nok av hverandre. Jeg regner jo med at det sikkert kommer til å roe seg litt etterhvert, men jeg blir trist når jeg leser om de som typ har sex kun et par ganger i måneden, og jeg tenker at slik vil jeg ikke ha det!

Spørsmålet mitt går egentlig til de som er gift og har vært det i mange år og fremdeles har et godt og aktivt sexliv. Hva er det dere gjør som gjør at det funker? For jeg vil så veldig gjerne at det skal det! Alle råd tas imot med takk!

Anonymkode: 40817...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørsmålet går ikke kun til de som er gift forsåvidt, men også de som har vært samboere i mange år! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er prisen å betale for et langvarig stabilt samliv med samme partner. For meg og sikkert mange andre er det fullt mulig å ha et såkalt «godt sexliv» etter mange år, og når forholdet på andre områder er er godt, blir også det seksuelle bra. Men  særlig spennende er det jo ikke. Det er med sexlivet som med alle andre ting: you can’t have it all. 

Anonymkode: 29fa3...660

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På soverommet: Variasjon og å alltid se til at begge nyter sex. Ingen pliktsex! Ingen press på sex/type sex eller andre ufinheter, men opprettholde sex som noe positivt for begge. Alltid. Hver gang. God kommunikasjon rundt sex, og respekt og omtanke for hverandre. Lek, le, nyt, utforsk, ha positiv innstilling til at sexlivet er noe det er viktig å ivareta godt. 

Utenfor soverommet: Behandle hverandre fint og fortsette med å flørte, pirre, date og være gode mot hverandre. Rydde opp i konflikter og ha vilje til å inngå gode kompromisser, så ingen føler seg overkjørt. Ta vare på hverandre og forholdet emosjonelt, praktisk og mentalt. Ha godt samarbeid om ansvar, så man har likt med energi til sex, og ene ikke er overbelastet, mens andre er full av energi. Spesielt viktig når det kommer barn til. 

Anonymkode: 2a34c...460

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sammen 20 år og fremdeles herlig sexliv forresten. 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sammen 20 år og fremdeles herlig sexliv forresten. 😊

Godt å høre at det går an! 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utforske med hverandre. Vi hadde en lang tørke, men nå er vi som nyforelsket og har sex 4-5 ganger i uka. Det begynte med noen ærlige samtaler rundt behov og lyst, også utviklet det seg til mer felles utforskning. BDSM ble vår vei inn i det, men vi har også mye mer "vanlig sex" enn tidligere også.

Anonymkode: 1c244...215

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må nok til en viss grad bestemme seg for at man skal ha sex jevnlig. Ikke la det gå en uke uten sex, da tar dere initiativ til å ha det. Selv om det ikke er så spennende så blir det godt når man er i gang. 

Anonymkode: b43bb...e12

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og kona har vært gift i snart 25 år. Har fortsatt et fint sex-liv, men det er jo ikke daglig som det ofte var i starten.

Hverdagssexen har blitt litt rutine, søndag morgen før vi står opp. Unntaksvis en annen morgen. Sjelden mer enn en gang i uka. Kveldene er vi gjerne for slitne til at vi har lyst, og oftest er nok det kona som ikke ønsker sex på kvelden.

Vi har hatt barn boende hjemme i over 20 år, og har det fortsatt selv om det er bare et igjen. Det har begrenset mulighetene i hverdagen, men vi har forsøkt å lage oss noen muligheter. 2-3 ganger i året får vi noen til å se til barna og så tar vi en kjærestetur/helg/langhelg. Da er vi bare oss, og fokuserer på oss. Av og til blir det hotell, men som oftest leier vi ei hytte hvor vi kan være alene hele døgnet, kose oss sammen, gå turer, lage mat sammen, spise sammen og ha sex flere ganger om dagen. Da velger vi også å passe på at det er varmt og godt inne, og så kaster vi alle klærne og er nakne hele døgnet, med mindre vi skal ut hvor vi kan treffe folk. Det å være nakne gir en annen nærhet og intimitet enn å være kledd, og det er lettere å kjærtegne hverandre og gi hverandre erotisk oppmerksomhet som kan fungere som timelange forspill.

Denne kjærestetiden har vært viktig for oss og vi har alltid kommet hjem med ny energi og fornyet kjærlighet.

Men selv om dette har vært fint for oss, er det slett ikke sikkert det har samme virkning for andre. 

Anonymkode: b0e47...cb1

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det gjerne er svangerskap, fødsel og småbarnsperiode som tar mest knekken på det for mange, ikke nødvendigvis tiden. Det går an å finne tilbake/finne ny gnist, men det kan virkelig være røft for sexlivet å gjennomgå den fasen. 

Anonymkode: 3efe3...c60

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det gjerne er svangerskap, fødsel og småbarnsperiode som tar mest knekken på det for mange, ikke nødvendigvis tiden. Det går an å finne tilbake/finne ny gnist, men det kan virkelig være røft for sexlivet å gjennomgå den fasen. 

Anonymkode: 3efe3...c60

Her er du inne på noe! Ikke la svangerskap og småbarnstid hindre dere i å ha sex (med mindre det er fysisk umulig). Oppretthold et fysisk forhold til partner. Hvis det først bli tørke, er det vanskelig å komme igang igjen, og det er da en får sånne sexløse forhold. En skal ikke tvinge seg til å ha sex hvis det føles feil, men hvis det bare er at en er trøtt og sliten, kan en presse seg. Det er jo godt når en først er igang.

Jeg har født 5 barn, ikke enkle svangerskap og fødsler, men et godt sexliv.

Etter 30 år utforsker vi fremdeles nye stillinger, har sex rundt om i huset når vi er alene hjemme, sniker oss til en og annen kjappis, kjøper litt leketøy og glidemiddel, sender nakensnapper når vi er fra hverandre osv. Har vært sammen siden tenåra, men nyter fremdeles sexlivet flere ganger i uka, og av og til flere ganger i døgnet, når vi nå er i 40 åra.

Anonymkode: 201f7...c55

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser flere innlegg, der det virker som at etter flere år som gift så nærmest gidder man ikke å ha sex lenger? Jeg lurer fordi jeg er forlovet og vi har et veldig bra sexliv, har masse sex og får nærmest ikke nok av hverandre. Jeg regner jo med at det sikkert kommer til å roe seg litt etterhvert, men jeg blir trist når jeg leser om de som typ har sex kun et par ganger i måneden, og jeg tenker at slik vil jeg ikke ha det!

Spørsmålet mitt går egentlig til de som er gift og har vært det i mange år og fremdeles har et godt og aktivt sexliv. Hva er det dere gjør som gjør at det funker? For jeg vil så veldig gjerne at det skal det! Alle råd tas imot med takk!

Vel. Vi er samboende på 20 året og har sex typ 2-3 ganger i året. Grunnen til antallet ganger vi har sex, er at det er da vi har lyst til å ha sex. Vi er ikke triste. Vi har akkurat den sexen vi ønsker å ha. Det er poenget jeg vil formidle.

Om du og partneren din om 15 år vil ha sex 2 ganger om dagen, så har dere sex 2 ganger om dagen.

Det er ingen hemmelighet eller triks😊. Det handler bare om hvordan sexliv dere vil ha👍🏻

Anonymkode: d133f...ac6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt:

Når man har pult et uendelig antall ganger både her, der, der og DER så går det helt fint å ha perioder med mindre sex.

For eksempel i perioden hvor noen stort sett har vannkopper/covid/omgangssyke/sjefen trenger innlevering imorra og du har ikke begynt fordi barnehagen ringte og sa «hent sykt barn», og du ringte mannen og lurte på om han kunne ta levering av kake til håndballen og stille som kioskvakt i hallen. Husk å jogge for å holde vekta, og Jesus så rart det luktet av oppvaskmaskinen da.

Skal vi ha sex? Ja! Fader - tomt for brød. Må løpe på butikken før den stenger kl 23. Hei elskling, du er deil…..HYL! Åja. Pernille har nattskrekk. Tar du henne eller?

Fader. Glemte presentasjonen til imorra. Får ta det på trikken ned. 

Ca sånn 😆

Kan man likevel spankes og ha analsex neste uke? Ja, men ikke om det krever mye opplegg rundt for å få motivasjonen. 

Samliv Familien AS fungerer dårlig om man ikke kan være litt fleksibel. Noen ganger er det sex hyppig, andre ganger sjeldnere.

Men for meg som har ligget meg til gullmedaljen med mannen før vi fikk barn så går det helt greit. 

Hadde vi ikke hatt barn hadde nok iallefall jeg brukt endel tid på annet utenfor hjemmet og forholdet. Men trolig sovet mer :P 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å aldri gjøre sex til rutine for bekreftelse eller vane. Holde det til når begge er kåte 

Anonymkode: 39803...c56

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er perioder med lite sex hos oss (det skjer liksom litt annet i livet også), så finner vi alltid tilbake til hverandre.

Sex var selvsagt spennende i starten. Alt var nytt og hormonene på topp. Men nå er vi spesialtrente på hverandre. Det er også fint. Og gir oss fordeler vi ikke hadde i starten. 🙂

For oss handler det mye om å ikke ta hverandre for gitt, snakke hverandres kjærlighetsspråk i hverdagen, variere og prioritere sexlivet. Helt ærlig blir jeg litt lei meg når jeg hører at et langt samliv = dårlig sexliv. Det trenger jo absolutt ikke være sånn!

I media og på nett finner man masse om sex tilpasset «ferske» par. Derfor har jeg laget en nettside med tips par i lengre forhold: www.fiolsex.net. Du kan jo ta en titt der hvis du har lyst på noen tips. Ikke mist troen på at det er mulig med et langt og godt sexliv! 💜

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vært sammen i snart 23 år (gift i snart 20 år). 
Sexlivet har hatt en skikkelig opptur de to siste årene. Vi har barn som er over atten år og som kan fint være hjemme alene mens vi drar på kjæresteturer. Vi hadde nettopp en langhelg bare oss to og jeg la opp til at han skulle få fri tilgang en hel dag. Vi gikk nakne for det meste hele dagen i leiligheten og han fikk klå og tafse på meg og gjøre det han ville med meg. Det ble en deilig sexhelg 

Men som noen har skrevet over her, så handler det om kommunikasjon, åpenhet og ærlighet. Han vet f.eks om at jeg ble betatt av en yngre mann og kunne tenkt meg å ha sex med ham (vi har fleipet litt rundt det at jeg kunne få meg en yngre elsker). 

Anonymkode: ea6b5...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har vært gift i syv år (gift for andre gang). For oss har det vært viktig å skape variasjon i hvor og hvordan vi har sex, og å gjøre andre ting som kan sprite opp forholdet, som f.eks. sexleker, sexy undertøy mm. Det har blitt ganske mange langweekender i løpet av disse årene.

Det hjelper også å bygge opp forventningene gjennom dagen ved at vi sender hverandre tekstmeldinger, og noen ganger bilder, som gjør at når vi treffes er vi begge veldig kåte og klare for hverandre. 

Anonymkode: f4ad9...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på hva som er vanlig, gjennomsnittet, normalt eller hva naboen eller folk på KG gjør. Vi har sex akkurat når i har lyst og ork. Når den eneste har litt mindre lyst enn den andre en periode snakker vi om hvorfor og kommer til en enighet og forståelse. Så om det blir tre ganger i uka, eller to ganger i måneden spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har sex med andre. Sex med samme person over lengre tid er gørr. 

Anonymkode: 10a87...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 21.25):

Jeg er har vært gift, og det som fungerte så godt mellom oss var dette:

Jeg har alltid vært god og snill med henne, både før og etter bruddet. Og det jeg gjorde med henne , var at jeg lot henne få føle seg elsket.. lot henne få litt luft og frihet.. jeg var økonomisk raus, og sendte henne på jenteturer.. jeg var behjelpelig med husarbeidet.. og oppmuntret henne når det trengtes.. gjorde litt uvanlige ting sammen, så vi ikke grodde fast i daglige kjedelige rytmer.. kysset henne minst 2 ganger daglig.. tok på henne ofte uten seksuell tilnærming eller mas om sex.. ga henne daglig nærhet og ros.. mye gøy og latter.. vi hadde masse hærlig sex, mye spontan sex utenfor senga, fordi vi ikke klarte å holde oss unna hverandre..  ++ en rekke andre positive ting som skapte mye sexlyst..

Da fungerte forholdet maksimalt, for hun gav med gjensidighet av det jeg ga henne. Det endte jo opp med 2 barn og 14 års lykke. Dessverre skiftet hun legning, og det var i grunn ikke noen av oss kunne stoppe😊

Forresten... ser du signaturen min under? Der ligger fasiten... min iallefall😂

Endret av Bamseklemmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...