Gå til innhold

Lett overvekt ungdom før første mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på snart 12 år har det siste året fått litt mage og valpefett. Og hun er nok den i klassen sin som er størst. Hun er ikke så glad i å bevege seg, men er med på noe aktivitet. Hjemme spiser vi stort sett sunt, men det hender rett som det er at hun er med venner hjem og de ordner seg ofte noe usunt etter skolen. Og besteforeldre har så og si alltid med seg noe når de kommer, eller gir noe når vi er der. 

Vi snakker en del om sunt kosthold og hvor viktig det er for kroppen, i settinger det passer å snakke om det.

Jeg vet vekst, høyde og vekt varierer mye i ungdommen. Datteren min har forandret kroppsfasongen veldig, mens noen i klassen er helt rette i kroppsfasongen ennå.

For et par måneder siden fikk datteren min mensen. Kan hormoner og pubertet også være grunn til økt vekt det siste året? Kan det være at det går litt tilbake igjen når mensen har kommet og det kanskje blir litt mindre hormoner? 

Anonymkode: 46782...55a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Hun går jo fra å være barn til dame. Det er mye som skjer med hormonene (og også vekt) da. Da jeg var på den alderen hadde jeg også en del ekstra "valpefett" på magen. Dette forsvant da jeg ble 15-16-17. 

Anonymkode: 228ca...049

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig. Hun går jo fra å være barn til dame. Det er mye som skjer med hormonene (og også vekt) da. Da jeg var på den alderen hadde jeg også en del ekstra "valpefett" på magen. Dette forsvant da jeg ble 15-16-17. 

Anonymkode: 228ca...049

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Mensen kommee, viser forskning, når jenter er 48 kilo. 

Anonymkode: e769a...5cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

tull. Jeg var 35 kilo.

Anonymkode: 2f2c8...576

• Liker 2
Skrevet

Eventuelt skjekl for pcos 

• Liker 1
Skrevet

det blir bare værre når man maser om det med vekten for da får hun et dårlig kroppsbilde og da blir det mest sansynlig hvis bare værre når folk maser og legger sånn press på henne

det er mye bedre og snakke om noe aktivitet hun kan være med uten og ta opp det med vekten

fotball, hånball, basket et eller annet

dere kan også for eks dra og plukke blåbær eller sopp

dra på en piknik med grilling

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sløyfe skrev (På 19.4.2023 den 23.01):

det blir bare værre når man maser om det med vekten for da får hun et dårlig kroppsbilde og da blir det mest sansynlig hvis bare værre når folk maser og legger sånn press på henne

det er mye bedre og snakke om noe aktivitet hun kan være med uten og ta opp det med vekten

fotball, hånball, basket et eller annet

dere kan også for eks dra og plukke blåbær eller sopp

dra på en piknik med grilling

Mulig jeg forklarte litt dårlig i første innlegg, men jeg snakker ikke om vekt. Vi snakker generelt om viktigheten av sunt kosthold og bevegelse av kroppen.

Takk for andre tips 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 20.30):

Datteren min på snart 12 år har det siste året fått litt mage og valpefett. Og hun er nok den i klassen sin som er størst. Hun er ikke så glad i å bevege seg, men er med på noe aktivitet. Hjemme spiser vi stort sett sunt, men det hender rett som det er at hun er med venner hjem og de ordner seg ofte noe usunt etter skolen. Og besteforeldre har så og si alltid med seg noe når de kommer, eller gir noe når vi er der. 

Vi snakker en del om sunt kosthold og hvor viktig det er for kroppen, i settinger det passer å snakke om det.

Jeg vet vekst, høyde og vekt varierer mye i ungdommen. Datteren min har forandret kroppsfasongen veldig, mens noen i klassen er helt rette i kroppsfasongen ennå.

For et par måneder siden fikk datteren min mensen. Kan hormoner og pubertet også være grunn til økt vekt det siste året? Kan det være at det går litt tilbake igjen når mensen har kommet og det kanskje blir litt mindre hormoner? 

