AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Han går over på AAP, skal selge huset (dette har vært planlagt lenge) og jeg har nå sagt han kan flytte inn hos meg fremfor å leie et annet sted. Dette er i hovedsak fordi økonomien blir trang for ham. Jeg er aleneforsørger så det er litt trangt hos meg og. Han hjelper meg mye med huset og praktiske ting. Har ikke tenkt å be han betale noe annet enn halve strømregningen kanskje. Er dette ok, tenker dere? Han skal ikke kjøpe seg inn i boligen min. Anonymkode: eb9f3...54e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Sin del (etter hvor mange unger du har) av faste kostnader som hører til huset (strøm, TV, forsikring, strøm, renovasjon, vann etc etter hva du har) .. Hvorfor skal han bo gratis hos deg? Anonymkode: bfc60...0aa 11 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han går over på AAP, skal selge huset (dette har vært planlagt lenge) og jeg har nå sagt han kan flytte inn hos meg fremfor å leie et annet sted. Dette er i hovedsak fordi økonomien blir trang for ham. Jeg er aleneforsørger så det er litt trangt hos meg og. Han hjelper meg mye med huset og praktiske ting. Har ikke tenkt å be han betale noe annet enn halve strømregningen kanskje. Er dette ok, tenker dere? Han skal ikke kjøpe seg inn i boligen min. Anonymkode: eb9f3...54e Hvorfor skal han ikke kjøpe noennytt hvis han skal selge huset sitt? Anonymkode: ab4f5...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #5 Skrevet 19. april 2023 Veldig kortsiktig å selge huset uten å kjøpe noe nytt for å evnt leie ut. Han bør betale halvparten av alle løpende bruksutgifter. Anonymkode: 6274c...faa 3 4
Andro Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Det er lønnsomt for dere begge å dele bolig, når man bare tenker på bokostnader og husholdningsutgifter. Samtidig så er du ikke lenger juridisk eneforsørger i enhver forstand... og må huske å underrette NAV om du får noe derfra. Skriv samboeravtale med en gang. Juster den heller underveis. Han bør betale mer enn halve strømregninga. Dere bør tenke på om han skal kjøpe seg inn med tiden, eller om han skal ha anledning til å lage seg en "retrettkonto", der han sparer til boligkjøp på et seinere tidpunkt - enten han kjøper en annen bolig eller kjøper seg inn hos deg. Tenk over hvordan dere skal dele løpende utgifter også, mat, transport, bilhold osv. Be om å få vite hva han får utbetalt i kroner. En mann med 66% av fjorårets inntekt kan likevel komme til å ha like høy inntekt som en fulltidsarbeidende kvinne, siden han også betaler mindre skatt ved inntektsreduksjon. Vær rause mot hverandre, men åpne, ærlige, direkte og skriftliggjør det.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Skjerp deg! Du går i minus, og det er på bekostning av dine barn. Slike valg tar du bare ikke som aleneforsørger. Selvsagt må han betale halvparten av boutgifter! Det blir uansett rimeligere for begge. Han sitter vel igjen med litt etter hussalg. Anonymkode: 52aa2...d83 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjerp deg! Du går i minus, og det er på bekostning av dine barn. Slike valg tar du bare ikke som aleneforsørger. Selvsagt må han betale halvparten av boutgifter! Det blir uansett rimeligere for begge. Han sitter vel igjen med litt etter hussalg. Anonymkode: 52aa2...d83 Jeg går da vel ikke i minus??? Anonymkode: eb9f3...54e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor skal han ikke kjøpe noennytt hvis han skal selge huset sitt? Anonymkode: ab4f5...c3f Fordi vi skal på sikt kjøpe noe sammen Anonymkode: eb9f3...54e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 Han burde leie ut bolig istedenfor å selge. Hans sjanse for å komme inn på boligmarkedet igjen er tilnærmet 0 på aap/ufør. Dette strammer seg til. Du skal selvfølgelig ikke forsørge ham. Han er en voksen mann, og du har barn å ta hensyn til. 1 måte: Halvparten av faktiske boutgifter (renter på lån, forsikring, kommunale avgifter/fellesutgifter samt halvparten av strøm) 2 måte: Halvparten av markedsleie, om dere skulle leid tilsvarende bolig sammen. Det er det akseptable. Anonymkode: 2e276...e1a 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Andro skrev (6 minutter siden): Det er lønnsomt for dere begge å dele bolig, når man bare tenker på bokostnader og husholdningsutgifter. Samtidig så er du ikke lenger juridisk eneforsørger i enhver forstand... og må huske å underrette NAV om du får noe derfra. Skriv samboeravtale med en gang. Juster den heller underveis. Han bør betale mer enn halve strømregninga. Dere bør tenke på om han skal kjøpe seg inn med tiden, eller om han skal ha anledning til å lage seg en "retrettkonto", der han sparer til boligkjøp på et seinere tidpunkt - enten han kjøper en annen bolig eller kjøper seg inn hos deg. Tenk over hvordan dere skal dele løpende utgifter også, mat, transport, bilhold osv. Be om å få vite hva han får utbetalt i kroner. En mann med 66% av fjorårets inntekt kan likevel komme til å ha like høy inntekt som en fulltidsarbeidende kvinne, siden han også betaler mindre skatt ved inntektsreduksjon. Vær rause mot hverandre, men åpne, ærlige, direkte og skriftliggjør det. Takk for svar men jeg tjener det dobbelte av han nå når han går over på AAP. Har selvsagt sikkert firedobbelte av hans utgifter Anonymkode: eb9f3...54e 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 Halvparten av mat og forbruk også selvfølgelig. Han som mann spiser nok tilsvarende deg og ett barn, men om du har mye bedre økonomi enn ham, eller har tenåring, kan der deles så han betaler 1/3 og du 2/3. Anonymkode: 2e276...e1a 3
Andro Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han burde leie ut bolig istedenfor å selge. Hans sjanse for å komme inn på boligmarkedet igjen er tilnærmet 0 på aap/ufør. Dette strammer seg til. Han kan spare salgsbeløpet. Kontakte bank for beste investeringsråd på finansmarkedet. Å leie ut er også en risiko. Du vet aldri hvilke leietagere du får, og det er en jobb å administrere utleie. Som huseier vil man alltid bære et ansvar. Jeg ville ha solgt, og satt til side pengene i fond/rente- eller boligsparing e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Samboeravtale. Dere kan godt avtale at mens han er på AAP så dekker han kun en forholdsmessig andel av alle løpende utgifter, herunder renter på ditt lån. Anonymkode: 26229...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi vi skal på sikt kjøpe noe sammen Anonymkode: eb9f3...54e Høres nesten litt korttenkt ut. Hva skal han gjøre med pengene fra boligsalget? Anonymkode: ab4f5...c3f
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Halvparten av mat og forbruk også selvfølgelig. Han som mann spiser nok tilsvarende deg og ett barn, men om du har mye bedre økonomi enn ham, eller har tenåring, kan der deles så han betaler 1/3 og du 2/3. Anonymkode: 2e276...e1a Seff skal han betale for maten! Anonymkode: eb9f3...54e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres nesten litt korttenkt ut. Hva skal han gjøre med pengene fra boligsalget? Anonymkode: ab4f5...c3f Egenkapital??? Anonymkode: eb9f3...54e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 Andro skrev (3 minutter siden): Han kan spare salgsbeløpet. Kontakte bank for beste investeringsråd på finansmarkedet. Å leie ut er også en risiko. Du vet aldri hvilke leietagere du får, og det er en jobb å administrere utleie. Som huseier vil man alltid bære et ansvar. Jeg ville ha solgt, og satt til side pengene i fond/rente- eller boligsparing e.l. Han skal selge. Det er bestemt Anonymkode: eb9f3...54e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #19 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg går da vel ikke i minus??? Anonymkode: eb9f3...54e Du mister eneforsørgerstønader. Anonymkode: 1667e...2ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #20 Skrevet 19. april 2023 Hvis han må betale så elsker du han ikke nok? Anonymkode: bf36a...139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå