Gjest Mito24 Skrevet 5. januar 2006 #21 Del Skrevet 5. januar 2006 Hvor mange studiepoeng har du hørt noen har tatt på et semester??? ← Jeg tok dobbel kvote et semester, og da var jeg attpåtil full hver eneste helg (pluss noen tirsdager). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #22 Del Skrevet 5. januar 2006 Studiepoeng reflekterer ikke alltid arbeidsmengden. Tror 30 studiepoeng på NTNU og NHH krever mer arbeid enn 30 studiepoeng på mange andre studiepoeng... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #23 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg vurderer også å ta 60 studiepoeng på et semester (halvår), men hvor studerte dere egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 5. januar 2006 #24 Del Skrevet 5. januar 2006 NTNU, master i kjemi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #25 Del Skrevet 5. januar 2006 Tromsø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulltopp Skrevet 6. januar 2006 #26 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg har tatt tre språk ved UiO. Jeg synes det er kjempegøy å studere forskjellige språk samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scully Skrevet 6. januar 2006 #27 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) jeg tar nærmere 90 studiepoeng denne våren, hvorav over 65 av de på samme dag nå i februar (to 3timers eksamener satt sammen til en 6timers). Studerer odontologi/tannlege, og dette gjelder 2.året Endret 6. januar 2006 av Scully Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 6. januar 2006 #28 Del Skrevet 6. januar 2006 Studiepoeng reflekterer ikke alltid arbeidsmengden. Tror 30 studiepoeng på NTNU og NHH krever mer arbeid enn 30 studiepoeng på mange andre studiepoeng... ← NTNU som i gamle NTH regner jeg med du mener Men sånn var det jo når det var vekttall og; feks så var IT intro på Lade et 3,5-4 vekttallsfag (husker ikke nøyaktig), men IT intro på Gløs 2,5... Det _er_ mer krevende å studere til å bli siv.ing (eller hva det nå heter nå), det forventes mye mer enn det gjør på de frie fagene... Mulig det er blitt mer arbeid nå som man har obligatoriske øvinger etc, men da jeg gikk på Dragvoll/Lade så var det ikke akkurat hardt før i slutten av semesteret ...selvsagt kan man jobbe hardere enn det jeg gjorde, det er en grunn til at jeg hoppa av og begynte å studere design. En ting jeg ikke skjønner; jeg trodde de gikk over til studiepoeng (og bacelor/mastergrader) for å bli mer internasjonale slik at det skal være enklere å sammenligne studier og fag?! Men her i UK så er det 60 studiepoeng (credits) i et semester, altså 120 studiepoeng i et skoleår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 6. januar 2006 #29 Del Skrevet 6. januar 2006 NTNU som i gamle NTH regner jeg med du mener Men sånn var det jo når det var vekttall og; feks så var IT intro på Lade et 3,5-4 vekttallsfag (husker ikke nøyaktig), men IT intro på Gløs 2,5... Det _er_ mer krevende å studere til å bli siv.ing (eller hva det nå heter nå), det forventes mye mer enn det gjør på de frie fagene... Mulig det er blitt mer arbeid nå som man har obligatoriske øvinger etc, men da jeg gikk på Dragvoll/Lade så var det ikke akkurat hardt før i slutten av semesteret ...selvsagt kan man jobbe hardere enn det jeg gjorde, det er en grunn til at jeg hoppa av og begynte å studere design. En ting jeg ikke skjønner; jeg trodde de gikk over til studiepoeng (og bacelor/mastergrader) for å bli mer internasjonale slik at det skal være enklere å sammenligne studier og fag?! Men her i UK så er det 60 studiepoeng (credits) i et semester, altså 120 studiepoeng i et skoleår... ← Mener sikkert NTNU og NHH ja (for NHH har ikke noe med NTNU å gjøre, deter Norges Handelshøyskole det) Og ja... noen plasser er poengene mer arbeid enn andre plasser. Har ei venninne som først tok siv.