Gå til innhold

Hva er Fontenehuset? Er det noe for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått anbefalt av psykiater å  oppsøke Fontenehuset. Jeg har ingen omgangskrets, og trenger visst å møte andre. 

Vet ikke helt om jeg har så lyst til det. Er det noen her som vet noe om Fontenehuset? 

Anonymkode: 42346...678

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eg har berre besøkt Fontenehus ein gong, for å ei orientering, men synes det verka som eit utruleg flott konsept. Brukarar og tilsette gikk om kvarandre (eg veit ikkje kven som var kva), og alle snakka veldig varmt om tilbodet. 

https://www.fontenehus.no/

Om du har det i ditt området, ville eg absolutt sjekka det ut nærare, iallfall, og sjå om det er noko for deg. Ingen forpliktelsar, slik eg forstår det. 

Lukke til! 😊

Anonymkode: 50d65...187

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem. Hva lurer du på? :) 

Anonymkode: b8e78...fae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange av medlemmene er veldig apatiske når de er på huset. De gjør liksom ikke så mye for å integrere seg. Det er nesten ingen medlemmer som finner på ting sammen utafor huset. Apatisk atferd smitter over på de andre medlemmene. Folk har ikke så mye håp i livet sitt. Dette er en veldig tung sirkel å komme seg ut av, og mange medlemmer blir enda mer syk av å være på huset. 

Jeg har ikke fått en eneste venn på huset. Akkurat det gjelder flere medlemmer også. 

Jeg har heldigvis andre arenaer å møte litt nye folk på, men det er ikke enkelt. Dessuten er det trist at miljøet på Fontenehuset er dårlig. Det foregår mye sladder og baksnakking, selv om ingen snakker høyt om det. 

Medlemmene tør ikke å si meninga si på husmøtet. Det er bestandig de ansatte som styrer hele showet. Av og til føles huset som en barneskole. 

Fontenehuset kan være positivt i en kort periode eller hvis man bruker huset kun en gang i blant. Derimot er det ikke særlig sunt å være der flere ganger i uka, fordi man lett blir apatisk selv. Man påvirkes av folk rundt seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Der møter man kanskje flere i samme situasjon men de fleste holder seg kanskje mye for seg selv, uten at jeg vet. Hva med å oppsøke organisasjoner helt utenom som f.eks dnt (den norske turistforeningen) for å være med på forskjellige gåturer på dagtid.Det er godt for sjela 🙂 Der blir man lett kjent med folk.

Anonymkode: e0201...e3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Der møter man kanskje flere i samme situasjon men de fleste holder seg kanskje mye for seg selv, uten at jeg vet. Hva med å oppsøke organisasjoner helt utenom som f.eks dnt (den norske turistforeningen) for å være med på forskjellige gåturer på dagtid.Det er godt for sjela 🙂 Der blir man lett kjent med folk.

Ja, kanskje det hadde vært bedre for meg. Jeg trenger positive mennesker som løfter meg opp. 

Jeg bor i Bærum, er det noe her kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange av medlemmene er veldig apatiske når de er på huset. De gjør liksom ikke så mye for å integrere seg. Det er nesten ingen medlemmer som finner på ting sammen utafor huset. Apatisk atferd smitter over på de andre medlemmene. Folk har ikke så mye håp i livet sitt. Dette er en veldig tung sirkel å komme seg ut av, og mange medlemmer blir enda mer syk av å være på huset. 

Jeg har ikke fått en eneste venn på huset. Akkurat det gjelder flere medlemmer også. 

Jeg har heldigvis andre arenaer å møte litt nye folk på, men det er ikke enkelt. Dessuten er det trist at miljøet på Fontenehuset er dårlig. Det foregår mye sladder og baksnakking, selv om ingen snakker høyt om det. 

Medlemmene tør ikke å si meninga si på husmøtet. Det er bestandig de ansatte som styrer hele showet. Av og til føles huset som en barneskole. 

Fontenehuset kan være positivt i en kort periode eller hvis man bruker huset kun en gang i blant. Derimot er det ikke særlig sunt å være der flere ganger i uka, fordi man lett blir apatisk selv. Man påvirkes av folk rundt seg. 

Ok, det passer kanskje for noen, men ikke alle. Er lett å bli dratt ned av andre. Vil heller møte positive mennesker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 22.37):

Jeg er medlem. Hva lurer du på? :) 

Hva gjør dere der og hvordan er det der. Er det noe for meg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 17.46):

Eg har berre besøkt Fontenehus ein gong, for å ei orientering, men synes det verka som eit utruleg flott konsept. Brukarar og tilsette gikk om kvarandre (eg veit ikkje kven som var kva), og alle snakka veldig varmt om tilbodet. 

https://www.fontenehus.no/

Om du har det i ditt området, ville eg absolutt sjekka det ut nærare, iallfall, og sjå om det er noko for deg. Ingen forpliktelsar, slik eg forstår det. 

Lukke til! 😊

Anonymkode: 50d65...187

Det er kanskje forskjellig fra sted til sted. Forskjellige miljø? 

• Liker 1
Skrevet

Søk opp Fontenehuset her på KG, da får du ett innnlikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, kanskje det hadde vært bedre for meg. Jeg trenger positive mennesker som løfter meg opp. 

Det er noe som heter Bærum Turlag som er et lokallag men det beste er å kanskje kontakte dnt og høre med de om oversikter de har for turer for voksne eller senior. Tror de kan tilby diverse innen bærum og oslo. Jeg vet ikke om man må være medlem, men tror ikke det koster stort i allefall. Bare et tips 🙂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er noe som heter Bærum Turlag som er et lokallag men det beste er å kanskje kontakte dnt og høre med de om oversikter de har for turer for voksne eller senior. Tror de kan tilby diverse innen bærum og oslo. Jeg vet ikke om man må være medlem, men tror ikke det koster stort i allefall. Bare et tips 🙂

Oki doki smoki 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oki doki smoki 

Det går ann å kontakte de på mail og telefon.Det er bare å søke det opp på nett. Hør nærmere om man må være medlem for å gå på turer og om hvor mye det er. (jeg vet ikke prisen) samt om evt bussturer/turer koster noe. Bare for å kunne planlegge i forkant. Dette er bare tips fra meg. Har en i familien som er senior og hun har gått masse turer i nærområdet via dnt men hun er senior, men tror det skal være turer for både unge og voksne og.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen på Fontenehuset som har troa på meg. De viser ingen positive følelser på huset.

Jeg vurderer å melde meg ut. 

Jeg er medlem på Fontenehuset Fredrikstad. Har vært det siden oktober 2021. 

Det er for jævlig å ha sånne folk i livet. De viser null interesse når jeg snakker.

Jævlig apatisk gjeng! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff, her var det mange dårlige erfaringer med Fontenehuset. Selv kjenner jeg ikke til konseptet siden vi ikke har det her, men har veldig god erfaring med Mental helse og kan anbefale de på det varmeste, 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 17.41):

Jeg har fått anbefalt av psykiater å  oppsøke Fontenehuset. Jeg har ingen omgangskrets, og trenger visst å møte andre. 

Vet ikke helt om jeg har så lyst til det. Er det noen her som vet noe om Fontenehuset? 

Men ønsker han da at du skaffer deg en omgangskrets av andre mennesker som sliter med psyken? 

Hva med å heller begynne med en hobby som krever at du samarbeider med andre?

Anonymkode: 60348...eca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, NewStart87 said:

Uff, her var det mange dårlige erfaringer med Fontenehuset. Selv kjenner jeg ikke til konseptet siden vi ikke har det her, men har veldig god erfaring med Mental helse og kan anbefale de på det varmeste, 

Det er ikke mange dårlige erfaringer. Hvis du ser etter så er det én bruker som har skrevet alle de negative innleggene i denne tråden fordi hen har dårlig erfaring pga. konflikt hen har med andre brukere.

Anonymkode: 6a649...b17

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke mange dårlige erfaringer. Hvis du ser etter så er det én bruker som har skrevet alle de negative innleggene i denne tråden fordi hen har dårlig erfaring pga. konflikt hen har med andre brukere.

Anonymkode: 6a649...b17

Søk opp de andre trådene på forumet, så ser du at mange har dårlige erfaringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de Aktiv på Dagtid der du bor TS? Det vet jeg mange har knallgode erfaringer med :)

Anonymkode: dd457...a08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 0.48):

Hvor gammel er du?☺️Jeg skal flytte til Oslo til høsten og trenger å finne meg noen arenaer😬er for syk til å hive meg på alt mulig, men for «frisk» til en del lavterskeltilbud(tror jeg selv ihvertfall🤣).

Anonymkode: 2c7c1...b5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...