Gå til innhold

Lage marsipankake fot første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage marsipan kake for første gang. Fant svart marsipan, så tror det kan bli fint. 

Men jeg har aldri lagd en sånn kake før. Kan jeg lage den dagen før? Ta på marsipan lokk dagen før? Er det krem mellom øverste kakebunn og marsipanen? 

Takknemlig for alle svar:) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint lage dagen før ja, så lenge den står kjølig.

Du må ha krem mellom marsipan og kake, ellers får du aldri strukket marsipanen over.  

Om marsipanlokket er for tykt vil kaken kunne synke litt sammen av vekten. Om du skal ha vaniljekrem i, og syltetøy bør du ikke smøre det helt ut i kanten. Fukten fra det kan gjøre at melisen i marsipanen smelter. 

Anonymkode: 10f5d...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan fint lage dagen før ja, så lenge den står kjølig.

Du må ha krem mellom marsipan og kake, ellers får du aldri strukket marsipanen over.  

Om marsipanlokket er for tykt vil kaken kunne synke litt sammen av vekten. Om du skal ha vaniljekrem i, og syltetøy bør du ikke smøre det helt ut i kanten. Fukten fra det kan gjøre at melisen i marsipanen smelter. 

Anonymkode: 10f5d...c32

Tusen takk for godt svar :)

Skrevet

Jeg lager ofte marsipankake og kan gi deg mine tips:

1. Sukkerbrødet deles i tre lag
2. Ringen fra bakeformen som ble brukt til å lage sykkerbrødet settes på fatet kaken skal serveres på
3. Første lag legges i formen og dynkes før ønsket fyll legges på. Jeg har som regel vaniljekrem blandet med vispet kremfløte nederst
4. Neste lag legges på og dynkes
5. Fyll legges på og siste lag legges øverst
6. Kaken står i kjøleskapet mens jeg kjvler marsipanen. Husk at du må måle høyden på kaken og legge til diameteren for å få stort nok lokk. (22 cm bunn + 8 sm høyde = diameter på marispan på minst 30 cm)
7. Tar kaken ut, løfter av ringen, legger mellomlagspapir mellom kaken og fatet før den smøres med et tynt lag krem
8. Marsipanlokket legges forsiktig over mens du stryker det jevnt på og langs kaken, du må nok strekke litt forsiktig for å unngå folder nederst.

Lykke til, det er kjempegøy å lage marsipankake og du kan slå deg løs med pyntingen når marsipanlokket er på plass. Sort marispan høres kjempelekkert ut!

(Et tips for å få en høy kake er å bruke Dr Oetker Cream Fix i kremfløten.)

• Liker 2
Skrevet

Sånn rent praktisk kjevler jeg ut marsipanen (jeg bruker som oftest lilla Odense med 50% mandler) med plastfolie både over og under marsipanen.  Lirker så et stort flatt grytelokk under plasten, tar vekk plasten over marsipanen og vipper raskt og bestemt lokket over kaken. Så kan man dra vekk plasten som var under (og nå er over). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag egen marsipan...smaker mye bedre 

Anonymkode: f8250...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...