Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min blir arbeidsledig i to mnd før han starter i ny jobb og på ca samme tid ender kontrakten vår for der vi bor nå. Han ønsker å flytte hjem til foreldrene sine i mellomtiden for å spare penger, noe som selvfølgelig er smart i visse tilfeller. Vi er opprinnelig fra samme by, som ligger to timer fra hvor vi bor nå. Jeg kommer ikke til å finne noe sted å leie i to mnd mens jeg venter på at han kommer tilbake, for så flytte inn i større bolig med han. Jeg jobber, men som 23 år har jeg ikke økonomi til å betale for en husleie på 18-20000kr alene. Som siste utvei må jeg også flytte hjem i mellomtiden, men da sier det seg selv at jeg må si opp jobben her jeg bor nå, for så søke ny jobb da vi er tilbake i byen vi ønsker å fortsette bli boende i. Jeg er 99% sikker på at jeg svært enkelt kan starte jobbe på den gamle jobben jeg hadde hjemme før jeg flyttet, mens jeg venter.

Helt ærlig skjønner jeg ikke hvordan dette skal gå opp i sin helhet, men han er fast bestemt på at dette er noe han absolutt kommer til å gjøre. Så nå sitter jeg bare og venter på at han skal klare å se logisk på situasjonen, som er at det dessverre ikke er det lureste for oss som partere, vi prøver jo å lage et liv sammen.

Hva tenker dere om situasjonen? Jeg tenker det er for tullerusk

Anonymkode: c0bfa...e34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker faktisk veldig smart. Behold jobben din. Du trenger ikke så dyr leie alene når du flytter som du nevner. Tenk på egen fremtid også, ikke bare dere som par, dere er unge. Du virker reflektert. Noe partner burde sette pris på :)

Anonymkode: b5641...bd3

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo helt tullerusk og fullstendig ansvarsfraskrivelse. Som samboere har man jo et delvis ansvar for hverandre, om ikke rent juridisk men som mennesker og for et samhold. 

Jeg tenker dette er helt banalt og hadde ledd om noen skisserte dette for meg. Kunne ikke tatt noen seriøst.

Dessuten må dere begge se litt på dette for hvordan i all verden har dere havnet i en situasjon hvor dere mangler sted å bo i to mnd? Dette må du jo ha vært deltakende på, hvordan i alle dager har det skjedd? 

Du og dere kan jo ikke sette livet på vent fordi han skal bytte jobb. Forøvrig fullstendig idioti hvis han har valgt å slutte i første jobb 2 mnd før oppstart av ny jobb. Hvis det ikke er valgfritt må han jo søke dagpenger. 

For en rotete situasjon. 

Nei i verste fall kan du kanskje bo billig i bofellesskap eller i billige hybler? I flere byer har firmaer satt opp husker til noen tusen med bare en liten pendler hybel. Uten privat bad, men det kan man jo overleve dersom det er snakk om to mnd.

Jeg hadde blitt så stressa. For en situasjon han og dere har satt dere i.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han får vel ledighetstrygd mens han venter på jobb? Eller?

Hvis det blir som han har tenkt, kan du jo flytte inn i et kollektiv i 2 mnd. Kunne kanskje vært litt gøy også?

Men er det bare det at han vil spare penger? Eller er det en feig måte å gå ut av forholdet på...?

Anonymkode: bff95...457

• Liker 1
Skrevet

Dersom samboeren din har jobbet har han krav på dagpenger i påvente av oppstart i ny stilling.
Synes det er galskap at du skal si opp jobben din. Ville planlagt å klare meg alene i to måneder, eller valgt en billigere bolig i samme by - som kanskje har plass til to om et par måneder. Før jeg hadde lett etter noe større ville jeg ha avventa, og sett om han faktisk kom tilbake, eller om det var bare tøv.
Planlegg å leve et godt liv alene, og la ham surre. Han er på bærtur, enten det er av grådighet eller av feighet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Baktusen skrev (4 minutter siden):

Dette er jo helt tullerusk og fullstendig ansvarsfraskrivelse. Som samboere har man jo et delvis ansvar for hverandre, om ikke rent juridisk men som mennesker og for et samhold. 

Jeg tenker dette er helt banalt og hadde ledd om noen skisserte dette for meg. Kunne ikke tatt noen seriøst.

Dessuten må dere begge se litt på dette for hvordan i all verden har dere havnet i en situasjon hvor dere mangler sted å bo i to mnd? Dette må du jo ha vært deltakende på, hvordan i alle dager har det skjedd? 

Du og dere kan jo ikke sette livet på vent fordi han skal bytte jobb. Forøvrig fullstendig idioti hvis han har valgt å slutte i første jobb 2 mnd før oppstart av ny jobb. Hvis det ikke er valgfritt må han jo søke dagpenger. 

For en rotete situasjon. 

Nei i verste fall kan du kanskje bo billig i bofellesskap eller i billige hybler? I flere byer har firmaer satt opp husker til noen tusen med bare en liten pendler hybel. Uten privat bad, men det kan man jo overleve dersom det er snakk om to mnd.

Jeg hadde blitt så stressa. For en situasjon han og dere har satt dere i.

Vi bor for øyeblikket i studentbolig hvor man må sette sluttdato for kontakt ut fra når skolegang ender. Original plan var å flytte rett inn i privatbolig etter nåværende kontrakt utløper

Skrevet

Da ville jeg ha forventa at han hadde en sommerjobb inntil han begynte i "vanlig" jobb.
Jeg har tenåringer som har jobba siden de var 14-15... og er ganske sikker på at de ikke ville ha satt seg selv eller samboeren sin i en slik underlig situasjon om vacuum mellom boperioder. Som sagt: Ville planlagt for å klare meg alene.
Dukker han opp i august og vil leke voksen da, så får du heller ta det som en bonus når det valget er reelt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg ville mistet enormt med respekt for mannen om han gjorde noe slik. Snakk om å oppføre seg som en egoistisk guttunge...løpe hjem til mamma for å spare penger, uten å reflektere over hva det betyr for deg. 

Uansett. Praktisk løsning. Dere er unge. Dere har garantert venner der økonomien ikke er den best i disse dager. Jeg ville rett og slett hørt om jeg kunne leid et rom om noen har et ledig, eller om noen ikke trenger hybelen sin to måneder, eller ett eller annet slik. 

Jeg hadde i alle fall aldri sagt opp jobben og flyttet etter guttungen. Så ville jeg vurdert om han var velkommen om han dukket opp i byen igjen. 

Anonymkode: 5225c...c4b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Leste nå at han var ferdig student, og dette er første jobb, om jeg forstår rett?

Da må jeg moderere svaret mitt. Jeg har vært i en lignende situasjon. Men vi bodde da ikke på studenthybel, man har jo ikke rett på dublet om ikke begge er studenter? 

Uansett. Det var helt umulig å få sommerjobb der vi bodde, jeg løp ned dører for å få det til... Alternativet var jo da nettopp å flytte hjem. Heldigvis tjente samboeren min godt, og tilbød meg å bo gratis frem til jeg begynte å jobbe. Han nektet også at det skulle være gjeld. 20 år senere har vi støttet hverandre på denne måten begge veier. Så om dere ikke klarer å kommunisere godt, og være rause med hverandre nå, så er ikke det det beste utgangspunktet for forholdet. 

Så hvis mannen min for 19 år siden kort hadde konstatert at dette er noe han kommer til å gjøre uansett, slik din har gjort, så ville han nok ikke vært mannen min i dag. 

Anonymkode: 5225c...c4b

• Liker 3
Skrevet

Tenker han kan betale for husleie med dagpengene sine i 2 mnd, eller finne bosted uten deg. 

Når det er sagt, så må jo du ikke finne på å si opp jobben din bare fordi han roter. Du får heller finne en billigere bolig å bo i aleine. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det som at han ikke ser på deg som en likeverdig samboer, slik du ser på han. Han er på en egotripp. Her burde dere ha satt dere ned sammen og funnet ut hvordan dere kan løse dette sammen. Eller ser han kanskje ikke på dere som samboere? Var det bare en praktisk ordning å bo sammen? Hadde jeg vært i din situasjon tror jeg at jeg hadde tenkt grundig gjennom om dette er en person jeg ville vært sammen med. Jeg trenger en "vi"-mann.

Når det er sagt, kan du høre med jobben din om du kan få ulønnet permisjon i to måneder på grunn av bosituasjonen? Arbeidsgiver er ikke forpliktet å godta det, men jeg kan se for meg at det kan gå fint på noen typer arbeidsplasser. Og hvis arbeidsgiver setter pris på deg, og ønsker å beholde deg, så kan det godt hende du får det. Da har du en jobb å komme tilbake til. Så kan du jobbe i gamlejobben din i mellomtiden. Men hvis dette blir aktuelt, så gjør nåværende arbeidsgiver oppmerksom på at du vil ha en annen arbeidsgiver i mellomtiden.

Anonymkode: b73d8...548

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener han at du skal gjøre i de 2 mnd?

Du er 99% sikker på at du svært enkelt kan starte jobbe på den gamle jobben jeg hadde hjemme før jeg flyttet mens du venter. Hvorfor gjør du ikke det, da?

Skrevet

Ser at han er student. Da får han søke seg sommerjobb, finne ny bolig sammen med deg og betale for den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi bor for øyeblikket i studentbolig hvor man må sette sluttdato for kontakt ut fra når skolegang ender. Original plan var å flytte rett inn i privatbolig etter nåværende kontrakt utløper

Alle studentsamskipnader har boliger som kan leies over sommermånedene også. De trenger ofte flere leieboere i disse månedene for å få inn mer leieinntekter. 

Hvilken by gjelder dette? 

Anonymkode: 64050...5ae

• Liker 2
Skrevet

1. Behold den jobben du har.

2. Undersøk om du kan få tilbake jobben i hjembyen.

3. Får du den jobben søker du permisjon i den andre.

4. Får du permisjon og jobb flytter du med samboeren til gutterommet hans og da blir de nok lei dere skal du se.

5. Nå er det dere som er samboere og ikke noen mammaer og pappaer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...