øk (altså NHH) (der jeg traff henne, for det tok jg også) og deretter begynte på juss, og med samme arbeidsmengde nå får hun unna langt flere studiepoeng enn hun klarte på samme tid på NHH ja, for der vr nok poengene mer arbeid. Det er nå engang slik det er. Noen studier krever mer arbeid enn andre for de samme poengene. Derfor er det ikke lett å sammenligne hvor mange studiepoeng noen har tatt på en gang, utne å vite HVILKE poeng... Uansett ønsker jeg trådstarter lykke til. Så lenge ikke fagenes obligatoriske oppmøter og eksamen kolliderer er det jo i stor grad opp til deg selv hvor mye fritid du vil ha, og derved hvor mange fag du kan klare å ta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 6. januar 2006 #30 Del Skrevet 6. januar 2006 Mener sikkert NTNU og NHH ja (for NHH har ikke noe med NTNU å gjøre, deter Norges Handelshøyskole det) Og ja... noen plasser er poengene mer arbeid enn andre plasser. ← Litt utenfor topic men: Det jeg mente var at når man trekker fram NTNU som studiested hvor det er hardt press og mange flere studiepoeng pr semester enn andre studier, så tenker man gjerne på det som fra gammelt var NTH (Norges Tekniske Høgskole). "Alle" som har studert til siv.ing (eller master heter det vel nå...) etter at det ble NTNU kaller det vel strengt tatt fremdeles for NTH, mens det egentlig mista det navnet da det ble slått sammen med AVH (Almennvitenskaplig høgskole elns)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 6. januar 2006 #31 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er mulig det ja, at man tnker på det gamle. JEg vet ikke. Vet ikke hvordan NHH er heller etter ast det ble master og sånn, bar hvordan det var da vi ble siv.øk, og at det er blandt de studiepoengene som (i alle fall da) var "tyngre" enn andre, arbeidsmessig. Poenget er vi uenset enige i, det er forskjell på mengden arbeid med samme "poengmengde" ulike steder/studier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2006 #32 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg har tok fellesdelen av profesjonsstudiet i jus i Oslo, som er 120 studiepoeng, på ett semester i fjor vår. Jeg fikk C da, så var riktignok ingen toppkarakter. Jeg jobbet en del, og det hadde absolutt ikke skadet med litt mere tid, men jeg hadde kjedet meg om jeg skulle spre det over de to årene det er normert til. Tok den opp semesteret etter (nå i høst), og fikk A. ← Dette tror jeg ikke går an!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scully Skrevet 15. januar 2006 #33 Del Skrevet 15. januar 2006 Dette tror jeg ikke går an!! ← Hva tror du ikke går an, å ta 120 poeng på ett semester? Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gå an, et profesjonsstudie har svært varierende poengfordeling utover semestrene. Går selv profesjonsstudiet tannlege i Bergen (som nevnt over), og høstsemesteret i år hadde vi ingen studiepoeng, mens vi tar 88 studiepoeng i løpet av våren, hvor 65 av disse er på en eksamen nå i februar. Det jeg prøver å si er at det går nok fint an å ta 120 studiepoeng på ett semester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 15. januar 2006 Forfatter #34 Del Skrevet 15. januar 2006 Det hørtes voldsomt ut med 120 på et semester ja.. Men enda drøyere er det vel å påstå at folk lyver...? Hvorfor skulle noen gidde det? Noen har mer klisterhjerne enn andre, og kanskje villige til å ofre mye for å få litt fart på saker og ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #35 Del Skrevet 15. januar 2006 Jeg leste i avisen i dag om en som hadde tatt fag tilsvarende 9,5 årsstudium på 2 år. Det skulle bli noe sånt som 142.5 studiepoeng pr semester!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2006 #36 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Uff ja, han leste jeg også om. Sto om han i dagens BT. Synes litt synd på gutten jeg - bare 18 år gammel...han kan da umulig ha hatt noe særlig til liv utenom studiene... Endret 15. januar 2006 av Titta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #37 Del Skrevet 16. januar 2006 Er det virkelig "bare" 30 studiepoeng som er regnet som et fulltids semester? Jeg tok 25 poeng i høst, fordelt på to samlingsbaserte studier. Dette tok jeg i tillegg til jobben. Ang. han gutten som hadde tatt jus på to år - han hadde i tillegg tatt bachelor i informatikk og matematikk + drevet gård. Tyder dette på at studentlivet er for slapt, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. januar 2006 #38 Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg kjenner flere som har tatt ett års fulltidsstudier på et halvt år (altså 60sp på et semester). Selv har jeg tatt 30 sp på et semester i tillegg til fulltidsjobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jersey Skrevet 16. januar 2006 #39 Del Skrevet 16. januar 2006 Hvordan får dere gjort dette egentlig? for utifra det jeg ser på universiteter og høyskoler så er det ikke lagt opp til å ta 60 studiepoeng på kun ett semester... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jersey Skrevet 17. januar 2006 #40 Del Skrevet 17. januar 2006 Ingen som kan hjelpe med å forklare dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå