AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Jeg bor i sør, men hater virkelig alt ved landsdelen. Vil bort for alt det er verdt. Ofte har jeg tenkt at jeg vil begynne på nytt et helt annet sted. Jeg har ingen solid utdannelse, kun et fagbrev. Men landsdelen i nord vil vel gjerne ha flere folk som flytter dit, og dermed er det lett å få seg jobb der? Eller er jeg veldig naiv i tankegangen nå? Anonymkode: ce681...482
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 Du er veldig naiv ja. Du vet det allerede bor folk der? Anonymkode: 0057b...836 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Hva har du fagbrev i da? Du får vel bare begynne å søke jobb der, ingenting skjer uten en innsats. Anonymkode: 626ca...d24 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 Det avhenger av hva du har fagbrev i, og så er jo «nord» er svært stor område med både større byer, svært ubebodde distrikter og alt i mellom. Så jobbmuligheter vil variere også innad i «nord». Men mange steder ønsker flere innbyggere ja! Anonymkode: 141a8...ab8 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #5 Skrevet 19. april 2023 Der min slekt er fra (oppe i nord en plass) er det veldig få arbeidsplasser, og de få jobbene som er er stort sett tannlege, lærer, sykepleier, butikkmedarbeider osv. Derfor er halve slekta mi utdannet lærere og resten er tannleger Så nei, det er ikke sånn at man får jobber kastet etter seg. Det spørs helt hva man driver med. Anonymkode: e4b36...f30 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 i tillegg koster det vel temmelig mye penger å bo i Nord-Norge altså... Anonymkode: ca751...dd8
Kokeplate Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Hva har du fagbrev som? Det er mange steder i distriktene nokså lett å få jobb om man spør.
Daria Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 Du må jo flytte et sted hvor det er ledig jobb og behov for kompetansen din, du kan ikke bare troppe opp hvor som helst nord for polarsirkelen og anta at alle vil motta deg med åpne armer. 2
Grüner Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er veldig naiv ja. Du vet det allerede bor folk der? Anonymkode: 0057b...836 Hva skal det bety? Det bor jo folk der ts bor nå også 🙄.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): i tillegg koster det vel temmelig mye penger å bo i Nord-Norge altså... Anonymkode: ca751...dd8 Det kommer jo an på hvor i nord. En enebolig som i Oslo koster 15 millioner får du til knappe 2 millioner mange steder i nord. Anonymkode: 22498...bfb 4
Grüner Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): i tillegg koster det vel temmelig mye penger å bo i Nord-Norge altså... Anonymkode: ca751...dd8 Billigere husvære enn i Sør-Norge. Men større avstander, da og langt til sykehus o.l. hvis du bor på vidda. I noen bransjer er det større mangel på fagutdannete i nord, enn i sør f.eks. lærer, bhg-lærer, sykepleier. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 Nord er da ikke bare små bygder med avstand til sykehus. Bodø og Tromsø er univeritetsbyer. Tromsø har mange statlige høykompetansekrevende arbeidsplasser. Man trenger da ikke dra til Fmark om man skal Nord. Anonymkode: 821bc...449 2
ajarRun Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 Det er dritenkelt å få seg jobb i hele norge. Skriv "barnehage" i google maps. Ta deg en dusj, ta på deg rene klær og tusle dit. Spør om de trenger folk. Gratulerer, du har nå jobb. Sykehjem er samme greia. Jobber er det nok av, over alt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Søk jobber i det du ønsker så ser du. Fagfolk er det for det meste bruk for. Anonymkode: 00dc8...f23
Taluno Skrevet 20. april 2023 #15 Skrevet 20. april 2023 Du er så godt som garantert jobb ja, men nordnorge er stort, så du er ikke garantert jobb der du selv ønsker bo. Altså, om du bare flytter til Kåfjord eller Lenangen, så er det ikke sikkert du får jobb akkurat der. Men om du er åpen for å bo hvor som helst, så er det bare søke jobber først, og så flytte der du får jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Jeg bor midt mellom Tromsø og Narvik. Her vet jeg at de sliter med å få ansatte i barnehagene og i helsevesenet. Bra å bo i Indre Troms. Vi er vant til gjennomtrekk av folk, så nye blir godt tatt i mot (forsvarskommune). Flyplass med 3 direktefly til og fra Oslo daglig. 1,5 time å kjøre til Tromsø, om man trenger litt byliv. Hus er ganske billig. 1 - 3 mill får du et greit hus for. Leie tror jeg ligger på rundt 8000 sentralt. Anonymkode: afff6...0dd 1 1
Hedda-78 Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 Søk jobb først, og flytt dit du får jobb. Hvis du er villig til å flytte til hvilket som helst sted nord for Trondheim, er du nesten garantert å få jobb. Men du er ikke garantert å få jobb hvor som helst. 1
Bombasi Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg bor i sør, men hater virkelig alt ved landsdelen. Vil bort for alt det er verdt. Ofte har jeg tenkt at jeg vil begynne på nytt et helt annet sted. Jeg har ingen solid utdannelse, kun et fagbrev. Men landsdelen i nord vil vel gjerne ha flere folk som flytter dit, og dermed er det lett å få seg jobb der? Eller er jeg veldig naiv i tankegangen nå? Anonymkode: ce681...482 Nja, vil ikke kalle deg naiv. Fordi du har med deg "tilflytningskortet" i en jobbsøkerprosess. Arbeidsplasser nordpå elsker å ansette folk utenbys fra, for det øker bosettingen og skaper positiv publisitet. Det er noe eksotisk ved det. Og det er lettere å få jobb i nord-norske bygder enn i overbefolkede byer. Jeg synes du skal hive deg rundt å søke deg nordover. Husk å presisèr i søketeksten at du oppriktig ØNSKER å flytte nordover som en permanent løsning. Det positive for din del er at det nordpå finnes mye flere jobbmuligheter uten særlig utdanningskrav, fordi sørpå må man pga konkurransen i arbeidsmarkedet ha master for enkle konsulentjobber som man nordpå ikke har noen kvalifikasjoner til. Endret 20. april 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Hvorfor ikke bare starte med å søke jobber i Nord? Fisket tar f.eks inn ufaglært arbeidskraft. Anonymkode: 7eb7e...8e0
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Er lettere å få seg jobb i nord, om du har nettverk der. Hva har du fagbrev innen? Er det spesielle steder i nord du kan tenke deg å bosette deg? Er ofte innen helse og i skolen det kan være lett å få seg jobb. Resten blir det mye arbeidsledighet innen. Anonymkode: 68242...051 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå