Gå til innhold

Ryggprolaps - HVOR i Norge er de best på dette feltet?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en forholdsvis ung kjæreste (35+) med prolaps i ryggen. Nå har han gått i ett år uten tilstrekkelig smertelindring og uten noe som helst hjelp å få. Nå skal han til Kongsgård i Kristiansand, men hører ymse….

Har noen erfaring med prolaps og behandling? Hvor i landet er de flinkest på dette?

Anonymkode: b8ab8...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen her var 29 når han ble opreret på colloseum (heldigvis) etter at HMN avviste behovet, når han kom hjem med prolapsen på glass sa legen på sykehuset her "hadde vi visst den var så stor ville du fått operasjon her også" 🤯 

Anonymkode: 8eb44...294

Skrevet (endret)

Eksen min fikk prolaps i ryggen etter et uheldig løft av en sementsekk. Den ble etter hvert fryktelig smertefull, og han ble langtidssykemeldt for første gang i sitt liv. Etter flere måneder med dette, var det noen som anbefalte han å gå til kiropraktor. Vi var litt skeptiske, men ok, han nesten krabbet og haltet ut døren og kjørte til klinikken.

Han kom gående hjem på to ben, nesten gående på normalt vis. Etter ytterligere to behandlinger ville han tilbake på jobb, men det ble han frarådet (pga fysisk arbeid på den tiden) så han ble gående i behandling en stund til og sykemeldt i tre-fire måneder til. Åtte totalt.

Han ble helt frisk av kun kiropraktorbehandling og har ikke hatt problemer med ryggen siden. Han hadde imidlertid pga feilbelastning av ene beinet (pga halting når prolapsen var i ryggen) problemer med ene kneet en lang stund etterpå. Men det overlevde han, det var ingen ting i forhold til smertene prolapsen ga.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Eksen min fikk prolaps i ryggen etter et uheldig løft av en sementsekk. Den ble etter hvert fryktelig smertefull, og han ble langtidssykemeldt for første gang i sitt liv. Etter flere måneder med dette, var det noen som anbefalte han å gå til kiropraktor. Vi var litt skeptiske, men ok, han nesten krabbet og haltet ut døren og kjørte til klinikken.

Han kom gående hjem på to ben, nesten gående på normalt vis. Etter ytterligere to behandlinger ville han tilbake på jobb, men det ble han frarådet (pga fysisk arbeid på den tiden) så han ble gående i behandling en stund til og sykemeldt i tre-fire måneder til. Åtte totalt.

Han ble helt frisk av kun kiropraktorbehandling og har ikke hatt problemer med ryggen siden. Han hadde imidlertid pga feilbelastning av ene beinet (pga halting når prolapsen var i ryggen) problemer med ene kneet en lang stund etterpå. Men det overlevde han, det var ingen ting i forhold til smertene prolapsen ga.

Jeg ble verre av kiropaktor, mulig jeg var uheldig med kiropraktoren. Men jeg har hørt at kiropraktor ikke alltid er riktig for prolaps, så kommer kanskje an på omfanget, vet ikke.

Jeg ble kvitt prolapsen med fysio og forsiktig opptrening/muskeltrening, og ny madrasss/hodepute slik at jeg ble liggende riktig. 

Anonymkode: c4239...657

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ble verre av kiropaktor, mulig jeg var uheldig med kiropraktoren. Men jeg har hørt at kiropraktor ikke alltid er riktig for prolaps, så kommer kanskje an på omfanget, vet ikke.

Jeg ble kvitt prolapsen med fysio og forsiktig opptrening/muskeltrening, og ny madrasss/hodepute slik at jeg ble liggende riktig. 

Hvordan vite hvilken madrass og hodepute man trenger, og hvordan man bør ligge? 

Anonymkode: dc212...587

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min fikk prolaps først for 3 år siden. Ble bedre, men slitt mye spes. med følelse i ene benet., og hatt små tilbakefall. Nå for ca 8 uker siden så "smalt" det igjen. Værre enn noen gang og MR viste en ennå større prolaps på samme sted.  Gått på tramadol, paralgin forte og neurontin i flere uker nå, men likevel ikke orket å stå/gå mer en 2-3 minutter om gangen. Fikk time på Martina Hansen uka før påske for vurdering og i dag skal han opereres. Krysser fingrene for at det går bra☝️
Rundt her så har jeg inntrykk av at det er Martina Hansen som er best på slik. Mange som har anbefalt de med gode erfaringer. Ble tatt veldig grundige undersøkelser ol. når han var der første gang og de samme undersøkelsene igjen nå i går-dagen før operasjon.

Både første og andre gang har han vært kos kiropraktor, hjalp litt i starten, men ikke nå som det ble så ille...

Anonymkode: 0e74b...87c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vite hvilken madrass og hodepute man trenger, og hvordan man bør ligge? 

Anonymkode: dc212...587

For meg var det mest at jeg skjønte at madrassen jeg hadde var dårlig/ikke ga støtte. Jeg sank ikke godt nok ned med skuldre/hofter, og puta var for lav slik at jeg fikk knekk i nakken. La ikke merke til det før jeg ble obs på det. Så da overbelaster man over tid. Jeg hadde rammeseng fra ikea, og en slunken "knøvlepute". Jeg har pute fra Jensen som er veldig fin hvis du liker "vanlig" pute. Der kan man ta ut fyll i puta og regulere høyden selv. 

Hvilken madrass/seng som er best for meg trenger ikke være den som er best for deg. Men generelt sett vil jeg anbefale at du tar deg en tur til Skeidar/Bohus etc, og se på sengene fra Jensen og Wonderland. Svane er mest for dem som liker å ligge veldig fast. Hvis du venter til sommeren så er det mye rabatter å hente (spør når de har kampanje). 

Prøv forskjellige senger, og be om hjelp fra butikk. De kan se hvordan du ligger, og gi god veiledning i forhold til type madrass og hvilken fasthetsgrad som er riktig for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...