AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Jeg er relativt nyoperert med kolostomi, og er litt satt ut av alt jeg må finne ut av om dette nye livet. Alt fra hvilket utstyr som er best, og hva som egentlig finnes av utstyr, hva jeg kan spise og drikke, hvilke klær jeg kan bruke (er dame) osv. Blir veldig glad om noen vil dele sin opplevelse av hvordan de syns livet med stomi er, og kanskje sine aller beste tips og triks. På forhånd tusen takk! Anonymkode: ddd7d...8e9 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 Har du vært hos stomisykepleier for veiledning angående utstyr? Her er en del gode råd angående klær og stomi: https://www.camillatjessem.no/category/tips-og-erfaringer/klaer/ Anonymkode: 88684...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Sjekk ut pasientforeningen Norilco 😊 Sjekk om du har kreftkoordinator eller kreftsykepleier i din kommune. Boots apotek har ansatt sykepleiere som kommer hjem og hjelper med stomien. Anonymkode: 75fdf...567
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du vært hos stomisykepleier for veiledning angående utstyr? Her er en del gode råd angående klær og stomi: https://www.camillatjessem.no/category/tips-og-erfaringer/klaer/ Anonymkode: 88684...3a8 Tusen takk for tips angående klær! Jeg er nok aller mest usikker på det med å finne bukser som passer. Men det blir kanskje lettere når magen er mindre øm etter operasjon? Jeg klarer bare jobbebukser og bukser med strikk akkurat nå. jeg har fått time hos stomisykepleier om noen uker, så akkurar nå jeg bruker det utstyret de ga meg på sykehuset. Det funker ok, men vanskelig å vite om det kunne vært bedre når man ikke helt vet hva som finnes. Anonymkode: ddd7d...8e9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #5 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Sjekk ut pasientforeningen Norilco 😊 Sjekk om du har kreftkoordinator eller kreftsykepleier i din kommune. Boots apotek har ansatt sykepleiere som kommer hjem og hjelper med stomien. Anonymkode: 75fdf...567 Takk for tips! Skal sjekke ut Norilco 👍 Jeg er ikke operert pga kreft, så det er kanskje mer aktuelt med sykepleier fra boots! Jeg var ikke klar over at de kunne komme hjem. Hva gjør de da? Blir med på et stomiskift for å se om man bruker riktig utstyr? Anonymkode: ddd7d...8e9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Jeg jobbet tidligere sammen med ei som fikk stomi etter kreftoperasjon. Hun prøvde ut ulike typer poser for å finne den beste for seg. De første hun fikk som hun trodde var det alle brukte (hun var ikke nok kjent med at det fantes så mye forskjellig) de satt dårlig på henne,så hun sikret med masse plaster rundt. Dette gjorde huden sår og øm. Da hun omsider testet ut andre typer, fant hun noe som passer og satt bedre og slapp "sikringsteip". Hun pleide etter dusj å legge seg på senga og lufttørke godt, evt bruke hårføner med ikke altfor varm luft for at huden skulle være ordentlig tørr og posen skulle sitte godt/unngå sår hud. Klær: jeg syns hun gikk likt kledd både før og etter stomi. Hun gikk oftest i tynn bukse i dressbuksestoff, og ei skjorte eller bluse som hang løst over buksa. Mulig det var stretch i bukselinninga, dette er ei ferm dame. Jeg visste jo hun hadde stomi, men det var ikke noe som jeg så gjennom klærne. Anonymkode: 3dd29...d62
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Stomisykepleier er gull. De kan virkelig utstyr og vil kunne se kjapt hva som antagelig vil fungere aller best for deg. Min venninne som har stomi liker undertøy og bukser som er litt høye i livet, men ellers tror jeg ikke hun gjør noen spesielle tilpasninger når det gjelder klær. Hun har med seg en spray, Ynolens, når hun må bruke toalett andre steder enn hjemme. Den er kjempegod til å ta lukt. Hun får den på blå resept. Anonymkode: f48fa...65a 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 Jeg har stomi og kan svare deg litt mer utfyllende i morgen 😊 Anonymkode: 610c1...408
