Gå til innhold

Noen som har gått på medisiner mot magesår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om du fikk noen bivirkninger? Evt hvilken?

Anonymkode: 390ce...df4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Lurer på om jeg kanskje har magesår. Har mange av symptomene. Men jeg er så redd for å gjøre sånn gastroskopi. Er det ingen mulighet å få behandling for magesår uten å gjennomgå det?

Anonymkode: df94b...45b

• Liker 1
Skrevet

Hvilken behandling tenker du på? Er det antibiotika som fjerner en spesifikk bakterie? Er det syrepumpehemmere som reduserer syreproduksjonen? er det prostaglandiner som beskytter mageslimhinnen?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (7 minutter siden):

Hvilken behandling tenker du på? Er det antibiotika som fjerner en spesifikk bakterie? Er det syrepumpehemmere som reduserer syreproduksjonen? er det prostaglandiner som beskytter mageslimhinnen?

Kuren for magesår er to typer antibiotika og syrehemmende tabletter. 

Skrevet

det må man nesten snakke med legen om. det er ikke alle som får noen bivirkninger, du fleste får ikke det er bedre og ikke stresse med det det gjør jo ting mye værre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kuren for magesår er to typer antibiotika og syrehemmende tabletter. 

Bare hvis man har helicobacter pylori. Man Jan helt fint ha magesår uten å ha det. 

Anonymkode: 65eb4...63e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sløyfe skrev (5 minutter siden):

det må man nesten snakke med legen om. det er ikke alle som får noen bivirkninger, du fleste får ikke det er bedre og ikke stresse med det det gjør jo ting mye værre

Jeg har det, samt lest i Felleskatalogen, her spør jeg om enkeltes personlige erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare hvis man har helicobacter pylori. Man Jan helt fint ha magesår uten å ha det. 

Ja, mener med den bakterien. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om du må ha gastroskopi. Mulig symptomer og positiv heliobakter-prøve er nok? Den kan tas som avføringsprøve, pusteprøve (tror jeg) eller blodprøve for påvising av antistoff. 

Men gastroskopi er null stress om du ber om beroligende! Be om å få det med en gang, ikke se an etterhvert. Du blir smertelindret og avslappet under hele seansen.

Jeg har tatt trippelkur og ble kvitt magesåret med den. Men fikk forferdelige bivirkninger. Kvalme, svimmelhet, hard mage, besvimte, anfall der jeg mistet kraft i armer og ben, og generell sykdomsfølelse. Men det gikk jo over da, etter kuren. 

Nå står jeg på Nexium forebyggende. Ingen bivirkninger av den, såvidt jeg vet. 

Anonymkode: bd643...a10

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 22.48):

Jeg vet ikke om du må ha gastroskopi. Mulig symptomer og positiv heliobakter-prøve er nok? Den kan tas som avføringsprøve, pusteprøve (tror jeg) eller blodprøve for påvising av antistoff. 

Men gastroskopi er null stress om du ber om beroligende! Be om å få det med en gang, ikke se an etterhvert. Du blir smertelindret og avslappet under hele seansen.

Jeg har tatt trippelkur og ble kvitt magesåret med den. Men fikk forferdelige bivirkninger. Kvalme, svimmelhet, hard mage, besvimte, anfall der jeg mistet kraft i armer og ben, og generell sykdomsfølelse. Men det gikk jo over da, etter kuren. 

Nå står jeg på Nexium forebyggende. Ingen bivirkninger av den, såvidt jeg vet. 

Forebygge nytt magesår? Eller at bakterien kommer tilbake?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 21.57):

Alle har helicobacter. Betyr ikke at man trenger antibiotika. 

Anonymkode: da303...447

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har også hørt at bakterien kommer lett tilbake. Skal man liksom ta antibiotika igjen? Og igjen? 

Anonymkode: da303...447

Skrevet

Har hatt blødende magesår 2 ganger,  og begge gangene ble det sykehus.  Står på fast nøytraliserende medisin som forebyggende 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 20.20):

Jeg vet egentlig ikke helt. Om det er slik at jeg kan få bakterien tilbake eller om jeg er ekstra utsatt for å få det igjen uavhengig av bakterien?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...