Gå til innhold

"Irrasjonell" frykt hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnets mitt (6 år) har plutselig blitt livredd for en ganske dagligdags ting de fleste gjerne ikke opplever som skummelt. Hun blir rett og slett helt hysterisk, tør ikke å stå på gulvet en gang. Klarer ikke tenke klart. 

Så for henne er frykten helt reell. Og det tar jeg på fullt alvor og annerkjenner. Og jeg prøver å snakke om tingen og vise at det ikke er farlig og jeg ikke er redd, men det hjelper ikke. 

Nå skal hun snart begynner på skolen, og der er det jo ikke akkurat sånn at læreren kan bære henne hvis de skulle møte på en.. så det beste er jo om vi kan jobbe med denne frykten før denne tid. Men jeg føler liksom jeg har prøvd alt. Og bortsett fra dette er hun  helt normal. 

Så hva gjør man?

Og frykten? Hun har plutselig blitt helt hysterisk livredd for fluer. Og hun har såvidt jeg vet aldri vært i nærheten av å ha sett eller hatt noen traumatiske opplevelser med fluer. Hun vet heller ikke selv hvorfor hun er redd eller når hun ble redd. 

Noen tips?

Anonymkode: 45c33...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ho forskjell på fluge og kveps/bie/mygg? 🤔

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (7 minutter siden):

Veit ho forskjell på fluge og kveps/bie/mygg? 🤔

Ja

Anonymkode: 45c33...e73

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vel kanskje fluene nettopp våknet, slik at det kan bli nok eksponeringsterapi gjennom vår- og sommersesong til at hun etter hvert ikke er så redd at det hemmer henne mer. Fluer klarer en liksom ikke å unngå. 

Jeg har en treåring med flueskrekk, og hun var redd dem i fjor også. Da ble det bedre og bedre utover våren. Nå er hun livredd igjen, til det punkt at hun heller tisser i buksa hvis hun tror det kan være ei flue på do. Det er de brå bevegelsene, at de kommer raskt og plutselig, som er skremmende, tror jeg. Hun er ikke glad i maur heller. Men elsker edderkopper. Så her har vi en feit edderkopp i vinduskarmen på soverommet, som jeg for all del ikke måtte jage ut, for den skal passe på at det ikke kommer noen fluer inn i natt. 

Uansett så tenker jeg at det å kikke på fluer, snakke om hva som kan skremme med dem, anerkjenne det, og å fortsette å møte frykten, kanskje starte med å bli i rommet med flua, men sitte trygt på fanget, kan hjelpe. 

Anonymkode: cbced...fef

AnonymBruker
Skrevet

Da vårt barn var 5/6 så var vi ute i skogen og der kom det maur. Da ble barnet helt hysterisk!! De har jo sett på og utforsket maur i barnehagen. Det gikk over etter kort tid 😁

Anonymkode: 05e16...05a

AnonymBruker
Skrevet

Greit å bekrefte det hun føler, men ikke ha noe særlig fokus på det. Når du har bekreftet et par ganger lar du det gå forbi hvis hun skulle møte på insektet. Større fokus fører bare til mer frykt følelse. 

Anonymkode: a1e6e...154

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...