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 Meg som skrev i går kveld. Dame i slutten av 30-årene og fikk kolostomi for 3 år siden. Jeg fikk plassert stomien ift Floyd buksene som jeg liker godt og kort tid etter operasjon var buksene på igjen. Nå bruker jeg stort sett alt av bukser, men trives best med high waist bukser av alle slag. Ellers kan du bruke akkurat de klærene du vil! Ift mat så fikk jeg beskjed at jeg kan spise alt utenom asparges og det har jeg gjort. Magen og stomien tåler det meste, men her kan man prøve seg frem. Ikke lag det en hel masse begrensinger. Iløpet av det første året med stomi så startet jeg med irrigasjon og hvis du kan det så anbefaler jeg det på det sterkeste. Full kontroll over avføring og mindre luft i posen. For meg så var det en god løsning. Men noe skikkelig dritt i starten og en prøvelse mentalt sett. Norlico midt i livet er en god side og det finnes flere på Instagram som har stomi😊 Når det kommer til stomien så må du prøvde deg frem. Jeg hadde feil utstyr i starten og det resulterte i lekkasjer ect. Siden jeg har flat stomi. Mitt tips er minst mulig utstyr og dill. Jeg har poser, tørkeservietter, belte og irrigasjonsutstyr. Forhåpentligvis så er du heldig og slipper hudirritasjoner. Ellers er livet fint med stomi! Selvsagt bedre da jeg var frisk, men sett sammen med når jeg hadde null kontroll over avføring så er stomi helt klart den beste løsningen. Men vær obs på at den stomien lager mye lyd i starten og det er ikke så gøy.... Anonymkode: 610c1...408
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg jobbet tidligere sammen med ei som fikk stomi etter kreftoperasjon. Hun prøvde ut ulike typer poser for å finne den beste for seg. De første hun fikk som hun trodde var det alle brukte (hun var ikke nok kjent med at det fantes så mye forskjellig) de satt dårlig på henne,så hun sikret med masse plaster rundt. Dette gjorde huden sår og øm. Da hun omsider testet ut andre typer, fant hun noe som passer og satt bedre og slapp "sikringsteip". Hun pleide etter dusj å legge seg på senga og lufttørke godt, evt bruke hårføner med ikke altfor varm luft for at huden skulle være ordentlig tørr og posen skulle sitte godt/unngå sår hud. Klær: jeg syns hun gikk likt kledd både før og etter stomi. Hun gikk oftest i tynn bukse i dressbuksestoff, og ei skjorte eller bluse som hang løst over buksa. Mulig det var stretch i bukselinninga, dette er ei ferm dame. Jeg visste jo hun hadde stomi, men det var ikke noe som jeg så gjennom klærne. Anonymkode: 3dd29...d62 Tusen takk for fine tips! Så godt å høre at hun fant bra utstyr til slutt, og veldig kjekt å vite at du aldri så gjennom klærne at hun hadde stomi. Jeg føler det er veldig tydelig hos meg, men forhåpentligvis er det bare i mitt eget hode. Anonymkode: ddd7d...8e9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stomisykepleier er gull. De kan virkelig utstyr og vil kunne se kjapt hva som antagelig vil fungere aller best for deg. Min venninne som har stomi liker undertøy og bukser som er litt høye i livet, men ellers tror jeg ikke hun gjør noen spesielle tilpasninger når det gjelder klær. Hun har med seg en spray, Ynolens, når hun må bruke toalett andre steder enn hjemme. Den er kjempegod til å ta lukt. Hun får den på blå resept. Anonymkode: f48fa...65a Takk for tips om spray, den skal jeg få tak i. Jeg får dra å teste bukser og undertøy som har litt høyere liv når jeg klarer komme meg ut av huset. Og så gleder meg meg til timen med stomisykepleier! Anonymkode: ddd7d...8e9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #12 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Meg som skrev i går kveld. Dame i slutten av 30-årene og fikk kolostomi for 3 år siden. Jeg fikk plassert stomien ift Floyd buksene som jeg liker godt og kort tid etter operasjon var buksene på igjen. Nå bruker jeg stort sett alt av bukser, men trives best med high waist bukser av alle slag. Ellers kan du bruke akkurat de klærene du vil! Ift mat så fikk jeg beskjed at jeg kan spise alt utenom asparges og det har jeg gjort. Magen og stomien tåler det meste, men her kan man prøve seg frem. Ikke lag det en hel masse begrensinger. Iløpet av det første året med stomi så startet jeg med irrigasjon og hvis du kan det så anbefaler jeg det på det sterkeste. Full kontroll over avføring og mindre