Gå til innhold

Trene bort bjeffing ved passering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en elghund på 15 mnd som er fryktelig vanskelig å belønne ute. Alt er mye mer spennende enn mat/lek/kos/ros. Man kan omtrent stappe tørrfisk i kjeften på han uten at han bryr seg. Det gjør det veldig vanskelig når man skal passere / nærme seg andre hunder. Han bjeffer og bjeffer og enser ikke meg. Han får ikke lov å hilse i band. Jeg ønsker å motivere han positivt, mens mannen min er den strenge, og det er det som funker "best" hittil. Altså streng beskjed med morsk mannestemme. Hva gjør jeg? Tur blir et strev og ikke hyggelig når det er så mye bjeffing og rykking i bandet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å gi mat i skål. Gi all mat fra hånd, og fokuser på blikkontakt noen 10-minuttersøkter hver eneste dag. Øv på at valpen følger hånden din, men at du aldri gir noe før dere har blikkontakt. Da kan du også trene på å bevege deg bakover, i sirkel osv. og gjøre det gøy å holde følge med deg. Gradvis og små økter. Ikke gjør ham for sliten.
Når dere har ved fot og plass inne så trener dere på møtesituasjoner hjemme, med kjente folk. Ikke la hunden dra framover i bånd, du drar kun opp. Ta en hipphurra-piruett innimellom, og vær føre var når dere møter noen. Du er alltid nærmest "faren", og snur hunden vekk fra det den fyrer seg opp for. Ha alltid en morsom distraksjon på lager. En leke å hente, eller tre godbiter i gresset som må letes etter.
Når livet blir gøy nok, og dere samspiller tett nok, så vil ikke forbipasserende distrahere på samme måte lengre.

Vær på veldig tett befolka steder svært ofte, men ikke så lenge om gangen i starten. Når inntrykkene blir overveldende i gågata eller på bussen så vil hunden gi opp å mase seg opp.

Har de valpekurs i nærheten?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har testet det rådet med mat fra hånd på vår terv, det funker ikke - den er rett og slett for ivrig på den forstyrrelsen enten det er hund sykkel eller hva til å ense godbiten.. Eneste som funker er bestemt "påplass!" og å gå, ikke slakke ned, ikke ense utageringen - bare gå.. 

Anonymkode: c03dd...9b0

• Liker 1
Skrevet

Han er 15 måneder, ikke uker, så ikke helt valp lenger. Vært på kurs men det har skjedd mye siden da, pubertet har ikke gjort ting lettere... 

Skrevet
Andro skrev (5 minutter siden):

Slutt å gi mat i skål. Gi all mat fra hånd, og fokuser på blikkontakt noen 10-minuttersøkter hver eneste dag. Øv på at valpen følger hånden din, men at du aldri gir noe før dere har blikkontakt. Da kan du også trene på å bevege deg bakover, i sirkel osv. og gjøre det gøy å holde følge med deg. Gradvis og små økter. Ikke gjør ham for sliten.
Når dere har ved fot og plass inne så trener dere på møtesituasjoner hjemme, med kjente folk. Ikke la hunden dra framover i bånd, du drar kun opp. Ta en hipphurra-piruett innimellom, og vær føre var når dere møter noen. Du er alltid nærmest "faren", og snur hunden vekk fra det den fyrer seg opp for. Ha alltid en morsom distraksjon på lager. En leke å hente, eller tre godbiter i gresset som må letes etter.
Når livet blir gøy nok, og dere samspiller tett nok, så vil ikke forbipasserende distrahere på samme måte lengre.

Vær på veldig tett befolka steder svært ofte, men ikke så lenge om gangen i starten. Når inntrykkene blir overveldende i gågata eller på bussen så vil hunden gi opp å mase seg opp.

Har de valpekurs i nærheten?

Han er 15 måneder, ikke uker, så ikke helt valp lenger. Vært på kurs men det har skjedd mye siden da, pubertet har ikke gjort ting lettere... 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakttrening starter inne, hvor det er lite distraksjoner og du og godbitene er det mest spennende i miljøet. Velg deg ut noen kontaktord som du bruker mens du håndmater hunden frokost og middag. Bruk også maten på å f.eks lære "søk" (kast noen godbiter på gulvet og si søk), og belønn blikkontakt. 

Når kontaktordene har fått en høy verdi i hundens øyne, kan du begynne å trene kontakt rett utenfor hjemmet hvor det er litt mer distraksjoner enn inne. Om hunden er veldig opptatt av miljøet, sett deg ned og vent til hunden er ferdig med og ta inn miljøet og tar kontakt med deg. Da kan du ta en treningsøkt.

Etterhvert som hunden blir flinkere og flinkere på å respondere til kontaktordene og gi deg frivillig blikkontakt, så kan du flytte treningen til mer og mer distraherende miljøer. 

"søk", som du nå har lært hunden, er en flott lek som kan brukes i situasjoner hvor hunden blir alt for opptatt av noe (for eksempel en passerende hund). Det flytter hundens blikk vekk fra den andre hunden og ned mot bakken

Anonymkode: 1f741...d17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lag kontaktlyd:

lag lyd, «stapp» en godbit i munnen. Blikkontakt er ikke viktig, for etterhvert vil hunden skjønne at lyden betyr mat. Start med frokosten og middagen i stua, 15 ganger per måltid. 
Etterhvert bytter du ut med godbiter på tur, først i enkle situasjoner som parkeringsplassen når man har gått tur (dvs slitt sliten hund), så mens man er på tur og etterhvert i vanskelige situasjoner. 

I passeringer er det viktig at godbitene er gode nok, noen som min frøken skal ha det dyreste hos dyrebutikken, men andre elsker pølser. Det er disse godbitene du trenger. I tillegg bør du skape så stor avstand som mulig. Når din hund ser noe lager du kontaktlyd (når den er godt trent inn) og hunden belønnes hos deg. For noen hunder kan også et godbitsøk funke bra, de får en oppgave samtidig som de kan følge med på det som skjer. 

Anonymkode: 0ce36...848

Skrevet
Askepott1 skrev (8 timer siden):

Jeg ønsker å motivere han positivt, mens mannen min er den strenge, og det er det som funker "best" hittil. Altså streng beskjed med morsk mannestemme. Hva gjør jeg? Tur blir et strev og ikke hyggelig når det er så mye bjeffing og rykking i bandet. 

Lytt til mannen din.

Bygg en positiv relasjon utenom treningen. Har ikke hunden en forventning til samarbeid, vil du heller ikke få det i settinger som virkelig gjelder.  

Skrevet

Du har fått flere gode råd over om å trene på kontakt og å få hunden til å følge deg.

I tillegg vil jeg nevne at stikkordet er avstand. For at hunden skal klare å ta kontakt og jobbe med deg, og evt kunne ta godbiter, så må du ha så stor avstand til det som passerer at din hund ser dem men er i stand til å jobbe med deg.

Hunden er også nå, som du nevner, midt i puberteten. Da er det hormoner til langt opp over ørene og stressnivået sannsynligvis også tilsvarende. Det er helt normalt at kontakt og trening blir vanskeligere i den perioden. Det vil som regel stabilisere seg når han blir eldre. Men ikke gi opp trening av den grunn, bare ha det i bakhodet og legg kriteriene deretter slik at både du og hunden opplever mestring.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...