Det er nok heller motsatt; mensen (og puberteten) kommer tidligere på grunn av vekten. Fettvev og hormoner har en ganske klar sammenheng. Og, at puberteten inntreffer tidligere og tidligere, skyldes på blant annet økt vekt blant barn og unge (i tillegg til andre ting som stoffer i klær, mat etc som påvirker hormonene)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lill3My skrev (6 minutter siden):

Det er nok heller motsatt; mensen (og puberteten) kommer tidligere på grunn av vekten. Fettvev og hormoner har en ganske klar sammenheng. Og, at puberteten inntreffer tidligere og tidligere, skyldes på blant annet økt vekt blant barn og unge (i tillegg til andre ting som stoffer i klær, mat etc som påvirker hormonene)

Ok. Hun begynte å endre kroppsfasong lenge før det ble litt ekstra vekt, men det kan godt være det stemmer.

Gjest theTitanic
Skrevet

Det går seg til tenker jeg. Hun vil nok snart begynne å tenke over det. I 10-12 års alderen gir de pokker i utseende, men deretter begynner de å engasjere seg. Du kan motivere til aktivitet på en positiv måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja de kan legge på seg og få litt mer "kvinnelige former". Forsiktig med hvordan du går fram med vekt for det er fort gjort og få spiseforstyrrelser om du kommenterer eller hinter til vekten hele tiden..

Anonymkode: 6f35a...f84

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
Lill3My skrev (35 minutter siden):

Tja. Jeg var syltynn inntil jeg kom i puberteten da jeg var 11. Var lang og tynn og spiste like mye som en voksen mann fra barneskole alder. Fikk litt valpefett med mensen, men raste ned på ungdomsskolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min bonusdatter var overvektig da hun var tolv år, men i løpet av året som gikk vokste hun mye, mistet overvekten og etter det fikk mensen.

Anonymkode: 10427...f67

Skrevet

Det er ingen regel uten unntak :) 

Jeg går bare på det jeg har lest om temaet, som stemmer godt med egne observasjoner. Ta et søk på «jenter tidligere pubertet» eller,liknende og se hva som dukker opp.

Sitat

Hvorfor kommer jenter tidligere i puberteten?

Forskerne i Bergen har enda ikke forsket på årsaker til at jenter kommer tidligere i puberteten. De har likevel noen teorier:

‒ Årsakene til tidligere pubertetsstart er trolig sammensatte, men økt forekomst av overvekt og fedme og kjemikalier i omgivelsene som kan ha hormonlignende virkning er mulige faktorer, sier Bruserud.

Stress kan sannsynligvis også påvirke når puberteten starter.

‒ Det er mye som skjer i ungdomskroppen. Og det er ikke utenkelig at ungdom modnes raskere både i kropp og sinn og at dette henger sammen, sier Bruserud.

fra https://forskning.no/barn-og-ungdom-menneskekroppen/norske-jenter-kommer-stadig-tidligere-i-puberteten/1738967

• Liker 1
Skrevet

Du kan styre hva slags mat hun spiser hjemme, og oppfordre til aktivitet. 
Jeg syns også det er innafor å nevne det til besteforeldre om de omgås mye og de putter på for mye ræl. 

Går seg nok til, jeg syns du har en god tilnærming til «problemet» 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 20.46):

Tull! Fikk det da jeg var 14 år og veide 60 kg

Anonymkode: c3a59...6b7

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (13 timer siden):

Det går seg til tenker jeg. Hun vil nok snart begynne å tenke over det. I 10-12 års alderen gir de pokker i utseende, men deretter begynner de å engasjere seg. Du kan motivere til aktivitet på en positiv måte. 

Hvilken stein sover du under? Jenter på 10-12 år som ikke bryr seg om utseendet? Har en jente på straks 11 år og hun og alle venninne tenker kun på klær/sminke/parfyme og hår! :)

Anonymkode: c3a59...6b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er normalt. Jeg var også på mitt største rundt 12-13- årsalderen. Har alltid vært slank i årene før og etter dette. Men oss på mengden hun spiser og prøv å finne en sportsaktivitet hun liker. 

Anonymkode: a83ae...e96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...