luft i posen. For meg så var det en god løsning. Men noe skikkelig dritt i starten og en prøvelse mentalt sett. Norlico midt i livet er en god side og det finnes flere på Instagram som har stomi😊 Når det kommer til stomien så må du prøvde deg frem. Jeg hadde feil utstyr i starten og det resulterte i lekkasjer ect. Siden jeg har flat stomi. Mitt tips er minst mulig utstyr og dill. Jeg har poser, tørkeservietter, belte og irrigasjonsutstyr. Forhåpentligvis så er du heldig og slipper hudirritasjoner. Ellers er livet fint med stomi! Selvsagt bedre da jeg var frisk, men sett sammen med når jeg hadde null kontroll over avføring så er stomi helt klart den beste løsningen. Men vær obs på at den stomien lager mye lyd i starten og det er ikke så gøy.... Anonymkode: 610c1...408 Tusen takk for alle tips og erfaringer du ville dele med meg, jeg setter virkelig pris på det! godt å høre at du kan bruke de klærne du vil, da er det nok bare magen som fortsatt føles øm etter operasjon. Jeg får bare prøve på ny til det kjennes greit. Jeg måtte Google irrigasjon, og det hørtes jo veldig greit ut å kunne styre selv når man går på do, og oppleve mindre luft. Jeg skal høre med stomisykepleieren når jeg skal dit om det er en mulighet for meg. Jeg er nok litt redd det meste av mat akkurat nå, livredd for at det ska sette seg fast, men godt å høre at det egentlig skal gå fint med det meste. Jeg klarer ikke se noe system enda på hva som gjør at stomien lager så mye lyd plutselig. Men da blir det forhåpentligvis bedre etterhvert? Jeg føler ikke for å gå ut å møte andre når den plutselig lager så høy lyd. Veldig glad for å høre at du syns livet med stomi er fint! husker du hvor lang tid det tok før du ble fornøyd og at alt føltes «normalt»? Anonymkode: ddd7d...8e9
Lillepropell Skrevet 20. april 2023 #13 Skrevet 20. april 2023 Meg med stomi igjen;) Det var uvant i starten men innen første halvår så føltes det bra ut. Luft får du ikke gjort noe med og det kommer. Flaut, ja. Men etterhvert som du kan bruke litt stramme bukser f.eks så fungerer det som en lyddemper. Dersom du plages med det og det påvirker deg psykisk så anbefaler jeg brokkbelte når du skal avgårde på noe. Den eneste negative opplevelsen jeg har hatt rundt mat var nok i starten da jeg heiv innpå med druer. Det lagde en rieføelse og gjorde vondt frem til tarmen hadde tømt seg. Får du vondt så bruk smertestillende. Det er ikke farlig, men ikke godt. Etterhvert så vil du kjenne når det presser på stomien ift luft eller avføring og da kan du legge 2 fingrer over stomien og holde litt igjen. Jeg merker ikke forskjell på luft eller avføring ift mat jeg spiser. Sikkert brus, men jeg nekter å stoppe med det. Men maten setter seg ikke fast altså. Tarmen din fungerer på samme måte selvom du har kolostomi. Men noen kan oppleve at enkelte matvarer lager trøbbel. De fleste kan bruke irrigasjon og det kan du raskt starte med etter operasjon dersom sykepleier sier det er greit for deg. Da vil du slippe avføring i tide og utide, mye mindre luft og sjenanse for deg selv. Jeg tømmer magen annenhver dag. Dersom du har en mage som du kan stole på ved irrigasjon så kan du bruke stomipropp istedet for pose. Denne tar lyd 😉 I starten var det veldig knotete og som sykepleier sa, hold ut og du vil ikke angre dersom det fungerer for deg. Nå bruker jeg ca 45 min på tømming og så er det tett etterpå. Jeg får mindre lager generelt sett når jeg bruker irrigasjon. Mindre luft, mindre magevondt og den mentale delen har det bedre med irrigasjon enn uten. Kan jeg spørre hvorfor du fikk stomi? Av vane trykket jeg anonym, men kan ta det uten.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #14 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Takk for tips! Skal sjekke ut Norilco 👍 Jeg er ikke operert pga kreft, så det er kanskje mer aktuelt med sykepleier fra boots! Jeg var ikke klar over at de kunne komme hjem. Hva gjør de da? Blir med på et stomiskift for å se om man bruker riktig utstyr? Anonymkode: ddd7d...8e9 Nettopp! Eller om man blir sår/har problemer kan de bidra til å løse det 😊👌 Anonymkode: 75fdf...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå