Gå til innhold

Kan man fryse rå løk som er hakket opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen her i huset elsker rå løk, så det går endel av det. Jeg er ikke så glad i å stadig måtte hakke opp denne løken, å lurer derfor på om jeg skal hakke opp masse løk og fryse.

Hvordan blir løken etter at den har vært fryst? 

Anonymkode: e2dd4...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Løken tåler fint å fryses ned. Har alltid ferdig kuttet løk i fryseren. 

Anonymkode: f4a24...3fc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp eldorado/first price ferdig kuttet fra frysedisken? 

Anonymkode: fdd59...f6b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Løken tåler fint å fryses ned. Har alltid ferdig kuttet løk i fryseren. 

Anonymkode: f4a24...3fc

Takk, da kan jeg også gjøre det :D 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøp eldorado/first price ferdig kuttet fra frysedisken? 

Har hørt at det finnes, men har ikke funnet det noen steder :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om rå hakket løk... jeg så en video med et tips for å unngå dette med å få tårer i øynene når man hakker løk. Såre enkelt. Man tar ganske enkelt og legger sammen et par tre ark med kjøkkenpapir og holder det under vannkranen så det blir vått. Så legger man dette på siden av skjærefjøla og kutter løken. Ingen tårer!

Er et lite mirakel men jeg så det bli testet av en som driver og tester ut sånne "Hacks" på nettet med videoer han legger ut, og det funket! Vått kjøkkenpapir ved siden av løken man hakker funket!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det går an. Man kan også gjøre det med hvitløk

Anonymkode: b78f5...416

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

9E59471F-A125-45FA-B926-54A03F856860.jpeg

Takk :) Kanskje lettere å finne nå som jeg vet hvordan den ser ut.

En ting som er irriterende er at det er så mye dårlig løk nå på våren, å man må jo anta at den frosne løken er bra :D 

Million skrev (3 minutter siden):

Snakker om rå hakket løk... jeg så en video med et tips for å unngå dette med å få tårer i øynene når man hakker løk. Såre enkelt. Man tar ganske enkelt og legger sammen et par tre ark med kjøkkenpapir og holder det under vannkranen så det blir vått. Så legger man dette på siden av skjærefjøla og kutter løken. Ingen tårer!

Er et lite mirakel men jeg så det bli testet av en som driver og tester ut sånne "Hacks" på nettet med videoer han legger ut, og det funket! Vått kjøkkenpapir ved siden av løken man hakker funket!

Godt tips :) Jeg har en sånn Tupperware hakker, men det går ikke så mye i den. Tupperware SuperSonic Chopper Liten tupperware-ww-st-2011-3096.jpg

Har også en stor som jeg har hatt i campingvognen. Har hatt den der bl.a fordi at man kan vispe med den, men har nå kjøpt miksmaster til vognen og tatt Herb Chopperen hjem. Så nå går det som en drøm å hakke løk i mengder :) 

Tupperware SuperSonic Chopper Stor tupperware-ww-st-2011-3085.jpg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det går an. Man kan også gjøre det med hvitløk

Anonymkode: b78f5...416

Hvitløk hakker jeg faktisk opp, porsjonerer og fryser. Det er jo så kjekt å ha det ferdig hakket. Rekker aldri å få brukt opp en hel hvitløk, og jeg er ikke glad i å kaste mat :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (19 minutter siden):

Man kan også bare sette et glass vann ved siden av.

Anonymkode: 80607...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan også bare sette et glass vann ved siden av.

Anonymkode: 80607...bbf

Kjele funker bedre :) jo mer vann, jo bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan ikke mannen hakke sin egen løk? 

Anonymkode: acdc1...e17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var det jeg hadde tenkt å skrive også. Hang meg opp i det at du, som ikke liker rå løk, skal hakke opp løk til han (som elsker det).

Anonymkode: e4126...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var det jeg hadde tenkt å skrive også. Hang meg opp i det at du, som ikke liker rå løk, skal hakke opp løk til han (som elsker det).

Anonymkode: e4126...dd6

Regna med at den kommentaren måtte komme. Det er jeg som tar meg av matlaging, bl.a fordi at jeg går hjemme og har tid til det. Han gjør veldig mye annet som jeg slipper å gjøre - selv om han ikke elsker og gjøre disse tingene.

Merkelig ting og måtte henge seg opp i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regna med at den kommentaren måtte komme. Det er jeg som tar meg av matlaging, bl.a fordi at jeg går hjemme og har tid til det. Han gjør veldig mye annet som jeg slipper å gjøre - selv om han ikke elsker og gjøre disse tingene.

Merkelig ting og måtte henge seg opp i.

Hvis du regnet med at kommentarene ville komme, kunne du vel bare sagt dette i hovedinnlegget. Når du ordlegger deg på den måten du gjorde, synes jeg det er naturlig at noen spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du regnet med at kommentarene ville komme, kunne du vel bare sagt dette i hovedinnlegget. Når du ordlegger deg på den måten du gjorde, synes jeg det er naturlig at noen spør.

Må jeg spesifisere hvordan vi fordeler arbeidsoppgavene i hjemmet vårt? Jeg la det heller ikke fram som at det var et problem. Lurte jo bare på om jeg kunne fryse rå løk, for hvis det så kan jeg hakke opp mengder og fryse, framfor å stadig hakke løken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hakket løk kan fint fryses, men vær klar over at den må pakkes ekstremt godt inn for å ikke avgi lukt og smak til fryseren og andre frysevarer (Typisk brødvarer som kun er pakket i tynn plast) Også viktig å huske for den som forsyner seg fra en pose/boks! ;) (Men et par serveringer av mat med utilsiktet løksmak pleier å gjøre akkurat den lærekurven ganske bratt :ler: )

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løken kan miste noe av konsistensen og smaken når den tiner, men den vil fortsatt være brukbar til matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må jeg spesifisere hvordan vi fordeler arbeidsoppgavene i hjemmet vårt? Jeg la det heller ikke fram som at det var et problem. Lurte jo bare på om jeg kunne fryse rå løk, for hvis det så kan jeg hakke opp mengder og fryse, framfor å stadig hakke løken. 

Joda, hvis han kan lage mat er det greit, men ikke om du tar deg av alt på kjøkkenet og han bare kan lage ferdigmat. Da gjør du han en bjørnetjeneste, og som en sa; rå løk på pakkes godt inn, helst i lufttette bokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...