Gå til innhold

Egoistisk å dra på ferie alene når man er gift og har barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det egoistisk å dra på ferietur alene når du har mann og en tre år gammel unge? Jeg har lyst til å reise vekk i en uke for å finne roen og meg selv. Jeg har hatt det usedvanlig vanskelig i en lang periode, både på jobb og personlig. Jeg har veldig behov for å dra på tur alene for tenke og finne meg selv igjen. Jeg har lyst til å dra på fjelltur, har sett på en hytte til hytte tur på Rondane som jeg lyst til å gå. Tenker at det er det jeg trenger akkurat nå, tid, ro og muligheten til å reflektere. Jeg har snakket med mannen om det og han sier det er greit, så lenge han får dra på guttetur i november. Jeg har snakket med mor og søster om dette, mente det var egoistisk å dra fra mann og barn på den måten. Og at vi heller burde reise sammen som familie. Ingen av turene jeg har sett på er forenlig med en 3 åring. Og dessuten er hele poenget å være alene. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 93445...c9e

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du har valgt å sette barn til verden har du valgt vekk fredelige fjellturer for deg selv. Prøv igjen om 15 år.

Anonymkode: c1eb7...39c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du har valgt å sette barn til verden har du valgt vekk fredelige fjellturer for deg selv. Prøv igjen om 15 år.

Du er på bærtur. Selvfølgelig er det greit å reise bort noen dager. Er det så mye bedre med en utslitt mor?? 

ts, ikke hør på trollene :) gjør det som er rett for deg! Hvis du ikke er helt sikker kan du jo ta bare 3-4 dager? ;) 

Anonymkode: f065b...0c4

• Liker 37
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei, jeg synes virkelig ikke det er egoistisk. Flere burde gjøre som deg av og til, det kan virkelig være god terapi.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er greit for mannen din så synes at du skal gjøre det. Det er jo mange som reiser på jente- og gutteturer uten at noen reagerer på det, så hvorfor skulle man ikke få reise alene? Jeg synes ikke det er egoistisk å prioritere seg selv litt også. Personlig hadde jeg nok likevel begrenset det til en uke. Så mye feriedager har man jo ikke, og det meste ønsker jeg ko å tilbringe med familien (i tillegg til at det trengs for å få livet til å gå opp med fridager på skole/bhg, planleggingsdager osv.  jeg hadde ikke blitt så fornøyd hvis partner tok ut så mange feriedager til bare seg selv at jeg endte opp med å måtte ta veldig mye alene etterpå)

Jeg har kjent på de samme følelsene selv, og kunne godt tenke meg en ferie alene. Gå tur, lese bok og bare finne roen i meg selv. Jeg er ikke like tøff som deg, og har rett og slett ikke klart å snakke med noen om det. Jeg er redd for at han skal tro at jet ikke trives med han eller familielivet osv. For min del er det ikke det som er greien, det har bare vært for mye av alt over tid jeg jeg hadde hatt godt av alenetid. 

Anonymkode: 7801f...066

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du og din mann har et raust og godt forhold til hverandre, og unner hverandre noen frirom.
Grip det med takknemlighet. Kanskje er det bra for relasjonen mellom far og barn også, at de får en uke uten mor.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare tull! Nydelig idé. Barnet har jo en far. Det er viktig å prioritere barnet, men dette kan også skje ved å prioritere seg selv.  Glad og uthvilt mor, helt perfekt. Jeg tar gjerne en sp-helg uten ungene og mannen. Det gjør meg bare bedre.

Her på kvinneguiden vil du nok få beskjed om at om du ikke er hundre prosent tilstede alle barnets våkne sekunder så er du en dårlig mor som ikke prioriterer barna. Vel.. De tar feil.

Anonymkode: e2274...c53

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man slutter ikke å leve et eget liv selv om man får barn. 

Tror nok ungen helt fint klarer en uke med pappaen sin. 

Anonymkode: f2e6d...fb1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snodig, selv ville jeg heller valgt å finne styrke og tro på meg selv sammen med min familie.. 

Rart dette hvor tid alene liksom skal være nøkkelen til det meste, når alle eldre mennesker man treffer på som har levd et langt liv med sin livspartner sier at det er takket være kona eller mannens støtte som har vært det viktigste i livet.. 

Har selv hatt et par hindringer i livet, bl.a. kreft. Det var ikke alenetid jeg ønsket mest når jeg var mest nedfor, det var støtte og glede av familien som var det fineste.. 

Anonymkode: 0b86c...23b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det samme. Også en treåring her. Jeg er sliten, og skulle hatt noen dager til å kun fokusere på meg. 

