Gå til innhold

Skilsmissebarn som trekkes inn i konflikt mellom foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt uspesifisert innlegg for å unngå at noen blir identifisert.

Foreldrene er skilt og samarbeidet er ikke spesielt godt. Utfordringen er at barna blir involvert av den ene parten i uenigheter. F.eks gjentar barna påstander fra den ene parten om at at den andre er skyld i si og så. Det blir snakket negativt om den andre forelderen uten filter slik at barna hører det. Barna synes også synd på den ene forelderen basert på påstander som ikke er riktig. De bekymrer seg mye over dette, og det er vondt for dem.

Er det en løsning å gå til Familievernkontoret, og etterhvert ta med barna. Hensikten er i så fall å oppklare noen av bekymringene barna går med?

Synes det er vanskelig å gripe dette an uten å gjøre ting verre for barna.

Anonymkode: 2b120...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg vet ikke helt. Det er kanskje forskjell fra det ene familievernkontoret til det andre? Men vårt gjorde ingen forsøk på å verken mekle eller legge seg opp i problemene i ekteskapet eller prøve å løse noe mellom oss.

Familievernkontoret hadde ingen råd eller meninger overhodet om vårt ekteskap, enkelt og greit. Heller ikke hvorfor vi ønsket å avslutte det eller om vi kunne revurdere, det kom ikke på banen en gang. Det eneste som ble tatt opp var samværsplan for sønnen vår. Den hadde jeg og eksen klar, skriftlig og signert av begge, og la den frem for mekleren. Hun ble imponert og sa oi, det hadde hun ikke opplevd før at noen hadde når de kom, leste den, og så var det noen råd om utvidet barnetrygd osv, og det var det. Attesten ble utskrevet og vi kunne skille oss. (man må ha attest om barnet eller barna er under 16)

Jeg sitter med denne erfaringen og det er derfor jeg er skeptisk til at et Familievernkontor kan hjelpe det paret du nevner. Men greit, de er (forhåpentligvis) forskjellige og noen kan faktisk gi råd og hjelp. Men de har IKKE myndighet til å bestemme noe, så om den andre forelderen gir faen i hva andre sier og fortsetter å snakke dritt om eksen overfor barna, så er det lite Familievernkontoret får gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Det er også et risikomoment at konfliktnivået kan øke og trykket på barna bli verre dersom den baksnakkende forelderen føler den har enda større grunn til å synes synd på seg selv eller andre ting skjer. 
Det beste er nok å være en god voksen for barna og dokumentere det som foregår. 

Anonymkode: 7b7c6...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis forelderen som drar barna inn i konflikten normalt er en oppegående og reflektert person, så kan man gjøre vedkommende oppmerksom på hvilken virkning foreldrekonflikt har på barna. Saklig og faktabasert, ‘du tror du straffer eksen, men det er barna som rammes hardest og de tar skade’. Det kan være at vedkommende bare trenger å få hjelp til å se det utenfra. 

Det er hvis du er heldig. Og hvis ikke…. Hvis vedkommende eier sannheten som en gud, ikke kan påvirkes og alt vedkommende gjør måtte bli akkurat sånn pga  andres feil og mangler….da ønsker jeg lykke til. Har ikke noe godt svar. Prøve å balansere det barna blir fortalt ved å reflektere litt med dem uten å dømme eller konkludere?

Anonymkode: 7ae58...ee4

Skrevet

Det er veldig vanlig at barn trekkes inn i konfliktene mellom skilte foreldre. Dessverre. 

Problemet med skilsmisse er at det ofte sitter igjen en part som er skuffa, bitter, forlatt, ensom og har dårlig økonomi. Da er det vanskelig å ikke lette på trykket overfor ungene.

Det skal to til for å gifte seg, og kun en til for en skilsmisse..

Men det er selvsagt ikke ok å gjøre det.

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret, og forelagt dem situasjonen. Barna blir misbrukt til emosjonell utpressing og sverting av den ene forelderen, og det er svært ugreit. Jeg tipper at den som misbruker barna også tydde til ulike former for psykisk vold mot den forelderen som nå er utsatt for en svertekampanje mens de bodde sammen.
Det er viktig at veilederen vet dette før man eventuelt kommer sammen som foreldre, for å få forklart hvordan dette påvirker barn negativt. En forelder med samvittighet vil kunne endre adferd etter å ha blitt eksponert og konfrontert på en slik måte. En samvittighetsløs forelder vil skifte strategi, men det kan være at den nye strategien mot den andre forelderen skåner barna i større grad. - For å unngå eksponering av manipulering og løgn.

Det kan også være en ide å ta en telefon til krisesenter, for å få telefonveiledning på hvordan man best møter denne adferden med gode motstrategier.

Det den bakvaskede forelderen bør fokusere på nå er å gi minst mulig feedback som kan komme løgneren i hende, ikke imøtegå noe, ikke vise følelser overfor vedkommende, og å ha fokuset først og fremst på barnas beste. Ikke gi manipulatoren ammunisjon, som kan underbygge feilaktige påstander om drama, sykdom eller urimelige reaksjoner.
Lite feedback gjør at de fortere går lei, siden de lever av andres respons på sine egne overtramp. De tenner på å påvirke andres følelser, og er provosert av å miste kontroll over en tidligere partner. Desto mindre følelser skal man vise dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet med familievernskontoret og hvis ikke det gav uttelling barnevernet. 

Anonymkode: f8bd4...f18

AnonymBruker
Skrevet

FVK kan egentlig ikke gjøre noe som helst.

De fleste foreldre vet nok at det ikke er lurt å snakke negativt om ekspartner foran barna. Dette er jo noe absolutt alle informerer om. Dersom de gjør det likevel tenker de vel at det ikke er det de gjør, eller at deres eks er så horribel at det kan rettferdiggjøres.

Min ekskone snakker negativt om meg (og min nye partner) hele tiden. Når jeg ringer barna kan hun rive telefonen ut av hendene deres og kjefte på meg. Hun har faktisk selv fått presisert i vår samværsavtale at "ingen av oss skal snakke negativt om barna". Dette gjør jeg aldri, og hun til stadighet. Jeg tenker at hun vil fremstå som den bedre part dersom noe av dette skulle dukke opp i et offentlig dokument senere.

Jeg har resignert på dette punktet, og tenker heller at barna blir større, og kan danne sin egen mening etterhvert. Det er umulig å kontrollere hva som foregår i sin ekspartners hjem.

Anonymkode: eab9d...214

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...