AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Jeg er litt i villrede og håper noen kan gi meg råd eller tips. Er nærmeste pårørende til en relativ ung person som ble rammet av slag for stund siden. Var de første mnd på rehabilitering men det oppholdet er over og personen er nå sendt til hjemkommunen sin hvor h*n er plassert på et gamlehjem..Vært der i en uke uten noe trening. Har heller ikke fått fysio og vet ikke når det blir pga manko på folk. Jeg synes jo dette er hårreisende. Personen er for dårlig for kommunens eneste rehabiliteringssted (vil at h*n skal være mer selvhjulpen) men ironisk nok vil jo alt stagnere nå når h*n er et sted hvor de ikke har tid eller ekspertise til opptrening. Altså, det er jo ikke sånn det skal være!! Hvem kan jeg kontakte her egentlig? Er det noe man kan gjøre for å få ting til å skje? Anonymkode: cd340...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 De har ikke kapasitet. 😔 Tallene på slagtilfeller og belastningen på helsevesenet generelt har gått til himmels med vaksinene. Jeg anbefaler deg å gå privat, fortsatt er det mulig å betale seg ut av ting. Eller les deg opp selv så du kan hjelpe. ❤️ Anonymkode: 81a01...db5 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har ikke kapasitet. 😔 Tallene på slagtilfeller og belastningen på helsevesenet generelt har gått til himmels med vaksinene. Jeg anbefaler deg å gå privat, fortsatt er det mulig å betale seg ut av ting. Eller les deg opp selv så du kan hjelpe. ❤️ Anonymkode: 81a01...db5 Var dette svaret jeg fryktet... Personen har dårlig økonomi og har ikke råd til å betale seg ut av det. Huff 😔 Anonymkode: cd340...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 Man får ikke lenger rekvisisjon til fysio, man bestiller selv, betaler egenandel hvis man ikke har frikort. Anonymkode: 4733a...779 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man får ikke lenger rekvisisjon til fysio, man bestiller selv, betaler egenandel hvis man ikke har frikort. Anonymkode: 4733a...779 Jeg går jo ut ifra at dette er gjort. Fikk høre at det var lang venteliste pga dårlig kapasitet. Synes det er uforsvarlig å bli sendt til hjemkommunen hvor man ikke har kapasitet til å ta seg av folk som trenger helsehjelp. Dette er en person som har iallefall 25 år igjen i arbeidslivet og så skal h*n bli stuet bort på den måten uten å få mulighet til å komme seg ut i noen form for jobb igjen. Anonymkode: cd340...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Vil anbefale deg å ta kontakt med LHL hjerneslag og afasi. De har utrolig mye kunnskap om rehabilitering og hva som finnes hvor. Heldig han eller hun som har deg til å hjelpe❤️ Anonymkode: fa515...b51 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg går jo ut ifra at dette er gjort. Fikk høre at det var lang venteliste pga dårlig kapasitet. Synes det er uforsvarlig å bli sendt til hjemkommunen hvor man ikke har kapasitet til å ta seg av folk som trenger helsehjelp. Dette er en person som har iallefall 25 år igjen i arbeidslivet og så skal h*n bli stuet bort på den måten uten å få mulighet til å komme seg ut i noen form for jobb igjen. Anonymkode: cd340...7c0 Jeg ville ha ringt alle fysioterapeutene i kommunen med avtale for å høre hvor lang venteliste de har, eventuelt om noen har mulighet til å få vedkommende inn tidligere, og bedt om en time hos den som kan gi raskest. I mellomtiden hadde jeg betalt for at vedkommende kunne gå hos privat fysioterapeut. Anonymkode: 2c11e...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 Statsforvalter, gjerne med hjelp av pasientombud. Anonymkode: ec3e4...e7a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 Støtter å kontakte LHL. Men kontakt også Pasientombudet - for denne personen får ikke den nødvendige helsehjelpen personen har rett på, så kommunen bryter loven! Pasientombudet kan veilede dere, gi råd, og om dere ikke har kapasitet til å ta saken selv, kan de også ta saken videre for dere. For det er ingen tvil om det her er lovbrudd når pasienten ikke får nødvendig behandling og kommunen ikke har noen plan for hvordan den kan få det, få nok og riktig behandling. Om dere har ork, gå til media i tillegg. Dette er dessverre den tragiske følgen av hvordan politikerne tverrpolitisk over mange år har bygget ned helsevesenet slik at det blir mindre effektivt på mange felt og dermed mer kostbart. Den individuelle lidelsen forsvinner i systemet, og folk faller utenfor arbeidsliv fordi de ikke får riktig helsehjelp. Om du er pårørende, se også om du kan få kontakt med en støttegruppe for pårørende i samme situasjon, for dette er hardt å stå i også for deg ❤️ Denne personen skulle hatt oppfølging av fysioterapeut hver eneste dag og helst ergoterapeut noen ganger i uken også! Anonymkode: d0c22...b80
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Finnes det ikke folk, så finnes det ikke folk. Lite både kommunen og Statsforvalter kan gjøre med det. Å gå den veien ender sannsynligvis ikke opp med annet enn bøter til kommunen i beste fall. Men finnes det ikke et tilbud lokalt, er et godt argument for å få nytt/forlenget opphold i rehabiliteringsinstitusjon. Spesielt når dette er en forholdsvis ung person med ny skade, så stor sjanse til å gjenvinne funksjon. Anonymkode: a1a92...b23 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Finnes det ikke folk, så finnes det ikke folk. Lite både kommunen og Statsforvalter kan gjøre med det. Å gå den veien ender sannsynligvis ikke opp med annet enn bøter til kommunen i beste fall. Men finnes det ikke et tilbud lokalt, er et godt argument for å få nytt/forlenget opphold i rehabiliteringsinstitusjon. Spesielt når dette er en forholdsvis ung person med ny skade, så stor sjanse til å gjenvinne funksjon. Anonymkode: a1a92...b23 Det er neppe sånn at det ikke eksisterer folk, det er mer sannsynlig at kommunen ikke ønsker å betale det det kloster. Anonymkode: 04df9...808 3
Sirah Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 Ring rundt til fysioterapauter selv om forhør deg. De prioriterer ofte såpass alvorlige saker som dette. En i familien knakk lårhalsen i vinter og ble prioritert i køen til tross for lange ventelister. Det er verdt et forsøk.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Har vedkommende et tilbud om fysio, ergo, logoped? Kan du få de til å lage et enkelt treningsprogram for gjennombeveging og mobilisering som pleiepersonalet kan gjennomføre hver dag? Det som skjer hver dag under stell, måltid osv er så viktig for å bli rehabilitert💙 Finnest det kanskje noen forskningsprosjekt i kommunen som går på feks bruk av VR i rehabilitering? Anonymkode: 3c7bb...100
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 Har du vært i kontakt med fastlegen for å høre om det går an å henvises til videre rehabilitering? Evt få tips/råd fra fastlege om veien videre Anonymkode: df704...b20 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 Er pasienten på langtidsavdeling eller korttidsavdeling? Jeg jobber på Korttid, og i vår kommune har vi hvertfall fysio på avdeling som trener med pasientene. Anonymkode: 4fd5f...d2b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg anbefaler deg å gå privat, fortsatt er det mulig å betale seg ut av ting. Anonymkode: 81a01...db5 Det var da en voldsomt arrogant uttalelse. Det er ikke mange som har råd til det av de sykeste Anonymkode: 51c2f...609
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er litt i villrede og håper noen kan gi meg råd eller tips. Er nærmeste pårørende til en relativ ung person som ble rammet av slag for stund siden. Var de første mnd på rehabilitering men det oppholdet er over og personen er nå sendt til hjemkommunen sin hvor h*n er plassert på et gamlehjem..Vært der i en uke uten noe trening. Har heller ikke fått fysio og vet ikke når det blir pga manko på folk. Jeg synes jo dette er hårreisende. Personen er for dårlig for kommunens eneste rehabiliteringssted (vil at h*n skal være mer selvhjulpen) men ironisk nok vil jo alt stagnere nå når h*n er et sted hvor de ikke har tid eller ekspertise til opptrening. Altså, det er jo ikke sånn det skal være!! Hvem kan jeg kontakte her egentlig? Er det noe man kan gjøre for å få ting til å skje? Anonymkode: cd340...7c0 Jeg vil anta at det er skrevet en rehabiliterings- eller oppfølgingsplan der han har vært, og at det der har vært gjort en tverrfaglig vurdering av behovet videre? Hva er den videre planen? Videre behov? Om han ikke får det som er definert i planen, så klager dere til kommunen først, de kan deretter sende den videre til Statsforvalteren. Hvis han har rehabiliteringspotensiale og det er beskrevet i planen fra der han kom fra, så bør det søkes til en annen rehabiliteringsinstitusjon om kommunen ikke kan tilby det han trenger. Kanskje Sunnaas? Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten, eller institusjon med avtale? Han har krav på individuell plan med koordinator om han har behov for oppfølging av flere fagområder. Etterlys koordinerende enhet eller rehabteam i kommunen. Etterlys oppstartsmøte, planmøte, målmøte med koordinator og ansvarlig team. Vær imøtekommende, men be om at ting iverksettes. https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/ https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/vi-kan-hjelpe-deg/ Anonymkode: 7e847...d90
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Det er jo mye her som kan være utslagsgivende som du ikke sier noe om. Er det f.eks fastslått at vedkommende har opptreningspotensiale? Faktum er nemlig at mange med hjerneslag ikke har potensiale til å trene seg opp, skaden kan f.eks være for stor til at det er realistisk. Det vil jo rehabiliteringsoppholdet han har vært på ha sett på og kunne si noe om, hva har de foreslått som videre plan? Mener de han har effekt av videre trening må det tas opp med sykehjem, kommune og fastlege. Hvem har sagt han er for dårlig for videre rehab, stedet han har vært på, stedet han ønsker seg til eller der han bor nå? Å ta kontakt med LHL kan nok være lurt uansett, sånn at du får noen å snakke med også. Og så til det som er den harde realiteten, og som ansatte i helse har varslet om i årevis; det er ikke nok folk til at alle kan få oppfylt sine behov. Det er faktisk ikke nok personale til alle de oppgavene som man ønsker at folk skal bistå med fra helsevesenet, så det blir nok vanligere og vanligere at det rett og slett ikke er mulig å få den hjelpen man ønsker fordi fagpersonale er mangelvare. Det er ikke bare å skaffe folk slik folk på KG tror, er det ikke folk så er det ikke folk, det hjelper ikke bare å spa på mer penger når ingen står og ønsker jobben i andre enden. Anonymkode: 53871...d35 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Bor vedkommende på omsorgsbolig, sykehjem eller helsehus? Sykehjem og helsehus har vanligvis fast ansatt fysioterapauter. Bor vedkommende på omsorgsbolig og mottar helsetjenester i hjemmet sitt? Da er det kanskje søkt om fysioterapi via kommunen som skal komme hjem til bruker. Her er det lang ventetid. Anbefaler, slik som flere har nevnt, å ta kontakt med fysioterapauter selv og heller dra bort for å få fysio. Man behøver ingen henvisning lengre og betaler kun en egenandel. Dette må pasient selv ordne (eller pårørende). Anonymkode: 88fae...115
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå