Gå til innhold

Middag til kresen venninne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha noen venninner på middag i helgen, og hun ene er ganske kresen. Hun liker best «enkle» smaker, og jeg oppfatter henne kanskje som litt «barnslig» i smaken (hun liker typisk ting som barn liker. Taco, pizza (men ikke for avanserte ingredienser), lasagne etc). Jeg selv er veldig glad i å lage mat og liker det aller meste, og synes derfor det er litt vanskelig å ha henne på middag (fordi det er så kjedelig og uinspirerende å lage den typen smakløse/enkle retter jeg vet hun liker). Men ofte serverer jeg enten taco eller lasagne, nettopp fordi jeg vet det er to ting hun liker. Nå har jeg lyst til å servere noe annet, sånn at det også kan bli litt spennende og godt for oss i selskapet som IKKE er kresne - men som samtidig er såpass «enkelt» at hun også kan like det.

Noen som har noen gode forslag? Jeg lagde biff stroganoff en gang, i den tro at det var ganske lett og like, men det var visst for spesielt 😅

Anonymkode: 7b98f...6d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Server 5 retters kulinariske smaker til de andre og fiskeboller til prinsessa 

Anonymkode: 20ed3...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tapas? Så inkluderer du feks pizza med tomatsus og ost som en av rettene. Det burde hun like og alle blir fornøyde.

Anonymkode: 33635...1e5

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde servert surstrømning på pur faen

Anonymkode: 8032b...8c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du mest lyst til å lage, da? Kanskje det går an å kombinere det litt?

Anonymkode: d3ee5...535

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Server 5 retters kulinariske smaker til de andre og fiskeboller til prinsessa 

😅 Fiskeboller hadde hun iallfall ALDRI spist 😅😅

ts

Anonymkode: 7b98f...6d1

Skrevet

Hjemmelagde kjøttkaker ? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tapas? Så inkluderer du feks pizza med tomatsus og ost som en av rettene. Det burde hun like og alle blir fornøyde.

Hvorfor er det så viktig å blidgjøre den kresne prinsessa? (som egentlig bare er sær og vanskelig i matveien)? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ting som en mer «ren» gulrotsuppe, men med krydderstekte kikerter/gresskarfrø til, eller en hjemmelaget tomatsuppe, men med litt spennende topping kan kanskje funke? 
Eller mer spennende taco, med det vanlige tilbehøret, men også kanskje en protein eller to som er litt annerledes, hjemmelaget mangosalsa, osv? Søtpotettacokjøtt er f.eks veldig godt. 

Men om det i «bunnen» er mer plain, også er tilbehøret mer for seg, så kan det gjerne fungere for alle? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor invitere noen du egentlig ikke vil invitere?

Anonymkode: 79854...229

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det så viktig å blidgjøre den kresne prinsessa? (som egentlig bare er sær og vanskelig i matveien)? 

Hvis man kan lage noe alle liker/spiser synes jeg man skal gjøre det. Om hun bare er barnslig, har arfid (som er en spiseforstyrrelse) eller noe helt annet vet ikke vi. Det er sikkert ikke særlig kult å være en som liker så lite uansett, sikkert veldig flaut. Og hvis man da kan gjøre alle til lags gjør man jo det når man får gjester.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Biff stroganoff har jo en litt mer spesiell smak, så er nok ikke så rart med hun sliter med det.

Har hun problemer med konsistenser også, eller er det hovedsaklig smak?

Om hun har en litt barnlig smak - tenk på hva barn typisk liker?

Siden hun liker lasagne, hva med andre tomatbasert retter? Hjemmelaget tomatsuppe? Kjøttboller i tomatsaus, med pasta, salat eller potetmos?

Kylling? Baconsurret kylling, fløtesaus, ris/salat/potetmos.

Hva med egg? Fritatta eller quiche?

Tomatbasert linsesuppe/gryte? Noe krydder liker hun jo, så gå for noe noe likner lasagne/taco i smak.

Torsk, om hun spiser fisk, kan lages i tomatbasert gryte med basilikum og typiske tomatsaus urter. 

Anonymkode: f123d...80d

• Liker 2
Skrevet

I stedet for å lage gryterett eller lignende som stroganoff der det er vanskelig å plukke ut det man ikke liker kan du kanskje servere feks kylling eller biff (kjøttstykket for seg) og heller satse på ulikt tilbehør der noe tilbehør er enkelt og annet mer spennende? Med mindre det blir for mye jobb å lage flere ulike type tilbehør.

Ellers kjenner jeg meg igjen i at det er kjedelig når en kresen og kjip person i matveien må ødelegge for alle andre.

Selv skal jeg ha denne til kylling nå i helgen (så kan du feks ha en enkel salat og kanskje ris eller noen enkle baguetter ved siden av).

https://namnamnam.no/oppskrifter/salat-med-sotpotet-feta-og-granateple/

Kan supplere med ulike dipper av mer eller mondre spennende art i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis man kan lage noe alle liker/spiser synes jeg man skal gjøre det. Om hun bare er barnslig, har arfid (som er en spiseforstyrrelse) eller noe helt annet vet ikke vi. Det er sikkert ikke særlig kult å være en som liker så lite uansett, sikkert veldig flaut. Og hvis man da kan gjøre alle til lags gjør man jo det når man får gjester.

Det ville vel kommet frem i hovedinnlegget om hun har spiseforstyrrelse, tror du ikke det? 

Hvor ofte har du middagsselskap?

Vi holder middagsselskap cirka hver 6. uke. Da serveres det minimum 3 retter, som oftest 5. Hele kvelden i forveien går til forberedelser, i tillegg er det matlagingen dagen de kommer. 

I følge deg så skal denne jenta få en 5 retters, spesialtilpasset henne, med "barnesmaker"? 

Hvem i all verden lever i verden hvor slikt er akseptert? 

AnonymBruker
Skrevet

Hamburger med spennende tilbehør eller laks?

Anonymkode: a6d53...813

Gjest pop up bruker
Skrevet

Hva med en god pizza? Du kan lage en hvit pizza med sopp feks? Det er jo godt, og ikke noe "skummet". 

AnonymBruker
Skrevet

Fiskepinner pleier barn å like

Anonymkode: d53d8...1cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte også som et par andre på enkel (men god og saftig) stekt kylling, skikkelig hjemmelaget luftig potetmos, og evt plain sjysaus av innkokt kyllingkraft (kyllingkraften fra Jacobs er veldig god om du ikke lager din egen).

Skikkelig fransk bistromat, men vanskelig å ikke like. Lett inspirert av denne retten jeg så tilberedt på Matkanalen i går: https://www.sbs.com.au/food/article/2022/11/17/how-cook-perfect-french-style-roast-chicken

Anonymkode: 78e5d...0a9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

..

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier hun selv da? Hva med å invitere på den  retten du skal lage også får hun heller takke nei hvis hun tror hun ikke liker det, eller takke ja hvis hun vil utfordre seg selv litt. Hun kan jo spise litt hjemme på forhånd slik at hun ikke dør av sult hos deg…

Anonymkode: 8cbd1...90e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...