Gjør det, ts. Egenpleie er viktig. (Forutsetter at den andre forelderen er oppegående og fint kan ta ansvaret alene den uka).

Anonymkode: 8dece...8b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er på bærtur. Selvfølgelig er det greit å reise bort noen dager. Er det så mye bedre med en utslitt mor?? 

ts, ikke hør på trollene :) gjør det som er rett for deg! Hvis du ikke er helt sikker kan du jo ta bare 3-4 dager? ;) 

Anonymkode: f065b...0c4

Hvor har du det fra at tur alene skal være løsningen? 

- Lest artikler på KK o.l.? 

Og hvor kommer dette med utslitt mor i bildet av hovedinnlegget? Hun er en utslitt kvinne - med barn og mann. 

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. I høst tok jeg en uke for meg selv i Nice uten mann og barn. Hadde godt av den turen! 

Anonymkode: 3ccd4...cd2

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snodig, selv ville jeg heller valgt å finne styrke og tro på meg selv sammen med min familie.. 

Rart dette hvor tid alene liksom skal være nøkkelen til det meste, når alle eldre mennesker man treffer på som har levd et langt liv med sin livspartner sier at det er takket være kona eller mannens støtte som har vært det viktigste i livet.. 

Har selv hatt et par hindringer i livet, bl.a. kreft. Det var ikke alenetid jeg ønsket mest når jeg var mest nedfor, det var støtte og glede av familien som var det fineste.. 

Vi er ulike. Min familie sliter meg ut. Krevende mann (mistenker adhd) og trassig treåring. 
Igjen, vi er ulike og lader batteriene ulikt.

Anonymkode: 8dece...8b7

• Liker 13
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke! Høres veldig lurt ut. 

Alle mennesker har behov for alenetid av og til, og barn og far får kvalitetstid sammen. Vinn-vinn☺️

Det er heller altfor mange kvinner som er for selvoppofrende og ikke prioriterer å ta vare på egen fysisk og psykisk helse.

Er så lei av at andre kvinner skal gi mødre dårlig samvittighet for å pleie seg selv. Så lenge barnet har det bra med far er det da selvfølgelig ikke noe i veien for at du reiser bort! Ta ferien med god samvittighet og vit  at du er er godt forbilde for ditt barn☺️

Anonymkode: 0b2f0...1b1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har snakket med mannen om det og han sier det er greit, så lenge han får dra på guttetur i november. Jeg har snakket med mor og søster om dette, mente det var egoistisk å dra fra mann og barn på den måten. 

Anonymkode: 93445...c9e

Hvorfor snakket du med din mor og søster om dette? Du og mannen er jo enige, ingen andre trenger blandes inn. 

Anonymkode: 717ea...47d

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er du og mannen din som bestemmer hva som er greit for dere. Når mannen din er enig og du er villig til å gjøre det samme for ham kan du reise med god samvittighet.

Anonymkode: 84d42...c13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du disse eldre menneskene har tilbrakt hvert bidige sekund sammen, at de fysisk har brukt hverandre som støtte? Nei, de har nok dyrket sine interesser og lidenskaper, og støttet hverandre i det.

Kjør på! Her stikker jeg for fem dager når ungen er 1 år gammel, nettopp for å gå en lengre tur. Hva syns dere om det, kvinneguiden? HÆ? 😉😁

Har båret fram et menneske i 9 mnd og nå ammet i 10, så denne alenetiden blir bare fantastisk! 🤩

Anonymkode: b072c...d7b

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette en gang i året siden barna var små. Mann og barn har det helt fint hjemme. Og jeg trenger tid alene for å ha det bra med meg selv, være en bra kone og en bra mamma.

Jeg trenger mye tid alene. Min man derimot trenger ikke alene tid på samme måte, og for han er en kveld/med helg med gutta i ny og ned det han trenger av egentid, jeg vil ha en uke på fjellet alene som egentid.

Anonymkode: 75315...f1a

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Snodig, selv ville jeg trodd at det finnes flere nyanser.

Rart dette hvordan alt er enten helt svart eller helt hvitt for enkelte.

Samboer er den viktigste i livet mitt og hennes støtte betyr alt for meg. Det at vi alltid er der for hverandre er det viktigste som finnes. 364 dager i året er det ingenting jeg vil mer enn å ha henne nær meg. Likevel kan tid med venner eller tid for seg selv av og til være godt. Om noe gjør det tiden med partner bare enda mer verdifull.

Endret av Jdz
  • Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...