Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Et familiemedlem jobber hos en restaurant og har fastlønn, da med overtid regnet med. Hun må jobbe på 1. mai og da mener jeg at det er riktig at hun skal få tillegg selv om hun har overtid regnet inn i lønna, eller er jeg helt på jordet?

Anonymkode: 2255a...8ac

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1673639-l%C3%B8nn-p%C3%A5-1-mai/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke krav på noe mer tillegg enn det hun ville fått ved søndagstillegg. Arbeidstaker med fastlønn har krav på lik lønn uavhengig av helligdagens plassering. 

«Dersom arbeidstaker må arbeide disse dagene, gis det samme lønnstillegg som vedkommende etter avtale eller regulativ måtte ha krav på for søndager. Er spørsmålet om slikt lønnstillegg ikke avgjort ved avtale eller regulativ, skal arbeidstaker ha et tillegg på minst 50% til sin vanlige lønn.» 

- Arbinn.no 

Anonymkode: 8d764...40f

• Nyttig 1

En som jobber på restaurant har ikke en stilling som skal ha overtid innbakt. Det er ikke tillatt. Ledende og særlig uavhengig stilling - Arbeidstilsynet  Hun har krav på ny kontrakt hvis hun  har en slik kontrakt. 

Når det kommer til fastlønn så har alle mulighet til å ha dette, men overtid kommer i tillegg. 

Uansett slik jeg forstår deg så er ikke dette overtid ( ut over full uke, ) men derimot helligdagstillegg, og det er noe helt annet.  Da stemmer svaret til den over her. 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1.mai er ikke helligdag. Rart at overtid er bakt inn i lønna. Virker som bedriften utnytter de ansatte. 

Anonymkode: 52f3d...ac8

1.mai og 17.mai er faktisk de to dagene det er lovfestet at arbeidstakere skal ha helgedagspenger. Altså, dersom disse datoene faller på en dag du normalt ville jobbet så skal du ha lønn. Andre helligdager er ikke lovfestet lønn for. 

Anonymkode: 43ff3...132

• Liker 1
smilo skrev (16 timer siden):

En som jobber på restaurant har ikke en stilling som skal ha overtid innbakt. Det er ikke tillatt. Ledende og særlig uavhengig stilling - Arbeidstilsynet  Hun har krav på ny kontrakt hvis hun  har en slik kontrakt. 

Når det kommer til fastlønn så har alle mulighet til å ha dette, men overtid kommer i tillegg. 

Uansett slik jeg forstår deg så er ikke dette overtid ( ut over full uke, ) men derimot helligdagstillegg, og det er noe helt annet.  Da stemmer svaret til den over her. 

Du blander epler og appelsiner. Man kan fint ha overtid innbakt i lønnen, uten å ha en ledende og særlig uavhengig stilling. I førstnevnte tilfelle skal lønnen likevel være slik at arbeidstaker faktisk blir kompensert for overtiden. Mer om dette her

Jeg har for eksempel 100 timer overtid inkludert i min lønn, men følgelig også høy lønn. Svært hensiktsmessig for meg, siden jeg har pensjonsinntjening på den ekstra lønnen, permisjonsopptjening, feriepenger, sykepenger etc., og for øvrig sjelden har jobbet 100 timer overtid på et år i denne jobben uansett (regnet etter avspasering). 

AnonymBruker
Kelsier skrev (11 timer siden):

Du blander epler og appelsiner. Man kan fint ha overtid innbakt i lønnen, uten å ha en ledende og særlig uavhengig stilling. I førstnevnte tilfelle skal lønnen likevel være slik at arbeidstaker faktisk blir kompensert for overtiden. Mer om dette her

Jeg har for eksempel 100 timer overtid inkludert i min lønn, men følgelig også høy lønn. Svært hensiktsmessig for meg, siden jeg har pensjonsinntjening på den ekstra lønnen, permisjonsopptjening, feriepenger, sykepenger etc., og for øvrig sjelden har jobbet 100 timer overtid på et år i denne jobben uansett (regnet etter avspasering). 

Samme her, sjefen liker forutsigbarhet , hadde sikkert vært billigere for han og faktisk betalt overtid time for time, men alle er fornøyd 

Anonymkode: e91da...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...